ادب ممزوج با جدیت و ایمان از صفات بارز آیت‌الله ابن‌الرضا بود
کد خبر: 3487771
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۳
در محضر علماء/

ادب ممزوج با جدیت و ایمان از صفات بارز آیت‌الله ابن‌الرضا بود

کانون خبرنگاران نبأ: شاگرد آیت‌الله ابن‌الرضا گفت: استاد ما، مصاحب و ملازم قرآن و اهل تفسیر و ادبیات عرب بود؛ سرتا پا ادب در مقابل هرکس چه عالی(انسان عالم) و چه دانی (انسان عادی) و ادب ممزوج با جدیت و ایمان از صفات بارز آیت‌الله ابن‌الرضا بود.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، در سلسله گزارشات در محضر علماء این بار به زندگی عالم ربانی و از اساتید سطوح عالی حوزه مرحوم آيت‌الله سید محمدعلی ابن‌الرضا خوانساری که از علمای اصفهان محسوب می‌شوند می‌پردازیم و در این باره با حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمرتضی صالحی خوانساری استاد حوزه علمیه قم و خطیب مشهور مصاحبه‌ای داشتیم.


ولادت


آیت‌الله سیدمحمدعلی ابن‌الرضا خوانساری در خاندانی مشهور به علم، تقوی و فقاهت در سال 1293 هجری شمسی چشم به جهان گشود و مقدمات علمی و حوزوی را نزد علمای خوانسار به ویژه والد معظمش مرحوم آیت‌الله حاج میرزا محمود ابن‌الرضا و اخوی مکرمش گذراند و برای تکمیل مبانی علمی و نظری خویش رهسپار قم شد.


 
این عالم ربانی دروس سطح عالی حوزوی را نزد حضرات آیات حاج سیدمحمدتقی خوانساری، سیدمحمدرضا گلپایگانی، سیدشهاب‌الدین مرعشی‌نجفی و میرزا خلیل کمره‌ای فرا گرفت و خارج فقه و اصول را در محضر مؤسس حوزه علمیه قم مرحوم آیت‌الله شیخ عبدالکریم حائری تحصیل کرد. 
پس از تکمیل مبانی علمی خود مراجعت به وطن را وظیفه شرعی خود تشخیص داد و در این راستا به خدمات علمی چشمگیری چون تدریس معارف دینی و دروس حوزوی و تاسیس حوزه علمیه و مراکز خدماتی موفق شد.
از چه سالی با آیت‌الله ابن‌الرضا آشنا شدید؟


حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمرتضی صالحی‌خوانساری، واعظ و از شاگردان آيت‌‌الله ابن‌الرضا(ره) در گفت‌وگو با کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، گفت: از سال دوم طلبگی یعنی 58 سال قبل با این سید جلیل‌القدر و عالم عامل آشنا شدم و خدمت ایشان یک سال ادبیات عرب (سیوطی) خواندم.
صفت بارز آيت‌الله ابن‌الرضا چه بود؟


این خطیب مشهور گفت: سرتا پا ادب در مقابل هرکس چه عالی(انسان عالم) و چه دانی (انسان عادی) و ادب ممزوج با قیافه جدی و ایمان از صفات بارز آیت‌الله ابن‌الرضا بود.
کدام ویژگی ایشان به نظر شما برجسته‌تر بود؟


استاد حوزه علمیه قم گفت: آیت‌الله ابن‌الرضا(ره) مصاحب و ملازم قرآن و اهل تفسیر و ادبیات عرب بود.
کیفیت رابطه ایشان با حضرت امام خمینی(ره) چگونه بود؟


این واعظ و کارشناس دینی گفت: دعاگوی امام و نظام بود و ظاهرا چند باری به زیارت و ملاقاتِ حضرت امام رفته بود.
رمز موفقیت آیت‌الله ابن‌الرضا


حجت‌الاسلام والمسلمین صالحی خوانساری ادامه داد: رمز موفقیت و محبوبیت و محترم بودن ایشان و ارادتی که مردم نسبت به او داشتند ایمان عملی و اخلاق انسانی و الهی او بود.

چرا منبرهای آيت‌الله ابن‌الرضا در دل مردم می‌نشست؟




خطیب مشهور افزود: عواملی که گفته شد (ایمان عملی، اخلاق انسانی و الهی بودن) سبب شد ایشان برای مردم چه بر منبر و در حال عادی واعظی نافذ باشد.
نقش آیت‌الله ابن‌الرضا در انقلاب؟


استاد حوزه علمیه قم تشریح کرد: دعاگوی رهبر انقلاب و نیروهای در جبهه حق علیه باطل بود ولی در سنین بالا قدرت هم‌گونه حرکت و یا اقدام به کاری در او نبود.
اگر خاطره‌ای از ایشان دارید بفرمایید؟





حجت‌الاسلام والمسلمین صالحی خوانساری گفت: هر وقت بنده حضور ایشان شرفیاب می‌شدم چه در زمانی که درس می‌خواندم و چه در طول عمرم هر وقت و هر زمان محضرش و منظرش برای من خاطره بود؛ به خصوص هر وقت لب به سخن باز می‌کرد فراموش شدنی نبود.
اگر بخواهیم آیت‌‌الله ابن‌الرضا(ره) را در یک جمله معرفی کنید چه می‌فرمایید؟



حجت‌الاسلام والمسلمین سید مرتضی صالحی‌خوانساری، شاگرد آیت‌الله ابن‌الرضا(ره) در پایان گفت: اگر بخواهیم شخصیت ایشان را در یک جمله معرفی کنیم با این سخن که از زبان مسیح ابن مریم(علیهما السلام) صادر شده است باید متمسک شویم؛ سؤال شد از حضرت عیسی(ع) با چه کسی مجالست و مصاحبت داشته باشیم حضرت فرمودند: با کسی که رویت و دیدار اول شما را به یاد خداوند بیاندازد و گفتارش بر علم شما بیافزاید و کار و عملش شما را به آخرت ترغیب و تشویق کند، اینجانب با ذکر این حدیث در سخنرانیم در یادبود این مرد بزرگ در مسجد اعظم قم توانستم بخشی از شخصیت و معنویت ایشان را بیان کنم.
* علیرضا برومند
مطالب مرتبط
captcha