اقتصاد اسلامی، ظرف تحقق اقتصاد مقاومتی است
کد خبر: 3516409
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۷
اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل/ احمدعلی یوسفی:

اقتصاد اسلامی، ظرف تحقق اقتصاد مقاومتی است

گروه اقتصاد: عضو هیئت‌ علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی اظهار کرد: اگر بخواهم سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به درستی در جامعه پیش برود، تحقق این اقدام تنها در ظرف نظام اقتصادی اسلام ممکن است.

حجت‌الاسلام والمسلمین احمدعلی یوسفی، عضو هیئت‌ علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، به بحث درباره رابطه اقتصاد مقاومتی و اقتصاد اسلامی پرداخت و اظهار کرد: بعد از اینکه مقام معظم رهبری سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی را ابلاغ کردند، در همان مقدمه و در جاهای مختلفی این رابطه را بیان کرده و فرموده‌اند: اقتصاد مقاومتی الگویی الهام‌بخش از نظام اقتصادی اسلام است.

اقتصاد اسلامی؛ ظرف تحقق اقتصاد مقاومتی
وی ادامه داد: معنای این سخن آن است که نظام اقتصادی اسلام، ظرف تحقق اقتصاد مقاومتی است؛ بنابراین اگر بخواهیم سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در جامعه به درستی پیش برود، تنها در ظرف نظام اقتصادی اسلام ممکن است تحقق پیدا کند و اگر این ظرف که باید اقتصاد مقاومتی را در درون آن پیاده کنیم به درستی نشناسیم، تحقق اقتصاد مقاومتی با مشکل مواجه خواهد شد.
یوسفی تأکید کرد: باید روشن شود که توانایی این ظرف تا چه اندازه است و چند درجه حرارت را می‌تواند تحمل کند و ... اگر این مسائل روشن نشود مظروف ممکن است با چالش مواجه شود؛ بنابراین آنچه مورد نظر مقام معظم رهبری است، این است که سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی تنها در درون نظام اقتصادی اسلام قابل پیگیری و موفقیت است.

مفهوم اقتصاد مقاومتی
عضو هیئت‌ علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در ادامه به بیان تعریفی از اقتصاد مقاومتی پرداخت و گفت: اقتصاد مقاومتی مدلی از نظام اقتصادی اسلام است که در شرایط تحریم و غیرتحریم و به ویژه در شرایط تحریم می‌تواند اقتصاد کشور ما را از آسیب‌های دشمنان اقتصادی مصون بدارد.
وی ادامه داد: اکنون که دشمنان در جنگ تمام‌عیار اقتصادی با ما هستند و هر روز اقدام جدیدی بر علیه ما انجام می‌دهند و اتاق فکر دشمن که این جنگ را بر علیه ما راه انداخته است، لحظه به لحظه فعالیت‌های جدیدی را انجام می‌دهد، تنها اقتصاد مقاومتی، راهکار رفع این مشکلات است و این اتاق فکر، کنگره آمریکاست که مدام قوانین جدیدی را علیه ما وضع می‌کند.

مفهوم اقتصاد اسلامی
یوسفی عنوان کرد: اقتصاد مقاومتی، اقتصادی دانش‌بنیان، عدالت‌محور، مردم‌بنیاد، درون‌زا و برون‌گراست. این موارد ویژگی‌ها و معیارهای اقتصاد مقاومتی هستند و اگر الگویی از نظام اقتصادی اسلام را برای شرایط فعلی اقتصاد جمهوری اسلامی ایران کشف، طراحی و اجرایی کنیم، شاهد تحقق اقتصاد مقاومتی خواهیم بود.
وی در تعریف اقتصاد اسلامی نیز گفت: اقتصاد اسلامی همانند هر اقتصاد دیگری دارای مبانی، اهداف، نوع مالکیت خاص، اصول رفتاری، ساختار و نهادهای خاص خود است. در واقع اقتصاد اسلامی مجموعه‌ای از مبانی و اصول و ساختار و نهادهای همسو و هماهنگ برای تحقق اهداف نظام اقتصادی اسلام است، بنابراین لازم است این موارد را از منابع اسلامی کشف کرده و با شرایط جمهوری اسلامی ایران هماهنگ کنیم.
عضو هیئت‌ علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در پایان تأکید کرد: اگر اقتصاد اسلامی ویژگی‌هایی همانند درون‌زایی، عدالت‌محوری، برون‌گرایی، مردم‌بنیانی و رویکرد جهادی داشته باشد، آن گاه به اقتصاد مقاومتی تبدیل خواهد شد.
مطالب مرتبط
captcha