اتوبان مجلس ـ جامعه قرآنی دو طرفه می‌شود؟
کد خبر: 3517139
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۸
فراکسیون قرآن، عترت و نماز در آغاز راه تازه؛

اتوبان مجلس ـ جامعه قرآنی دو طرفه می‌شود؟

گروه سیاسی: فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس شورای اسلامی میراثی به جامانده از دوره هفتم مجلس است که هر چند ساختاری غیر رسمی دارد اما انتظاراتی که از آن می‌رود، فراتر از چنین تشکیلاتی است و باید منتظر ماند و دید در دوره جدید فعالیت این فراکسیون، انتظارات متقابل نمایندگان ملت و جامعه قرآنی برآورده می‌شود یا نه.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، یکی از فعال‌ترین فراکسیون‌های مجلس شورای اسلامی در چند دوره اخیر خانه ملت، در دوره هفتم آغاز به کار کرد؛ پس از آنکه برخی منتخبان ملت نسبت به سامان‌دهی و نظارت بر فعالیت‌های قرآنی و توسعه فرهنگ قرآنی در جامعه احساس تکلیف کردند، این فراکسیون را با عنوان «قرآن و عترت» تشکیل دادند و البته بعدها بود که عبارت «نماز» نیز به آن افزوده شد.

بدون شک نام فراکسیون قرآن، عترت و نماز با نام «لاله افتخاری»، مؤسس و فعال‌ترین عضو فراکسیون عجین شده است. منتخب مردم تهران در دوره‌های هفتم، هشتم و نهم تلاش‌های فراوانی در حوزه حمایت از فعالیت‌ها و فعالان قرآنی داشت و در این راستا برای تصویب قوانین مربوطه پیگیری‌ها فراوانی انجام داد. در این رابطه موضوعاتی مانند اعتبارات قرآنی در بودجه‌های سنواتی، بیمه فعالان قرآنی، رایگان شدن هزینه‌های حق انشعاب گاز، برق و آب و رایگان شدن تحصیل حافظان و قاریان ممتاز در مراکز آموزش عالی از جمله مواردی هستند که با با پیگیری‌های فراکسیون طی 12 سال گذشته به تصویب رسیده است.

البته در این دوره انتقاداتی به عملکرد و نحوه ورود فراکسیون به حوزه فعالیت‌های قرآنی مطرح بود. از جمله بسیاری بر این باور بودند که این فراکسیون تنها یک عضو فعال داشته و سایر نمایندگان صرفاً نامشان در لیست درج شده است. برخی نیز بر این باور بودند که این فراکسیون نگاه جامعی به جامعه قرآنی ندارد و به سطح خاصی از جامعه قرآنی بسنده کرده است.

قطعاً فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس برکات فراوانی برای جامعه مخاطب خود داشت و تلاش کرد با هماهنگی با شورای عالی انقلاب فرهنگی به ویژه شورای توسعه فرهنگ قرآنی مسیر جامعه قرآنی را هموار کند اما باید اذعان داشت که نتوانست در حوزه نظارت به طور شایسته‌ای انتظارات را برآورده سازد.

با پایان یافتن نهمین دوره مجلس شورای اسلامی و عدم راهیابی لاله افتخاری به بهارستان، می‌توان گفت پس از 12 سال فعالیت فراکسیون وارد فاز جدیدی می‌شد. هرچند هنوز مشخص نبود پس از این دوره فراکسیون با جدیت گذشته تشکیل و فعالیت‌های آن پیگیری شود اما با توجه به رایزنی‌ها و گمانه‌زنی‌های صورت گرفته توسط رئیس سابق فراکسیون به نظر می‌رسید به زودی قرار است فراکسیون بار دیگر و بدون حضور مؤسس خود تشکیل شده و رئیس جدیدی بر کرسی آن تکیه بزند. با توجه به حضور برخی اعضای با سابقه فراکسیون در مجلس دهم و نیز حضور چهره‌های جدید قرآنی در خانه ملت به نظر می‌رسید که فراکسیون قرآن می‌تواند دوره جدید خود را با قدرت آغاز کرده و مسیر خود را ادامه دهد.

