حمایت و پاسداری از دین؛ سفارش امام خمینی(ره) به جوانان
کد خبر: 3503369
تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۱
آیت‌الله سیدهاشم حمیدی تأکید کرد:

حمایت و پاسداری از دین؛ سفارش امام خمینی(ره) به جوانان

کانون خبرنگاران نبأ: استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه حضرت امام خمینی(ره) در وصیت‌نامه‌ خود خطاب به جوانان فرموده‌اند که شما جوانان باید از دین حمایت و پاسداری کنید، گفت: موقعیت و کاری که امام راحل انجام داد بسیار ارزشمند بود چراکه ادامه‌دهنده راه انبیا(ع) بود.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، در ادامه سلسله گزارشات در محضر علما این بار به گوشه‌ای از زندگی و شخصیت حضرت امام خمینی(قدس‌سره) می‌پردازیم و در این باره با آیت‌الله سیدهاشم حمیدی، شاگرد ایشان و عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز مصاحبه‌ای داشتیم که متن آن در ذیل از نظر می‌گذرد.



آیت‌الله سیدهاشم حمیدی، استاد حوزه و دانشگاه در این گفت‌وگو با اشاره به زمان آشنایی خود با حضرت امام خمینی(ره) و شرکت در دروس ایشان، گفت: بنده در سال 1326 برای زیارت به قم رفتم، اسم حاج آقا روح‌الله را شنیده بودم که گفته بودند درس اخلاق می‌گوید و در آن سال ایشان را زیارت کردم؛ در سال 1327 که برای تدریس به قم رفتم، حضرت امام(ره) در آنجا درس خارج می‌دادند که شرح لمعه و قوانین اصول را در محضر حضرت امام(ره) خواندم. پس از آشنایی با امام خمینی(ره) ارتباط خوب و دوستانه‌ای با ایشان داشتم و در همه اعیاد به منزل‌شان می‌رفتم. همچنین باید یادآور شوم که به غیر از شرکت در جلسات درس‌ امام راحل از جلسات درس آیت‌الله‌العظمی بروجردی، آیت‌الله‌العظمی گلپایگانی و علامه طباطبایی نیز بهره‌مند شدم.


مدرس درس خارج اصول با بیان خاطره‌ای از حضرت امام(ره)، گفت: ایشان خیلی مقید به مسائل و وظایف دینی بودند. آيت‌الله احمد صابری همدانی از اساتید قم که کتاب‌های فراوانی دارد در کتاب تاریخ همدان خود آورده است؛ آیت‌الله آخوند همدانی با حضرت امام(ره) هم دوره بودند، زمانی که خواستم از همدان به تهران بیایم آقای آخوند همدانی فرمودند به همه آقایان سلام برسانید و به حاج آقا روح‌الله بگویید اباذر یک کم آهسته من آمدم؛ در ملاقاتی که با حضرت امام داشتم پس از آنکه سلام آیت‌الله آخوند همدانی را به ایشان رساندم حضرت امام در جواب فرمودند به ایشان سلام برسانید و بگویید سلمان یک حرکتی بکن.


امام جماعت مسجد انصارالحسین(ع) با بیان خاطره‌ای دیگر، اظهار کرد: خاطره دیگری که از حضرت امام(ره) به یاد دارم این است که ایشان عصرها در مسجد اعظم قم درس اصول می‌دادند، در یکی از جلسات که وقت اذان شد، مؤذن بلند شد و اذان گفت، شاگردان حضرت امام که علاقه خاصی به ایشان داشتند به مؤذن اعتراض کردند که آقا دارد درس می‌گوید و شما دارید اذان می‌گویید؛ این مطلب به گوش حضرت امام(ره) رسید و ایشان در جلسه روز فردا که آمدند فرمودند کسانی که به مؤذن اعتراض کردند، اشتباه کردند چراکه مؤذن در وقت خودش اذان گفته ما درس‌مان در وقت نبوده است.

حضور میلیونی هر ساله مردم در سالگرد ارتحال حضرت امام(ره)
استاد حوزه علمیه با اشاره به حضور میلیونی هر ساله مردم در سالگرد ارتحال  امام خمینی(ره) و با بیان اینکه این گردهمایی و تجلیل لازمه درک عظمت ایشان است، گفت: موقعیت و کاری که امام راحل انجام داد کار بسیار ارزشمندی بود چراکه کاری که ایشان انجام دادند ادامه‌دهنده راه انبیا(ع) بود.


درسی که جوانان باید از حضرت امام(ره) بگیرند
شاگرد حضرت امام خمینی(ره)، بیان کرد: امام راحل در وصیت‌نامه‌ خود خطاب به جوانان فرموده‌اند که شما جوانان باید از دین حمایت و پاسداری کنید؛ ما نیز به فرموده ایشان باید همین کار را انجام دهیم. زمانی به امام گفته بودند که آیت‌الله عبدالکریم حائری در زمان رضاخان خیلی ملایم رفتار می‌کرد و چرا این‌گونه بود که حضرت امام فرموده بودند شرایط این‌طور ایجاب می‌کرد؛ شرایط ما هم این‌طور ایجاب می‌کرد که انقلاب کنیم، ما هم اگر زمان آقای حائری بودیم مثل ایشان آرام رفتار می‌کردیم و اگر آقای حائری در زمان ما بود مثل ما رفتار می‌کرد و انقلاب می‌کرد؛ جوانان باید بدانند این انقلابی که به رهبری معمار کبیر انقلاب به‌وجود آمد از صفر شروع شده است و باید از آن محافظت کنند چنانچه حضرت امام(ره) فرمودند آنهایی که شهید شدند که شهید شدند آنهایی که ماندند باید آثار شهیدان را حفظ کنند.



رمز موفقیت حضرت امام خمینی(ره)

آیت‌الله سیدهاشم حمیدی، اخلاص را رمز موفقیت امام دانست و تصریح کرد: تمام امور و کارهای امام راحل برای رضای خداوند بود و هیچ‌گاه قدمی غیر از خدا بر نمی‌داشت، کسانی که با ایشان رابطه داشتند این صفت را در حضرت امام(ره) دیده بودند.
وی ادامه داد: حضرت امام ترسی هم نداشتند. روایت داریم که در کتاب شریف بحارالانوار جلد 52 آمده است محمد بن حنفیه پسر امیرالمؤمنین(ع) به امام علی(ع) می‌فرماید «تا کی ظلم و ستم خواهد بود این مسائل کی تمام می‌شود» و امام علی(ع) فرمودند «هیهات» حالا خیلی زمان مانده است؛ در کتاب سفینة‌البحار شیخ عباس قمی نیز آمده است که مردی از قم قیام ‌می‌کند و کسانی که در زمان ایشان هستند مانند پاره‌های آهن محکم بوده و بادها نمی‌تواند آنها را بترساند و بلرزاند، آنها مقاوم هستند ترس به خودشان راه نمی‌دهند، استقامت دارند، تا آخر خواهند ایستاد و بر خدا توکل می‌کنند.


امام خمینی(ره) در یک نگاه
استاد حوزه و دانشگاه در یک جمله حضرت امام خمینی(ره) را این‌گونه معرفی کرد: حضرت امام خمینی (اعلی‌الله مقامه) تالی تلو معصوم است پس از معصوم بالاترین مقام را دارد.
* علیرضا برومند
مطالب مرتبط
captcha