از نبود اعتبار در انجام کار فاخر برای نمایشگاه تا عدم همراهی نهادها
کد خبر: 3504115
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۴

از نبود اعتبار در انجام کار فاخر برای نمایشگاه تا عدم همراهی نهادها

گروه فعالیت‌های قرآنی: مسئول کمیته علمی ـ محتوایی نمایشگاه بین‌المللی قرآن مشهد با بیان اینکه اگر بخواهیم دو کار فاخر انجام دهیم، اعتبار نداریم، بیان کرد: نمایشگاه قرآن متعلق به ارشاد نیست بلکه ارشاد تنها متولی این کار است.

حجت‌الاسلام بهنام اسماعیلی، مسئول کمیته علمی ـ محتوایی نمایشگاه بین‌المللی قرآن مشهد، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی با اشاره به فعالیت این کمیته ابراز کرد: طی مدتی که کمیته علمی ـ محتوایی نمایشگاه بین‌المللی قرآن مشهد به ما محول شده، کارهای خوبی انجام گرفته و نسبت به سال‌های گذشته بهتر بوده است و سعی کردیم نظر کمیته‌های مختلف را بپرسیم ولی در بحث ادارات و تشکل‌ها با مشکل عمده‌ای مواجه شدیم.
مدیرعامل مؤسسه قرآنی نسیم وحی مشهد با بیان اینکه در استان بالای 200 موسسه قرآن داریم، مطرح کرد: از بین این 200 موسسه، اگر بررسی کنیم که چند موسسه کارهای خوب و فاخر انجام می‌دهند در می‌یابیم که نهایتا 10 تا از این موسسات کارهای موثر و خوب که تکراری نباشد، انجام می‌دهند.
وی با اشاره به این سوال که چند مؤسسه در نمایشگاه قرآن و عترت مشهد پای کار می‌آیند، ادامه داد: دو بحث مطرح است که آیا کارهای خوب انجام می‌دهند یا به کارهای تکراری و کارهای روزمره خودشان می‌پردازند که در این مسئله ضعف است؛ اگر انجام می‌دهند و تمایلی به حضور ندارند، مشکل از نمایشگاه است که نمی‌تواند مجابشان کند.
حجت‌الاسلام اسماعیلی بیان کرد: بسیاری هستند که کارهای قرآنی و فرهنگی انجام داده‌اند اما در حوزه نمایشگاه ضعف دارند؛ البته این بدان معنا نیست که سنگ بنای نمایشگاه قرآن بد باشد بلکه سنگ نمایشگاه خوب بوده و مشکل در اجرا و اعتبارات این نمایشگاه است.
دبیرخانه نمایشگاه قرآن در طول سال فعال باشد
وی در تبیین این مطلب که در حوزه نمایشگاه ضعف داریم، اظهار کرد: باید دیگر نفرات در طول سال این دبیرخانه را فعال نگه دارند که وظیفه‌شان هم هست، هم‌چنین اشخاصی که در آن دبیرخانه هستند آدم‌های موفق و با ذوقی باشند که به سایر افراد نیز انگیزه بدهند.
نمایشگاه بهترین بستر برای معرفی موسسات قرآنی
مسئول کمیته علمی ـ محتوایی نمایشگاه بین‌المللی قرآن مشهد، با اشاره به تاکیدات رهبری مبنی بر ابلاغ فعالیت‌ها و مطلع‌کردن مردم از اقدامات افزود: نمایشگاه با این خاستگاه بهترین فضا برای مؤسسات و تشکل‌هاست که بیایند خود را معرفی کنند و گزارش کاری از یک سال گذشته‌شان در نمایشگاه عرضه کنند. 
وی با تأکید بر اینکه نیاز است دبیرخانه فعالی از بخش خصوصی انتخاب شود، تاکید کرد: این مسئله را به آقای سرابی درخواست دادیم، برای تحقق این امر نیز اگر کسی حاضر نباشد ما حاضریم و اگر حاضر باشند، ما کمک‌شان می‌کنیم.
حجت‌الاسلام اسماعیلی با اشار به این مطلب که در بحث اعتبارات، بعضی می‌گویند این هزینه‌ها بی‌خود است، اذعان کرد: اگر بیاییم اعتبارات نمایشگاه را با جشنواره‌ها و مسابقات ورزشی مقایسه کنیم، می‌بینیم سنگینی کدام یک بیشتر است.
از تمامی ظرفیت‌های استان و کشور در نمایشگاه استفاده می‌شود؟!/از ظرفیت های موجود بهترین استفاده را ببریم
وی افزود: یک میلیارد تومان در مقابل هزینه‌هایی که می‌شود چیزی نیست، هرچند من معتقدم با همین هزینه‌ها می‌توانیم بهترین رویکرد را داشته باشیم و از ظرفیت‌های موجود استفاده کنیم؛ مگر نمایشگاه ما بین‌المللی نیست؟ آیا از تمامی ظرفیت‌های استان و ظرفیت‌های کل کشور استفاده می‌شود؟
مسئول کمیته علمی ـ محتوایی نمایشگاه بین‌المللی قرآن مشهد، ادامه داد: در واقعیت از تمامی ظرفیت‌ها استفاده نمی‌شود؛ مثلا حرم حضرت معصومه(س) می‌تواند در بخش ولایت ما ورود داشته باشد، چرا ورود پیدا نمی‌کند یا چرا از ظرفیت‌های نمایشگاه قرآن تهران استفاده نمی‌کنیم؟
وی با بیان اینکه اگر بخواهیم دو کار فاخر انجام دهیم، اعتبار نداریم، بیان کرد: نمایشگاه قرآن متعلق به ارشاد نیست بلکه ارشاد تنها متولی این کار است، اذعان کرد: سال گذشته با همکاری با دیگر دوستان، جلسات قرآن را که مشهد خاستگاه آن است، شناسایی کردیم و به 360 جلسه قرآن رسیدیم که مشخصات آن را به تفکیک در اختیار سازمان فرهنگی شهرداری و سازمان تبلیغات قرار دادیم، ولی هیچ یک کاری نکردند و گفتند در اولویت کاری‌ ما نیست.