تعیین اعضای هیئت رئیسه فراکسیون قرآن در دومین ماه مجلس دهم

نهایتاً پس از گذشت حدود 50 روز از تشکیل مجلس دهم، تکلیف فراکسیون قرآن، عترت و نماز با انتخاب رئیس و اعضای هیئت‌رئیسه مشخص شد. در جلسه‌ای که 28 تیرماه با حضور اعضای این فراکسیون برگزار شد، نصرالله پژمان‌فر، رئیس، فاطمه ذوالقدر، نائب‌رئیس، زهرا سعیدی مبارکه، دبیر و احد آزادی‌خواه، سخنگوی فراکسیون شدند.

انتخاب اعضای هیئت‌رئیسه نکات قابل توجهی در برداشت. مهم‌ترین نکته انتخاب رئیس کمیسیون فرهنگی به عنوان رئیس فراکسیون بود. همچنین نائب‌رئیس و سخنگوی فراکسیون نیز عضو کمیسیون فرهنگی و البته اعضای هیئت رئیسه این کمیسیون هستند. زهرا سعیدی مبارکه نیز عضو کمیسیون اقتصادی است. بنابراین پژمانفر، ذوالقدر و آزادی‌خواه به صورت مشترک در هیئت‌رئیسه کمیسیون فرهنگی و فراکسیون قرآن حضور دارند.

در همین ابتدای کار ظرفیت‌های خوبی را می‌توان برای فراکسیون قرآن و عترت متصور شد. حضور برخی چهره‌های شاخص کمیسیون فرهنگی در فراکسیون می‌تواند برکات فراوان متقابلی را برای هر دو مجموعه داشته باشد.

محمد انجم‌شعاع، رئیس گروه پایش شورای توسعه فرهنگ قرآنی بر این باور است که در مجلس دهم رابطه معناداری بین کمیسیون فرهنگی و فراکسیون قرآن و عترت شکل گرفته است؛ رابطه میمون و مبارکی که ظرفیت‌های جدی‌تری برای حمایت از فعالیت‌ها و فعالان قرآنی را ایجاد می‌کند.

انجم‌شعاع در گفت‌وگو با ایکنا می‌افزاید: بسیاری از فعالان قرآنی کشور در سال‌های گذشته علاقه‌مند بودند که یک رابطه معنادار ساختاری بین فراکسیون و کمیسیون فرهنگی ایجاد شود و این اتفاق اکنون شکل گرفته است؛ این امر می‌تواند نسبت منطقی و قابل قبولی بین پیشنهادات فراکسیون با مصوبات کمیسیون فرهنگی ایجاد کند.

اشراف کامل رئیس و اعضای هیئت‌رئیسه کمیسیون فرهنگی با فضای جامعه قرآنی بُعد نظارتی فراکسیون را نیز تقویت می‌کند؛ در سال‌های گذشته هر وقت صحبت از عدم تخصیص اعتبارات قرآنی بودجه‌های سالیانه بود، کم‌تر کسی پاسخگوی این نقیصه می‌شد و نمایندگان نیز گویا اراده‌ای برای مطالبه‌گری نداشتند اما توجه جدی کمیسیون فرهنگی به موضوعات قرآنی، مطالبه‌گری و بررسی و پیگیری مصوبات قرآنی را پررنگ‌تر از گذشته خواهد کرد.

انجم‌شعاع در همین زمینه معتقد است، با توجه به مشترکات اعضای هیئت‌رئیسه کمیسیون فرهنگی و فراکسیون قرآن و عترت در این دوره، این فراکسیون می‌تواند تبدیل به ساختار لاینفکی از کمیسیون فرهنگی بشود تا در ادوار آینده این ساختار به عنوان یک جزء اصلی کمیسیون تلقی بشود.

پیشنهاد ایکنا جهت ایجاد کمیته قرآن و عترت در کمیسیون فرهنگی

ایکنا معتقد است از آن جهت که کمیسیون فرهنگی دارای کمیته‌های مختلفی در حوزه فرهنگی، هنری، گردشگری، رسانه، خانواده و ورزشی است و طرح پیشنهاد افزوده شدن کمیته‌ای با عنوان قرآن و عترت به این کمیسیون می‌تواند نظم خاصی به برنامه‌ها، طرح‌ها و مصوبات قرآنی بدهد.

