قرآنی‌های بشاگرد منتظر همت مسئولان/ عمق محرومیت منطقه لمس شد
کد خبر: 3513150
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۳۹۵ - ۰۱:۱۵
گزارش شعاعی از یک سفر؛

قرآنی‌های بشاگرد منتظر همت مسئولان/ عمق محرومیت منطقه لمس شد

گروه فعالیت‌های قرآنی: قاری بین‌المللی کشورمان که اوایل هفته جاری برای انجام یک ماموریت جهادی خودجوش به استان هرمزگان و منطقه بشاگرد سفر کرده بود، به بیان دیده‌ها و اقدامات خود برای رفع محرومیت این منطقه پرداخت.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، طی روزهای گذشته علی اصغر شعاعی، قاری بین‌المللی کشورمان سفری به مناطق محروم استان هرمزگان داشت و در آن علاوه بر اجرای برنامه تلاوت قرآن و ارائه آموزش‌های مقدماتی به مشاهده ظرفیت‌ها و محدودیت‌های این مناطق نشست. وی در پایان این سفر سه روزه، گزارشی از این حضور را در اختیار ایکنا قرار داده است که  در ادامه آمده است.
بشاگرد اصلی ترین هدف از این سفر سه روزه بود؛ سفری که در آن تمامی محرومیت‌ها به عینه دیده و از نزدیک لمس شد، اما جا دارد در اینجا به برخی نکات مهم در مورد این سفر اشاره کنم.
در این منطقه چیزی که خیلی مشخص بود و بیش از هر چیز دیگر و حتی بیش از محرویت عمیق منطقه به چشم می‌آمد، انس با قرآن کریم بود؛ این انس دائمی به خصوص در روستای «کوه حیدر» بیشتر به چشم خورد. نمونه بارز این انس با قرآن این بود که یک پنجم اهالی روستا حافظ قرآن کریم بودند و سایر اعضای نیز پای ثابت جلسات انس با قرآن کریم.
نکته قابل توجه دیگر که بعد از انس مردم با قرآن به چشم آمد و کاملاً آن را لمس کردم، فقر مطلق اهالی این منطقه بود، هنوز چهره خیس شده ازعرق آن کودک نوجوان را که وسط ظهر بیرون از خانه کپری‌شان نشسته بود در ذهن دارم، وقتی که از او پرسیدم چرا در این وقت ظهر که هوا بسیار گرم است بیرون از خانه‌ای؟ گفت:‌ «در خانه جا کم هست». معصومانه این حرف را زد تا آه از نهاد من و امثال من بلند شود.
موضوع دیگر تشویق نشدن قرآن آموزان بود، مربی قرآن آموزان که خود هیچ ممر درآمدی نداشت، زمانی که مقداری لوازم التحریر را که برای کودکان در نظر گرفته بودیم، مشاهده کرد، گفت:‌ «این اولین بار است که این بچه‌ها تشویق می‌شوند». این یعنی تا کنون هیچ مسئولی از مسئولان قرآنی به خود رنج سفر به این منطقه و سایر مناطق شبیه به این را نداده است تا حداقل از آنانی که با این همه سختی در زمینه قرآن فعالیت می‌کنند قدردانی کوچکی شده باشد.
در بین این همه نکات منفی که در مورد محرومیت‌ها گفته شد، ذکر این نکته نیز خالی از لطف نیست، که علاوه بر گرایش اهالی این منطقه به قرآن کریم، گرایش آنها به دروس حوزوی نیز بسیار زیاد است به طوری که روستای «کوه حیدر» به تنهایی 10 طلبه دارد که در حوزه‌های علمیه قم مشغول تحصیل هستند. تعصبی که این طلبه‌های علوم دینی به سرزمین مادری‌شان دارند نیز در جای خود قابل تحسین است به طوری که تمامی انها در مناسبت‌های مختلف به شهر خودشان آمده و در آنجا مشغول فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی می‌شوند.
