آئین‌نامه برابری امتیاز فرزندان شاهد با جانبازان 50 درصد تصویب می‌شود
کد خبر: 3515659
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۸
در راستای رفع ابهامات؛

آئین‌نامه برابری امتیاز فرزندان شاهد با جانبازان 50 درصد تصویب می‌شود

گروه جهاد و حماسه: معاون تعاون بنیاد شهید و امور ایثارگران از تصویب آئین‌نامه برابری امتیاز فرزندان شاهد با جانبازان در آینده خبر داد و گفت: این آئین‌نامه در راستای رفع ابهامات به تصویب خواهد رسید.

مهدی ایزدی، معاون تعاون بنیاد شهید و امور ایثارگران در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) درباره امتیاز برابر فرزندان شاهد با جانبازان 50 درصد به بالا گفت: براساس بند «الف» ماده 44 قانون برنامه پنجم توسعه، مقرر شده است که همه امتیازات تعیین شده در قانون برای جانبازان 50 درصد به بالا، برای فرزندان شاهد به استثنای تسهیلات خودرو، حق پرستار و کاهش ساعت کاری اختصاص داده شود. 
وی افزود: در ذیل همان بند هم آمده است که امتیازات ناشی از این بند شامل فرزندان جانبازان نمی‌شود و به استناد این قانون اگر تسهیلات و یا امتیازاتی به جانبازان اختصاص یابد، باید به فرزند شهید هم داده شود. 
ایزدی ادامه داد: در رابطه با این قانون، ابهاماتی وجود داشت که منتظر بودیم این آئین‌نامه ابهامات را مرتفع کند، اما متأسفانه روند تصویب آن طولانی شده است. از سوی دیگر با توجه به اینکه مشمولان آموزش و پرورش درخواست اجرای این قانون را قبل از تصویب آئین‌نامه داشتند و همچنین به دلیل بار مالی، بحث‌هایی درباره آن مطرح بود، این مصوبه هنوز در این وزارتخانه اجرایی نشده بود که با نامه رئیس سازمان برنامه و بودجه این قانون اجرایی می‌شود. 
وی درباره دلایل مشمول نشدن غیرشاغلان در این قانون تصریح کرد: این قانون مربوط به شاغلان دستگاه‌های اجرایی است و با توجه به اینکه سازمان‌ها و نهادهای اجرایی، برخی دولتی و برخی غیردولتی هستند، از این رو بودجه سازمان‌های دولتی را دولت و غیردولتی(خصوصی) را بنیاد شهید پرداخت می‌کند و در این زمینه غیرشاغلان را شامل نمی‌شوند.
یادآور می‌شود، محمدباقر نوبخت در نامه‌ای به فانی، وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد؛ از آنجا که فوق‌العاده موضوع ماده (٥١) قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران از ابتدای سال جاری برای افراد مصرح در قانون اجرا شده، اما به فرزندان معزز شهدای شاغل در وزارت آموزش و پرورش تسری نیافته است، باید به استناد ماده (۲۳۵) قانون برنامه پنجم توسعه که در بیست‌وچهارم اسفند سال ١٣٩٤ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است، موضوع این ماده برای فرزندان شهدا که در آن وزارتخانه شاغل هستند نیز از ابتدای سال جاری برقرار شود.
به موجب بند (الف) ماده ۴۴ قانون برنامه پنجم توسعه، فرزندان شهدا از تمامی امتیازها و مزایای مقرر در قوانین و مقررات مختلف برای جانبازان ٥٠ درصد و بالاتر (به استثناء تسهیلات خودرو، حق پرستار و کاهش ساعت کاری) برخوردارند.
captcha