فعالیت فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس شورای اسلامی طی سال‌های گذشته در حالی صورت می‌گرفت که در کنار خود نهادی قانونگذار را می‌‌دید که سیاستگذاری‌ها و مصوبات آن لازم‌الاجرا است؛ شورای توسعه فرهنگ قرآنی که یکی از زیرمجموعه‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی محسوب می‌شود در زمینه حمایت از فعالیت‌ها و فعالان قرآنی اقداماتی داشته و هماهنگی فراکسیون قرآن و عترت با این مجموعه مانع از موازی‌کاری و منجر به رفع مشکلات و موانع از این مسیر می‌شد؛ در این دوره نیز تعامل سازنده این دو مجموعه می‌تواند حرکت جامعه قرآنی را پرشتاب کند.

رئیس گروه پایش شورای توسعه فرهنگ قرآنی در این رابطه می‌گوید: مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی از نظر قانونی در جایگاه خاص خود قرار دارد و غالباً در ادوار گذشته این توافق بین نمایندگان مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی وجود داشت که در مواردی که این شورا ورود می‌کرده، نمایندگان وارد نشوند و بالعکس؛ اگر این دو مجموعه همچنان روابط معنادار خود را تداوم ببخشند، می‌توانند خلأهای قانونی را برطرف کنند.

وی تصریح می‌کند: برای اینکه از تمام توان و ظرفیت‌ها استفاده بهینه و مطلوب بشود، لازمه‌اش این است که این دو مجموعه در کنار هم قرار گیرند و با دستور کار روشن و منطقی‌تری مسائل تقنینی و نظارتی را پیگیری کنند.

همکاری این دو مجموعه به ویژه در طرح‌های ملی و سیاست‌گذاری‌های کلان می‌تواند آثار قابل توجهی داشته باشد؛ از جمله نمودهای بارز این همکاری در برنامه پنجم توسعه متبلور شد؛ در بندی که مربوط به تدوین اسناد راهبردی توسعه فرهنگ قرآنی می‌شد. هرچند خروجی آن در جای خود قابل تأمل و بررسی است، اما نفس وجود چنین بندی در برنامه‌ توسعه‌ می‌تواند گام مؤثری در انسجام‌بخشی فعالیت‌های قرآنی باشد. انجم شعاع به نتایج این همکاری اشاره داشته و می‌گوید: در صورتی که ما بخواهیم پایه‌های کارهای ملی را مستحکم‌تر از گذشته قرار دهیم، فراکسیون باید به برنامه ششم ورود جدی داشته باشد.

انجم‌شعاع سامان‌دهی و توجه جدی به اعتبارات قرآنی کشور را از مهم‌ترین اولویت‌های فراکسیون قرآن و عترت عنوان می‌کند و می‌گوید: در حال حاضر اعتبارات قرآنی بر مبنای منطق تعریف شده‌ای در میان دستگاه‌ها توزیع نمی‌شود و غالباً بر اساس رایزنی و چانه‌زنی‌های مسئولان و معاونت‌های پارلمانی دستگاه‌ها این اعتبارات تخصیص می‌یابد، در حالی که نه بر مبنای مأموریت‌ها و نه بر مبنای مخاطبانی که دستگاه‌ها دارند منابع و اعتبارات توزیع می‌شود. این وضعیت باعث شده تا برخی دستگاه‌ها از اعتبارات قرآنی کشور بی‌بهره باشند و برخی دستگاه‌ها بر مبنای یک سنت دیرینه، بودجه‌هایی را دریافت کنند که مبنا و منطق روشنی ندارد.

البته در کنار حمایت‌های مادی، فعالان قرآنی نیازمند حمایت‌های معنوی نیز هستند؛ رئیس گروه پایش شورای توسعه فرهنگ قرآنی در این رابطه معتقد است: ما نیازمند قوانینی هستیم که فعالان قرآنی را مورد حمایت و معاضدت جدی قرار دهد و به طور طبیعی تدوین قوانین یا ساختارهای معاضدتی و حمایتی در حوزه حقوقی و قضایی می‌تواند یکی از کارکردهای جدی فراکسیون در دوره جدید باشند.