نکته منفی اما این است که از این ظرفیت کمتر استفاده شده و مناصب فرهنگی کمتر در دست این فارغ‌التحصیلان دروس حوزوی است و کمترین استفاده از این افراد شده است که البته جا دارد در این زمینه نیز اقداماتی صورت گیرد.
با وجود این همه پیشنهاداتی در مورد بهبود وضعیت این منطقه در زمینه‌های مختلف اعم از قرآنی به ذهن می‌رسد که مرور آنها خالی از لطف نخواهد بود.
همدلی هرچه بیشتر مسئولین شهر سردشت برای انعکاس هرچه بیشتر وضعیت محرومیت و نیز میزان تعهد و انس آن منطقه با قرآن از جمله مهم‌ترین مواردی است که می‌توان با توسل به آن در راستای بهبود وضعیت محرومیت این منطقه گام گذاشت.
ترغیب مسئولین کشور به بازدید از این منطقه و رفع مشکلات آنها و محرومیت‌ها از دیگر اقداماتی است که می‌توان با توسل به آن کمکی به محرومیت این مناطق کرد.
اختصاص بودجه خاص به بشاگرد خارج از سهمیه استانی از سوی مسئولان کشور از دیگر مواردی است که با استفاده از آن می‌توان رفع محرومیت این منطقه را تسریع داد. در کنار این توجه هرچه بیشتر مسئولین استان هرمزگان به مشکلات آن شهر و فراهم نمودن شرایط بازدید مسئولین کشور از منطقه از دیگر اقداماتی است که باید در دستور کار قرار گیرد.
در کنار این موارد حضور هرچه بیشتر جامعه قرآنی کشور در این منطقه و ترغیب و تشویق جوانان به فعالیت‌های قرآنی که زمینه گرایش به فعالیت‌های قرآنی در حد زیادی در بین آنها به چشم می‌خورد از دیگر مواردی است که باید به آن اشاره شود.
انعکاس وضعیت قرآنی و نیز محرومیت شدید منطقه در رسانه‌ها که به یک بحران تبدیل شده است، چرا که در این منطقه علاوه بر مشکل آلودگی آب و عدم راه دسترسی مناسب به روستاها و مشکلات بهداشتی، کوچکترین امکانات لازم برای آموزش و به ویژه فعالیت‌های قرآنی وجود ندارد، به طوری محرومیت‌ها در این منطقه وسیع است که تنها آرزوی یک مربی قرآن داشتن رایانه برای به روز تر کردن آموزش‌های قرآن به شاگردانش است.
خوشبختانه و با لطف خداوند متعال در مدت زمان حضور در این منطقه اقداماتی برای تسریع در رفع محرومیت این منطقه حداقل در بخش قرآنی، صورت گرفته که اشاره‌ای اجمالی به آن شده است.
مذاکره با مرکز حفظ مجازی و مرکز تربیت مربی حفظ قرآن سازمان اوقاف و امور خیریه و موافقت آن دو مرکز با اختصاص سهمیه ویژه مربیان قرآن بشاگرد. بر اساس مذاکراتی که صورت گرفته شد قرار شده است مربیان واجد شرایط منطقه، به قم اعزام شده و دوره‌های تربیت مربی قرآن کریم حضور یابند.
تلاش برای تشکیل انجمن قاریان و حافظان جهادی قران کریم در استان قم جهت تبلیغ در مناطق محروم کشور به ویژه بشاگرد، صحبت‌های اولیه برای راه‌اندازی این گروه صورت گرفته و بعد از ماه مبارک رمضان گام‌های اساسی برای تشکیل این گروه برداشته خواهد شد.
در پایان جا دارد از تلاش‌های خبرگزاری ایکنا در اعزام تیم خبری خود برای انعکاس محرومیت این منطقه و حضور پررنگ این تیم نهایت قدردانی و سپاس خودم را داشته باشم. با توجه به اینه رفع این محرومیت‌ها نیاز به حمایت همه جانبه رسانه‌ها را دارد، جا دارد در سفرهای آتی شاهد حضور نه تنها تیم رسانه‌های ایکنا که تمام خبرگزاری‌ها باشیم. 
captcha