مسابقات دانشجویان مسلمان؛ تنها المپیاد قرآنی دانشجویان جهان اسلام
کد خبر: 3503331
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۶
صابرفرزام ابراز کرد:

مسابقات دانشجویان مسلمان؛ تنها المپیاد قرآنی دانشجویان جهان اسلام

گروه فعالیت‌های قرآنی: رئیس سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان با تاکید بر اینکه مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان از اهمیت بسزایی برخوردار است، گفت: این مسابقات تنها المپیاد دانشجویی جهان اسلام است که طی پنج دوره تاکنون با هدف تحکیم وحدت و همبستگی بین دانشجویان مسلمان جهان اسلام در سایه قرآن برگزار شده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، حمید صابرفرزام، رئیس سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان و مدیرعامل خبرگزاری ایکنا ظهر امروز، ‌12 خردادماه در نخستین جلسه شورای سیاستگذاری ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان در مشهد به تبیین برنامه‌های مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان در دوره‌های گذشته پرداخت و افزود: سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور به عنوان یک نهاد قرآنی برخاسته از نهادهای انقلابی آغازگر فعالیت‌های قرآنی در دانشگاه‌ها بوده است.
وی ابراز کرد: در اقدامی مؤثر و به منظور همدلی و همکاری فیمابین دانشجویان مسلمان، ارتقای سطح کمی و کیفی فعالیت‌های قرآنی، ایجاد رقابت سالم و سازنده و تبیین نقش جمهوری اسلامی ایران پس از برگزاری موفق جشنواره‌های ملی قرآن ویژه دانشجویان سراسر کشور در صدد برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان به صورت دوسالانه به عنوان تنها مسابقات قرآنی ویژه دانشجویان از جهان اسلام شدیم.
آغاز کار برنامه مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان از سال 84
وی با بیان اینکه پس از تصویب ایده اولیه مقدمات اجرایی کار آغاز شده است، اظهار کرد: از این رو در اولین گام نسبت به تشکیل شورای سیاستگذاری ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان و برنامه‌ریزی با دعوت از مدیران قرآنی سازمان‌ها و نهادهای کشور اقدام شد؛ در ادامه با توجه به اهمیت این مسابقات و گستردگی آن، ضرورت همکاری نهادها و سازمان‌های مختلف دیده می‌شد لذا رایزنی‌های لازم در راستای اخذ مساعدت و مشارکت سازمان‌های مختلف را آغاز کردیم که پس از همکاری این سازمان‌ها ستاد اجرایی در سال 84 به طور جدی فعالیت خود را آغاز کرد.
وی ادامه داد: بر این اساس مقرر شد در اواخر فروردین ماه سال 1358 نخستین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان در اصفهان، پایتخت فرهنگی جهان اسلام با حضور 29 کشور در دو رشته حفظ و قرائت قرآن کریم با شعار بشریت وامدار قرآن کریم و پیامبر اعظم(ص) طی سه روز برگزار شود.
صابرفرزام تصریح کرد: برگزاری موفق و استقبال بی‌نظیر دانشجویان سایر کشورها انگیزه‌ای شد برای اجرای دوره‌های بعدی مسابقات که تا سال 1393 ادامه یافت و برکات معنوی بسیاری در سطح جهان اسلام به دنبال داشت؛ در دوره ششم مسابقات که در نظر است در دی ماه سال جاری برگزار شود، امیدواریم بتوانیم در معرفی استعدادها و توانمندی‌های درخشان دانشجویان ایرانی در زمینه‌های قرآنی و نیز تشویق و ترغیب دانشجویان دانشگاهیان به یادگیری و پیشرفت در علوم قرآنی موفق و تاثیرگذار باشیم.
رئیس سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور یادآور شد: همه مسابقاتی که در سطح جهان برگزار می‌شود با نام آن کشور است مانند مسابقات ایران، امارات و حتی غیر مسلمانان اما مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان تنها مسابقاتی است که به اسم کشور نیست و به اسم قشر فرهیخته دانشگاهیان برگزار می‌شود.
مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان و تحکیم وحدت
وی با تاکید بر اینکه مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان از اهمیت بسزایی برخوردار است، گفت: این مسابقات تنها المپیاد دانشجویی جهان اسلام است که طی پنج دوره تاکنون با هدف تحکیم وحدت و همبستگی بین دانشجویان مسلمان جهان اسلام در سایه قرآن برگزار شده است.
تشریح برنامه‌های پنج دوره مسابقات قرآن دانشجویان مسلمان
فرزام با بیان اینکه نخستین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان میزبانی شهر اصفهان برگزار شد، ابراز کرد: در این مسابقات که با همکاری آیسسکو برگزار شد، نمایندگان 29 کشور حضور داشتند.
مدیرعامل خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با بیان اینکه دومین دوره مسابقات دانشجویان مسلمان جهان اسلام به میزبانی شهر تهران در سال 87 برگزار شد، گفت: در دومین دوره این مسابقات نمایندگان 39 کشور حضور داشتند که خوشبختانه توانستیم از حضور داوران بین‌المللی همچون ابوالعینین شعیشع بهره‌مند شدیم.
وی تصریح کرد: برگزاری نشست‌های هم‌اندیشی رسالت دانشجویان مسلمان و برگزاری برنامه‌های متنوع و جانبی مختلف از دیگر برنامه‌های دومین دوره مسابقات دانشجویان مسلمان جهان اسلام بود.
فرزام به سومین دوره برگزاری این مسابقات نیز اشاره کرد و گفت: سومین دوره مسابقات در دی‌ماه سال 89 به میزبانی مشهد و حمایت استانداری خراسان رضوی برگزار شد که نمایندگان 41 کشور در این مسابقات حضور داشتند.