حضور اعضای فراکسیون قرآن و عترت در برنامه‌های مختلف قرآنی به ویژه برنامه‌های ملی و بین‌المللی امری است که به آنها کمک می‌کند تا با نیازمندی‌ها، کاستی‌ها و خلأهای قانونی در حوزه حمایت از فعالیت‌ها و فعالان قرآنی از نزدیک آشنا شوند. در سال‌های گذشته رئیس فراکسیون قرآن حضور پررنگی در برنامه‌های مختلف قرآنی داشت و در کنار وی، برخی نمایندگان مجلس به عنوان عضوی از فراکسیون در چنین مجامعی حضور می‌یافتند.

انجم‌شعاع تأکید دارد: آنچه در ذهن جامعه قرآنی از فراکسیون قرآن و عترت ایجاد شده، حضور اثرگذار و خاص رئیس فراکسیون در برنامه‌های ملی به صورت پیوسته بود و اگر رئیس جدید نیز بتوانند این سنت حسنه را ادامه دهد باعث می‌شود با مطالبات دستگاه‌ها و نهادهای مختلف قرآنی آشنا شود.

مکمل این پیشنهاد، ارتباط نزدیک و مداوم با فعالان حقیقی و حقوقی جامعه قرآنی است؛ فعالانی که با نقاط ضعف و قوت این حوزه آشنایی داشته و می‌توانند بازوهای توانمندی برای دستگاه تقنینی و نظارتی باشند و باعث تسریع در سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها شوند.

البته مجموعه‌هایی مانند گروه پایش شورای توسعه فرهنگ قرآنی با تعامل با دستگاه‌ها و نهادهای قرآنی توانسته‌اند نیازمندی‌ها و نقاط ضعف و قوت دستگاه‌های قرآنی را تجمیع کنند و مسیر را برای فراکسیون هموار سازند اما با این حال همانطور که انجم‌شعاع بر آن تأکید دارد، تعامل نزدیک فراکسیون با تک تک دستگاه‌های قرآنی می‌تواند اثرگذاری بیشتری داشته باشد.

ضرورت حمایت از نهادهای مردمی

علاوه بر دستگاه‌ها و نهادهای منسجم و مطرحی که در حوزه قرآنی فعالیت می‌کنند، نهادهای مردمی نیز در این حوزه به صورت جدی ورود پیدا کرده‌ و گاه در برخی امور پیش‌روتر از دیگر مجموعه‌ها بوده‌اند. کاهش تصدی‌گری دولت یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که است که طی سال‌های گذشته در امور مختلف مورد بحث و بررسی قرار گرفته شده است؛ فعالیت‌های فرهنگی به ویژه فعالیت‌های دینی و قرآنی از جمله موضوعاتی است که بر کاهش تصدی‌گری دولت و سپردن امور به مردم مورد تأکید قرار گرفته است؛ انجم‌شعاع تصریح می‌کند: به نظر می‌رسد همچنان نیاز به استفاده از منابع و اعتباراتی فراتر از اعتبارات موجود برای اجرای طرح‌های قرآنی داریم. بر همین مبنا اگر فراکسیون بتواند فرهنگ وقف در حوزه قرآن را توسعه و نهادینه کند، بسیاری از مشکلات این حوزه مرتفع خواهد شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسین کوششی، مدیر اتحادیه مؤسسات قرآنی مردمی نیز بر این اصل تأکید می‌کند و به بیانات رهبر معظم انقلاب در سخنرانی اولین روز از سال جاری استناد می‌کند؛ ایشان در بخشی از سخنانشان از مسئولان خواستند در حوزه فرهنگی نهادهای مردمی را مورد حمایت و توجه قرار داده و تقویت کنند.

وی می‌افزاید: فراکسیون قرآن و عترت می‌تواند با استفاده از ظرفیت نخبگان و نهادهای مردمی و تعامل با مسئولان امر اقدامات شایسته‌ای در راستای تحقق منویات رهبر معظم انقلاب در این حوزه انجام دهد.