وی جلسات قرآنی را از جمله ظرفیت‌های این استان و کشور دانست و ادامه داد: ظرفیت دیگر وجود اساتید بالقوه و بالفعل قرآن است و از این اساتید و شاگردانشان مشخص است ایشان جزو امکانات فیزیکی و پتانسیل‌ها هستند؛ هم چنین وجود حرم امام رضا(ع) در مشهد ظرفیت عظیم دیگری است که همه دوست دارند در این فضا بوده و از امکانات آن ولو به لحاظ روحی استفاده کنند، وجه بین‌المللی آن هم که دیگر گفتن ندارد.
مسئول کمیته علمی ـ‌ محتوایی نمایشگاه بین‌المللی قرآن مشهد، در خصوص استفاده از ظرفیت اساتید و بزرگان قرآنی و نخبگان، اذعان کرد: یک ماه بیشتر نیست این کمیته به ما محول شده است اما طی این مدت جلساتی با برخی اساتید از جلمه استاد سادات فاطمی و استاد علمی داشتیم و نظرشان را پرسیدیم که با چه رویکردهایی، چه آیتم‌هایی را برای نم ایشگاه قرآن درنظر بگیریم.
دبیرخانه به بخش خصوصی فعال محول شود
وی اعلام کرد: در خواستی که ما داشتیم این بود که دبیرخانه را در طول سال به بخش خصوصی فعال بدهند، ما اعلام آمادگی کردیم و هر مجموعه‌ای که می تواند بیاید و این مسئولیت را به عهده بگیرد و تا این دبیرخانه که وظیفه دارد نشست‌هایی با اساتید برگزار و از نخبگان استفاده کند، در طول سال فعال شود و از همین ظرفیت‌های داخل شهر مشهد و استان و کشورهای همجوار استفاده شود. مثل ظرفیت دارالقرآن حرم امام حسین(ع) که تاکنون چقدر از آن استفاده شده است؟
مدیرعامل مؤسسه قرآنی نسیم وحی مشهد در خصوص ارائه برنامه‌ها و محصولات فرهنگی و محتوایی در نمایشگاه، بیان کرد: در حوزه کودک و نوجوان برنامه‌ریزی شده است که برنامه‌هایی با محوریت نقاشی، کاردستی، هنرهای تسجمی، پرده‌خوانی و اهدای جوایز داشته باشیم.
وی با اشاره به عدم حضور سازمان هایی مثل شهرداری و حوزه هنری در یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عترت مشهد، عنوان کرد: مگر شهرداری و حوزه هنری برای اموال شخصی‌شان نقشه می‌کشند که گفته‌اند ما قصدی برای ورود به نمایشگاه نداریم؛ این در حالی است که این سازمان‌ها در خیلی از محتواها می‌توانند کمک کنند و موثر باشند.
حجت‌الاسلام اسماعیلی افزود: من به مسئول فرهنگسرای قرآن هم گفته‌ام که حداقل قرآن‌هایی با آرم شهرداری تهیه کنند و به جلساتی که در حاشیه شهر هستند و به امکانات نیاز دارند بدهند، اما گفتند اولویت کار ما این نیست. سوالی که پیش می‌آید این است که مگر برای هزینه شخصی برنامه می‌ریزند؟ پول شهرداری شخصی نیست.باید مشخص شود برای چه اهداف و برنامه‌هایی هزینه می‌شود؛ شهرداری به عنوان متولی کارهای دینی شهر کجاست در حالی که قرار شده تنها 100 میلیون تومان بدهد.
وی، با عنوان این مطلب که باید مطالباتی را از دیگر نهادها هم داشته باشیم، افزود: خیلی‌ از این نهادها به رغم قول‌هایی که داده‌اند اما هنوز پای کار نیامده‌اند.
نمایشگاه حلال تمام مشکلات جامعه نیست
حجت‌الاسلام اسماعیلی تصریح کرد: در بحث نمایشگاه نمی‌شود کل مشکلات جامعه را حل کرد، مثلا در بحث عفاف و حجاب دوستان گفتند دستگاه‌هایی که متولی امر حجاب هستند در نمایشگاه حاضر شده و  پاسخگو باشند اما نمایشگاه جایگاه این کار نیست، بحث نمایشگاه اغنایی است.
وی افزود: چند کار محتوایی برای تاثیرگذاری و تنوع خوب است اما موضوع اصلی در بحث اغنایی است و نمی‌توان کل امورات جامعه را آنجا حل کرد. اما خوب است از این پتانسیل برای معرفی مجموعه‌ها و جذب مخاطب استفاده شود.
مسئول کمیته علمی ـ محتوایی نمایشگاه بین‌المللی قرآن مشهد، با تاکید بر اینکه باید در نمایشگاه کار جمعی باشد، عنوان کرد: همه فکر می‌کنند نمایشگاه قرآن برای ارشاد است این در حالی است که اگر فکر کنند مال همه است این مسئله پیش نمی‌آید.
وی اعلام کرد: بنا به قولی که مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی به من داده و طی جلساتی که با استاندار و معاونش داشتیم، کمیته‌ای به ما محول کردند تا در طول سال داشته باشیم؛ اگر توافق‌نامه انجام شود و مبلغی گرفته شود، ما این کمیته را فعال می‌کنیم مشروط به اینکه الزامات مشهد 2017 را در حوزه قرآنی‌اش انجام دهیم.
captcha