اولویت دولت قرآنی بر قرآن دولتی/ نیازمند مردمی کردن فعالیت‌های قرآنی هستیم
کد خبر: 3513018
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۱

اولویت دولت قرآنی بر قرآن دولتی/ نیازمند مردمی کردن فعالیت‌های قرآنی هستیم

گروه فعالیت‌های قرآنی: معاون قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و اشاد اسلامی خراسان رضوی، ضمن اشاره به ضرورت برگزاری جلسات قرآن توسط مردم، عنوان کرد: اگر قرآن دولتی شود، نوعی آسیب به شمار می‌رود در حالی که اگر دولت قرآنی داشته باشیم، این مهم، نکته‌ای مثبت و ارزنده است.

حجت‌الاسلام محمدتقی کاظمی‌نسب، معاون قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد استان خراسان رضوی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، با اشاره به نقش حمایتی، هدایتی و نظارتی دستگاه‌های دولتی در برپایی محافل قرآنی ابراز کرد: ما در حوزه معاونت قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی به‌دنبال برگزاری جلسات و محافل قرآنی توسط مردم هستیم؛ چرا که معتقدیم تمامی جلسات باید مردمی باشد.
دولت قرآنی یا قرآن دولتی؟
حجت‌الاسلام کاظمی‌نسب ادامه داد: یک قرآن دولتی داریم، یک دولت قرآنی. در واقع اگر قرآن دولتی باشد نوعی آسیب به شمار می‌رود، اما اگر برپایی جلسات قرآن مردمی باشد و دولت قرآنی داشته باشیم، طبیعتاً این نکته مثبتی خواهد بود.
وی با اشاره به بکار رفتن 240 بار واژه مردم در قرآن، اظهار کرد: مردم باید در زمینه‌ قرآن هزینه کنند، همانطور که در حوزه عترت و به طور مشخص در روزهای تاسوعا و عاشورا هزینه می‌کنند، لذا در مورد قرآن هم همین وضعیت باید حاکم باشد، چرا که به فرموده پیامبر(ص) قرآن و عترت در کنار هم قرار دارند و نمی‌شود یکی را گرفت و دیگری را رها کرد.
معاون قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسامی خراسان رضوی، با بیان این مطلب که خوشبختانه در ماه مبارک رمضان در مشهد حداقل بیشتر به قرآن پرداخته می‌شود، عنوان کرد: ما به دنبال دخالت مردم در برنامه‌های قرآنی هستیم، چون تا زمانی که دستگاه دولتی بودجه کافی دارد این جلسات قرآنی برپا است، اما در صورت نبودن بودجه این جلسات تعطیل می‌شود، بنابراین وقتی این اقدام به مردم وصل شود، همیشه پایدار خواهد بود.
نیازمند فرهنگ‌سازی جهت برپایی محافل قرآن مردمی هستیم
حجت‌الاسلام کاظمی‌نسب، نیاز به فرهنگ‌سازی در زمینه تشکیل محافل قرآنی توسط مردم را ضروری خواند و اضافه کرد: همانطور که به عنوان مثال در روز طبیعت، اگر همه دستگاه‌ها بسیج شوند تا آن را به شکل کنونی برگزار کنند، نمی‌توانند، چون این فکر در ذهن مردم فرو رفته است، اما در حوزه قرآنی اگر به چنین هدفی برسیم و دریابیم که ماه رمضان ماه نزول قرآن بوده و ما هرچه داریم از قرآن است، به جایگاه خوبی خواهیم رسید.
وی در پایان با اشاره به جلسات قرآنی در شهر مشهد به عنوان قطب قرآنی کشور، افزود: دستگاه‌های دولتی ما باید مردم را به این سمت هدایت کنند که جلسات قرآنی هم همانند بسیاری از جشنواره‌ها افتتاحیه و اختتامیه داشته باشد، همچنین برای بهره‌مندی مضاعف از خیر و برکت بسیار ماه مبارک رمضان باید همه مردم بسیج شوند.
captcha