وی تصریح می‌کند: اگر مردم وارد عرصه نشوند اقدامات مؤثری صورت نمی‌گیرد و به جایی نخواهد رسید بنابراین به نظر می‌رسد فراکسیون لازم است اولویت خود را استفاده از قوانین و مقررات برای ایجاد فضا برای نهادهای مردمی قرار دهد.

همانطور که مدیر اتحادیه مؤسسات قرآنی مردمی اظهار کرد، با ورود مردم به ویژه در حوزه فرهنگی می‌توان شاهد توسعه فراگیر فرهنگ قرآنی در جامعه باشیم؛ چرا که هر فردی اگر بتواند ابتدا خود و سپس خانواده و محله خود را به سمت فرهنگ قرآنی سوق دهد، به این شیوه توسعه فرهنگ قرآنی در جامعه تسریع می‌شود. از این روست که حجت‌الاسلام کوششی از فراکسیون قرآن و عترت می‌خواهد با هدف‌گذاری جدی در راستای توسعه فرهنگ قرآنی در سطح جامعه با استفاده و بهره‌گیری از ظرفیت وسیع مردمی گام بردارد.

با توجه به حجم گسترده دستگاه‌ها و نهادهای قرآنی و همچنین فعالیت‌های مختلف قرآنی رسیدگی به امور قرآنی کشور و رفع خلأهای قرآنی و اطلاع از نیازمندی‌ها و مطالبات جامعه قرآنی و نظارت بر نحوه عملکرد دستگاه‌ها در قبال مصوبات مجلس، فراکسیون نیازمند ارتباط وثیق و عمیق با جامعه قرآنی و اطلاع از نظرات و آرای شخصیت‌های حقیقی و حقوقی این عرصه است. کوششی معتقد است اگر فراکسیون بخواهد تبدیل به یک مجموعه مؤثر فکری و راهبردی برای وضع قوانین و مقررات در راستای حمایت از فعالیت‌های قرآنی شود، یکی از راهبردهای جدی این است که از فعالان قرآنی مشاوره بخواهد و فراکسیون از جنبه اسمی به جنبه عملی ورود پیدا کند.

وی تصریح می‌کند: نمایندگان مجلس افرادی فرهیخته و باسواد هستند اما شاید به لحاظ تخصصی در حوزه فعالیت‌های قرآن و عترت اطلاعات کافی و وافی را نداشته باشند؛ بنابراین لازم است با عناصر و فرهیختگان قرآنی و شخصیت‌های حقیقی و حقوقی جامعه قرآنی تعامل داشته باشند و ارتباط جدی و تنگاتنگی داشته باشند، دغدغه‌های آنها را بدانند و منویات رهبری را در این مسیر مد نظر قرار دهند.

اگر به منویات رهبر معظم انقلاب در رابطه با توسعه فرهنگ قرآنی و حمایت از فعالیت‌های قرآنی نگاهی بیاندازیم به گفته رحیم قربانی، مدیر دارالقرآن سازمان بسیج مستضعفین می‌رسیم که می‌گوید: باید به فعالیت‌های قرآنی همچنان‌که رهبر معظم انقلاب فرمودند، به عنوان امری راهبردی و مهم توجه شود و نه صرفاً به عنوان یک برنامه و فعالیت. بر این اساس شاکله کل قوانینی که در مجلس بررسی و تصویب می‌شود مبنای قرآنی پیدا می کند؛ هر چند در مجلس به این مسئله توجه می‌شود اما لازم است به گونه ای عمل شود که اثرات قرآنی آن در جامعه نیز مشاهده کنیم.

ضرورت تلاش برای ارتقا سطح سواد قرآنی

یکی از آثار و نشانه‌های ظاهری توجه جامعه اسلامی به قرآن خواندن قرآن و یا به اصلاح سواد قرآنی است که بر اساس نظر کارشناسان و صاحب‌نظران و قطعاً بر اساس مشاهدات، سواد قرآنی جامعه در شرایط مطلوبی به سر نمی‌برد. حتی دانش‌آموزان و دانشجویان بسیاری که در حال تحصیل بوده و یا فارغ‌التحصیل شده‌اند پس از گذراندن واحدهای درسی متعدد در حوزه قرآنی و دینی ناتوان از روخوانی و روان‌خوانی قرآن هستند.

