اسراف کنندگان در آب از منظر قرآن ظالم هستند
کد خبر: 3517335
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۸

اسراف کنندگان در آب از منظر قرآن ظالم هستند

گروه اجتماعی: عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان گفت: خداوند انسان را از مصرف بی‌رویه و زیاد برخی از منابع نظیر آب منع کرده است، و کسانی را که در مصرف آب اسراف و زیاده‌روی می‌کنند را «إِخْوَانَ الشَّیاطِینِ» می‌‌نامند و کسانی که به این مهم توجه نکنند از منظر قرآن ظالم هستند.

محمدرضا ستوده‌نیا، عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از اصفهان، اظهارکرد: واژه آب در قرآن کریم 63 مرتبه بکار گرفته شده که این مهم بیانگر توجه ویژه و خاص خداوند نسبت به آب است.
وی افزود: واژه آب و یا «ماء» در لغات قبل از عربی یعنی در زبان عبری و سامی نبر بکار رفته که ریشه‌های نزدیک به «ماء» در زبان عربی دارد.
عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان بیان کرد: واژه «ماء» در قرآن در 13 معنی مختلف بکار رفته است که برخی از معانی آن عبارتند از آب به معنای مطلق آن، آب باران، آن چه در طبیعت است(هود آیه‌های 43 و44)، منشاء خلقت موجودات زنده (انبیاء/30)، نطفه (طارق/6 و مرسلات/20)، بحر و آب جاری، فرح، آب آشامیدنی در عالم آخرت که در جهنم است.
ستوده‌نیا خاطرنشان کرد: براساس آیات قرآن، خلقت مبتنی برآب است و خداوند زمانی که اراده کرد خلقت را انجام دهد، یکی از دست‌مایه‌های خلقت را آب قرار داد که در این زمینه می‌فرمایند«وَ کانَ عَرْشُهُ عَلَي الْماءِ…».
وی ادامه داد: در مورد خلقت موجودات زنده در قرآن کریم تصریح شده است«وَجَعَلْنَا مِنَ الْمَاءِ كُلَّ شَيْءٍ حَيٍّ» یعنی اینکه ما موجودات زنده را از آب آفریده‌ایم.
عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان تصریح کرد: از منظر قرآن آب به همان نسبت که مایه حیات و زندگی می‌باشد، مایه رزق و روزی است که خداوند آن را برای انسان و سایر موجودات زنده از آسمان فرستاده‌اند.
وی گفت: خداوند می‌فرماید که آب را به انداز و قدر از آسمان نازل کرده و برهمین اساس خداوند نیز به این مهم توصیه کرده که انسان از این نعمت الهی به اندازه و میزان مقدر و بهینه بهره‌برداری کند.
ستوده‌نیا ادامه داد: خداوند آب را منشاء پاکی و پاکیزگی قرار داده است؛ در واقع آب هم مطهر و پاک کننده است و هم آلودگی‌ها را برطرف می‌کند که این باعث شادی، سلامت و نشاط انسان می‌شود که نمونه آن غسل کردن می‌باشد  که حتی پیش از اسلام و ادیان غیر از آن همچون یهودیت و مسحیت نیز وجود داشته است.
وی در ادامه با اشاره به جنبه‌های آب در محیط زیست، گفت: در قرآن آیات متعددی وجود دارد که در آن صراحتا آمده است که طبیعت را اسباب شادی بشر و نزول باران می‌شود. براین اساس انسان حق ندارد محیط طبیعی خود را بدون دلیل و توجیح تخریب کند و مانع بهره‌وری درست از آن شود.
این استاد علوم قرآن و حدیث دانشگاه اصفهان با اشاره به مصرف آب از سوی انسان، تصریح کرد: خداوند انسان را از مصرف بی‌رویه و زیاد برخی از منابع نظیر آب منع کرده است، و کسانی را که در مصرف آب اسراف و زیاده‌روی می‌کنند را «إِخْوَانَ الشَّیاطِینِ» می‌‌نامند و کسانی که به این مهم توجه نکنند از منظر قرآن ظالم هستند.
ستوده‌نیا با اشاره به آیه‌های 96سوره اعراف«وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُري‏ آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَيْهِمْ بَرَکاتٍ مِنَ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ وَ لکِنْ کَذَّبُوا فَأَخَذْناهُمْ بِما کانُوا يَکْسِبُونَ»، گفت: در این زمینه باید گفت تقوا تنها اختصاص به مسلمانان ندارد و حتی اهل کتاب که ایمان بیاورند را شامل می‌شود که براساس این آیات، خداوند یکی از عوامل نزول برکات آسمانی و رزق روزی را منوط به ایمان آوردن و رعایت تقوا دانسته است.
 وی با اشاره به آیه «قُلْ أَ رَأَيْتُمْ إِنْ أَصْبَحَ ماؤُکُمْ غَوْراً فَمَنْ يَأْتيکُمْ بِماءٍ مَعينٍ»، خاطرنشان کرد: این آیه نشان می‌دهد که خداوند تامین آب برای انسان را به دست خود دانسته است که براساس این چنین می‌توان استنباط کرد که ایمان و تقوا باعث رزق و روزی انسان می‌شود و اینکه انسان حق ندارد به گونه‌ای عمل کند که باعث کم شدن آب‌ها و خشکسالی شود. 

captcha