رئیس سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور تصریح کرد: در این دوره از مسابقات در کنار بخش حفظ و قرائت بحث نمایشگاهی قرآن،‌ شبی با قرآن با حضور اساتید برجسته در مشهد و نیشابور و نشست‌های تخصصی دانشجویی را نیز داشتیم.
وی ادامه داد: چهارمین دوره مسابقات بین المللی دانشجویان مسلمان جهان اسلام به میزبانی شهر تبریز با حضور نمایندگان 52 کشور و برگزاری برنامه‌های جانبی متفاوت برگزار شد، همچنین پنجمین دوره این مسابقات به میزبانی تهران و با حمایت شهرداری تهران برگزار شد.
فرزام اضافه کرد: 77 کشور خواستار حضور در پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی دانشجویان مسلمان جهان اسلام بودند که ما برای افزایش کیفیت این مسابقات آزمون ورودی برگزار کرده و تنها از نمایندگان 42 کشور برای حضور در این مسابقات دعوت کردیم.
رئیس سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور با بیان اینکه قطعا با کیفیت این دوره مسابقات بین‌المللی دانشجویان مسلمان جهان اسلام پنجمین دوره آن بود، ادامه داد: در مراسم افتتاحیه رئیس جمهور به ایراد سخنرانی پرداخت و 205 نماینده مجلس از برگزاری این مسابقات تشکر ویژه کردند.
فرزام تصریح کرد: علاوه بر برگزاری مسابقات در بحث حفظ و قرائت به بخش پژوهش‌های علمی نیز ورود پیدا کردیم و برای اینکه فضای تهران یک فضای قرآنی شود، 27 محفل را در سالن برج میلاد توسط اساتید و قراء بین‌المللی برگزار کردیم.
وی ادامه داد: همچنین برپایی کارگاه‌های مختلف از جمله برنامه‌های جانبی پنجمین دوره مسابقات دانشجویان مسلمان جهان اسلام به شمار می‌رود که خوشبختانه از کیفیت و کمیت بسیار خوبی برخوردار بود.
رئیس سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور به برگزاری ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان به میزبانی مشهد اشاره کرد و گفت: ششمین دوره مسابقات در شهر مشهد برگزار خواهد شد.
مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان؛ فرصتی برای معرفی مشهد در سال 2017
وی ادامه داد: با توجه به اینکه شهر مشهد در سال 2017 به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام معرفی می‌شود، برگزاری مسابقات در ابتدای سال 2017 خواهد بود لذا فرصت مناسبی است تا هر دو برنامه‌، یکدیگر را پوشش بدهند.
فرزام تصریح کرد: از 100 میهمان خارجی برای حضور در ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان در مشهد دعوت کرده‌ایم که این حضور می‌تواند برای مشهد 2017 بهترین فرصت باشد.
رئیس سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور با بیان اینکه برگزاری ششمین دوره مسابقات دانشجویان مسلمان جهان اسلام را در سه فاز برنامه‌ریزی کرده‌ایم، گفت: در فاز اول 60 نماینده کشورهای مختلف برای حضور در مسابقات و شرکت در رشته‌های حفظ و قرائت دعوت به عمل آمده که امید است حمایت‌های خوبی در این زمینه صورت بگیرد.
وی با بیان اینکه فاز دوم اختصاص به بخش پژوهش و برگزاری همایش‌های جانبی را دارد که از 80 کشور برای حضور در این بخش دعوت خواهد شد، به تبیین فاز سوم این مسابقات پرداخت و گفت: حفظ کل، قرائت قرآن کریم، همایش‌های علمی و فراخوان خوشنویسی، خطابه و نرم‌افزار قرآنی از جمله بخش‌های موردنظر فاز سوم مسابقات به شمار می‌رود.
رئیس سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور تاکید کرد: قطعا می‌توان در حاشیه مسابقات برنامه‌های جانبی متفاوتی همچون محفل انس با قرآن کریم در سطح استان،‌ کارگاه‌های آموزشی برای قراء و افراد علاقه‌مند برگزار کنیم.
12 الی 15 دی‌ماه؛ زمان برگزاری ششمین دوره مسابقات بین‌المللی دانشجویان مسلمان
فرزام با بیان اینکه 12 الی 15 دی ماه زمان برگزاری ششمین دوره مسابقات بین‌المللی دانشجویان مسلمان خواهد بود، بیان کرد: با توجه به ظرفیت‌هایی که در مشهد و خراسان رضوی وجود دارد، برگزاری این مسابقات در این شهر مقدس می‌تواند مزیت‌های فراوانی برای مشهد داشته باشد.
وی ادامه داد: طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته ششمین دوره این مسابقات به میزبانی استانداری خراسان رضوی برگزار خواهد شد و پوشش رسانه‌ای و بین‌المللی برای این مسابقات صورت خواهد گرفت.
رئیس سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور گفت: ظرفیت‌های فعالیت‌های قرآنی جهاددانشگاهی بسیار گسترده است که از جمله این فعالیت‌ها می‌توان به خبرگزاری بین‌المللی ایکنا و پژوهشگاه رشد اشاره کرد.
فرزام با اشاره به هزینه اجمالی مسابقات براساس فازبندی گفت: قطعا مسابقاتی که در این سطح و با این کیفیت برگزار می‌شود، حداقل پنج برابر این مسابقات هزینه دربردارد اما ما می‌توانیم کمترین هزینه را در برگزاری این مسابقات داشته باشیم.
captcha