قربانی در این رابطه الگوی وضع قوانین و مقررات با معضل بی‌سوادی و تلاش برای سوادآموزی مطرح کرده و می‌گوید: چطور در نهضت سوادآموزی قوانینی وضع شد که به سمت ریشه‌کن کردن بی‌سوادی از جامعه گام برداشت اما برای رفع بی‌سوادی قرآنی که برای جامعه اسلامی و دینی یکی از مسائل ضروری است، قوانین خاصی دیده نمی‌شود. در حالی‌که برخی دانشجویان مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا قادر به خواندن قرآن نیستند.

وی تصریح می‌کند: با توجه به این شرایط نیاز به نهضت قرآن‌آموزی داریم و زمینه‌سازی برای این نهضت با قوانین و تصویب آنها انجام خواهد گرفت.

یکی از موضوعاتی که در این زمینه می‌تواند نقش بسزایی داشته باشد، تصویب قوانین و مقررات تشویقی برای نخبگان قرآنی است همانطور که در سال‌های گذشته موضوع تحصیل رایگان دانشجویان در مراکز آموزش عالی به عنوان مصوبه‌ای به صورت سالیانه مطرح شد. قربانی می‌گوید بالا بردن سطح چنین قوانینی می‌تواند در امر گسترش فعالیت‌های قرآنی تأثیرگذار باشد.

هرچند مجلس شورای اسلامی مصوبات و قوانینی خوبی در زمینه حمایت از فعالیت‌ها و فعالان قرآنی داشته، اما ضامن اجرای این مصوبات پیگیری‌ها و نظارت‌های دقیق نمایندگان مجلس به ویژه اعضای فراکسیون قرآن و عترت است. نمایندگان با داشتن ابزارهای خاص می‌توانند با مطالبه‌گری و ارائه تذکر به مسئولان موانعی که بر سر راه اجرای مصوبات قرار گرفته را رفع کنند.

رحیم قربانی، مسئول سازمان قرآن و عترت بسیج سپاه حضرت محمد رسول‌الله (ص) در این رابطه معتقد است، نمایندگان به ویژه اعضای فراکسیون قرآن و عترت می‌توانند در صحن علنی به کم‌کاری نهادها و سازمان‌های مختلفی که در حوزه فعالیت‌های قرآنی مسئولیتی دارند، تذکراتی بدهند که تا امروز تذکری در این رابطه ارائه نشده است. انتظار می‌رود نمایندگان به صراحت تذکر بدهند و پیگیر باشند تا قوانینی که در حوزه فعالیت‌های قرآنی تصویب شده به درستی اجرایی شود.

یکی از ابزارهای نظارت ارتباط نمایندگان با جامعه مخاطب است؛ افرادی که در متن موضوع قرار گرفته‌اند، نگاه دقیق‌تری به موضوع داشته و از نزدیک شاهد خلأها، ایرادات و یا کم‌کاری‌ها بوده و می‌توانند ضمن بیان مشکلات، راهکارهای مناسبی برای برون‌رفت از وضعیت موجود ارائه دهند؛ مدیر دارالقرآن سازمان بسیج تصریح می‌کند: با توجه به دغدغه‌ها و انگیزه‌هایی که اساتید، پیشکسوتان و فعالان قرآنی در این زمینه دارند، تعامل با این افراد فعالیت نمایندگان را در امر تصمیم‌سازی و رسیدن به طرح‌های کارساز و مؤثر کمک می‌کند.

جلسات فراکسیون قرآن جنبه دورهمی نداشته باشد

البته نباید این جلسات جنبه تشریفاتی داشته باشد و صرفاً یک دورهمی باشد. قربانی می‌افزاید: ما نمی‌خواهیم تنها از نام فراکسیون در مجلس استفاده شود، بلکه می‌خواهیم ظرفیت‌های عظیمی که در جامعه قرآنی وجود دارد، به کار گرفته شود.

این ظرفیت‌ها گاه دیده اما به خوبی استفاده نشده و گاه در کل دیده نشده است؛ رحیم قربانی عدم دستیابی به نتایج مطلوب شورای توسعه فرهنگ قرآنی را به عنوان نمونه‌ای از عدم استفاده مناسب از ظرفیت‌های موجود عنوان کرده و می‌گوید: شورای توسعه فرهنگ قرآنی در سال 88 تشکیل شد اما به نتایج مطلوب خود نرسیده است؛ اشکالاتی که در این زمینه وجود دارد را باید در قوانین موجود مشاهده کرد.

رسیدن به چنین نگاه مطلوبی علاوه بر قوانین جاری، نیاز به وضع قوانین بالادستی و سیاستگذاری‌های کلان دارد؛ در برنامه پنجم توسعه اسناد راهبردی توسعه فرهنگ قرآنی مورد تأکید قرار گرفت که بر این اساس دستگاه‌ها موظف بودند اسناد راهبردی توسعه را در حوزه‌های آموزش عمومی، تبليغ و ترويج، پژوهش و آموزش عالی قرآني كشور تدوین و ارائه کنند. با این حال آنچه دولت به عنوان پیش‌نویس برنامه ششم توسعه به مجلس شورای اسلامی تقدیم کرد، اثری از توجه به مباحث قرآنی و توسعه فرهنگ قرآنی نبود. هرچند این برنامه بازگشت خورد اما تنها باید امیدوار بود تا برنامه ششم نیز همچون برنامه پنجم نیم‌نگاهی به مباحث قرآنی و فرهنگ دینی داشته باشد. رحیم قربانی نیز بر اساس پیش‌نویس پیشین برنامه ششم توسعه نسبت به این مسئله انتقاد خود را مطرح می‌کند و می‌افزاید: باید دید جایگاه فعالیت‌های قرآنی در برنامه پنج‌ساله ششم توسعه کجاست و چرا هیچ برنامه خاص قرآنی در این سند دیده نشده است؟

فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس شورای اسلامی میراثی به جامانده از دوره هفتم است که هر چند ساختاری غیر رسمی دارد اما انتظاراتی که از این فراکسیون می رود، فراتر از چنین تشکیلاتی است. زمانی می‌توان به اهمیت تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری این فراکسیون پی برد که به گستردگی هجمه‌های فرهنگی غرب علیه نظام جمهوری اسلامی واقف باشیم. پس از آنکه هجمه‌های نظامی، سیاسی و اقتصادی نتوانست ملت ایران را از پای درآورد، امروز نوک پیکان دشمن اعتقادات و ارزش‌های جامعه را که برگرفته از مبانی دینی و قرآنی است، نشانه رفته و تلاش می‌کند در عرصه جنگ نرم جامعه به ویژه نوجوانان و جوانان را به عنوان نسل جدید و آینده کشور خلع سلاح کند.

در چنین شرایطی رهبر معظم انقلاب به مسئولان کشور نسبت به ولنگاری فرهنگی هشدار صریح می‌دهند. تشتت و نابسامانی در جبهه فرهنگی کشور در حالی رخ داده که دشمنان جمهوری اسلامی تمام امکانات و تجهیزات رسانه‌ای و تبلیغاتی خود را بسیج کرده‌اند. حال باید دید که فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس شورای اسلامی در دور جدید فعالیت خود چه جایگاهی و نقشی در این رویارویی خواهد داشت.

لاله افتخاری، مؤسس فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس شورای اسلامی نیز که شکل‌گیری این فراکسیون را یک نوآوری در عرصه فرهنگی و دینی کشور می‌داند، معتقد است، فراکسیون قرآن و عترت در دوره جدید فعالیت خود با حرکت در جهت تحقق منویات رهبر معظم انقلاب و همکاری و هماهنگی با شورای توسعه فرهنگ قرآنی و حمایت از تشکل‌های مردم‌نهاد قرآنی می‌تواند اقدامات شایسته‌ای در حوزه تقنینی و نظارتی داشته باشد.

محمود قره‌داغی

captcha