انجمن خیران قرآنی کشور راه‌اندازی می‌شود / ارائه اولین حمایت از مؤسسات قرآنی مرزی
کد خبر: 3518533
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۹

انجمن خیران قرآنی کشور راه‌اندازی می‌شود / ارائه اولین حمایت از مؤسسات قرآنی مرزی

فعالیت‌های قرآنی: رئیس هیئت مدیره اتحادیه مؤسسات قرآنی با اشاره به قول مقرر مرتضی طلایی، به عنوان رییس هیئت مدیره اتحادیه مؤسسات قرآنی مردمی کشور برای پیگیری راه‌اندازی انجمن خیّران قرآنی کشور، از تخصیص اولین کمک در این راستا به صورت ویژه به مؤسسات قرآنی مرزی در مناطق تلفیقی در آینده نزدیک خبر داد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، در یازدهمین جلسه هم‌اندیشی مدیران عامل مؤسسات قرآنی که امروز، هفتم مردادماه در محل سازمان تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، برگزار شد، جمعی از مدیران عامل مؤسسات قرآنی استان‌ها گزارشی از روند اجرای طرح در استان زیرمجموعه خود ارائه دادند و در ادامه حسین کوششی، رئیس هیئت مدیره اتحادیه مؤسسات قرآنی به تبیین راهکارها و نقاط قوت و ضعف طرح «آیه‌های همدلی» پرداخت.
سپس نماینده مؤسسات قرآنی استان قزوین، با بیان گزارشی از استانی خود، گفت: به انعقاد تفاهم‌نامه و پخش پوستر طرح آیه‌های همدلی اقدام کردیم؛ برای معرفی طرح نیز با خبرگزاری‌های ایکنا و مهر مصاحبه داشتیم، همچنین با وجود 106 مؤسسه قرآنی، از 36 سهمیه تخصیصی برخوردار شدیم.
در ادامه نماینده استان مازندران ابراز کرد: اجرای این‌گونه طرح‌ها به توجه بیشتری نیاز دارد، لذا باید درباره نحوه برگزاری آزمون حفظ و مفاهیم سوره حجرات توجه بیشتری صورت بگیرد، زیرا با وجود تقاضای بالغ بر هزار و 600 نفر برای شرکت در طرح، فقط در حد سهمیه اندک طرح عمل کردیم.
همچنین نماینده استان مرکزی با ذکر اینکه طرح آیه‎های همدلی در سراسر استان اجرا شد، افزود: پیشنهاد می‌کنم، هر طرحی با همراهی آموزش و مسابقه و نیز برگزاری جلساتی برای هم‌اندیشی نتایج آن دنبال شود تا اثربخش‌تر باشد.
علاوه بر این نماینده مؤسسات قرآنی خراسان رضوی در همین راستا اظهار کرد: این طرح کشوری، با وجود مشکلات فراوان در جذب سرمایه آن و همکاری‌های مدیرکل آغاز شد و به انجام رسید؛ همچنین باید اشاره کرد که انتخاب و اجرای این سوره بر اساس دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب بوده است.
در ادامه نماینده استان همدان بیان کرد: طرح باید به صورت مستمر اجرا شود، وگرنه ثمربخش نخواهد بود و زحمات‌ به هدر می‎رود، همچنین بودجه و زمان اجرای آن، بسیار اندک بود، علاوه بر این مشکلات موجود در دراز مدت باعث ناامیدی و سلب انگیزه می‌شود.
نماینده مؤسسات قرآنی زنجان گفت: طرح آیه‌های همدلی طرح خوبی بود، اما بودجه و سهمیه آن کم بود؛ از دیگر سو، جمعیت روستایی در زنجان زیاد است و نیاز آنها برای آموزش‌های ابتدایی مبرم است.
وی اضافه کرد: همچنین رهبر معظم انقلاب بر محور حفظ تأکید دارند، البته حفظ سوره و نگهداری آن تلاش و زحمت زیادی می‌برد و باید به صورت فصلی و سالانه پیگیری شود تا نتایج آن از دست نرود؛ بنابراین بودجه در اختیار خود مؤسسات قرار گیرد، تا بنا به صلاح‌دید خودشان عمل کنند.
حفظ سوره حجرات مرتبط با سبک زندگی است
در ادامه برنامه، حجت‌الاسلام حسین کوششی، رئیس هیئت مدیره اتحادیه مؤسسات قرآنی در راستای نظرات مسئولان قرآنی درخصوص نحوه اجرا و ویژگی‌های طرح قرآنی آیه‌های همدلی گفت: سوره حجرات کوتاه، قابل درک و حفظ سوره مرتبط با سبک زندگی است.
وی افزود: کم بودن جلسات طرح، با برگزاری حداقل هفت جلسه به صورت مفید انجام شد، مسئولان برای اجرای طرح آزاد بودند، همین طور در اخذ شهریه آزادی عمل داشتند، علاوه بر این سهمیه را کم گرفتیم تا نیاز به آمارگیری و لیست‌سازی نباشد.
وی اضافه کرد: همچنین اختیارات خاصی به مدیران طرح داده شد و خواستیم به بهانه این طرح به اتحادیه‌ها کمک کنیم تا حداقل پول آب، برق و گازشان را تأمین کنند.
حجت‌الاسلام کوششی با بیان اینکه کمبود سهمیه را می‌پذیریم، اظهار کرد: بعد از طرح 1448، طرح ملی دیگری برای مؤسسات به موجب کمبود بودجه‌های قرآنی در سراسر کشور نداشتیم و تأمین بودجه آن با سختی‌های بسیاری و با احیای 600 میلیون تومان پول گمشده صورت گرفت که برای این طرح هزینه کردیم و به ازای هر مؤسسه یک سهمیه تخصیص داده شد.
ضرورت تأمین بودجه طرح‌های قرآنی در ابتدای سال
وی به تشریح مسائل مالی طرح پرداخت و ابراز کرد: مسلماً بهتر است طرح‌ها را در ابتدای سال تآمین بودجه کنیم، اما چون تأمین بودجه آن لحظات آخر انجام شد و برای هفت جلسه طرح، دو ماه اجرای کار کم نیست و خانه‌های روستایی هم در اختیار خودتان هستند.
رئیس هیئت مدیره اتحادیه مؤسسات قرآنی با ذکر این نکته که در طرح 1448 سابقه  و تجربه خوبی نداشتیم، ادامه داد: همچنین طرح 1450 را هم صدا وسیما در حال پیگیری است، و ما در صورت تأمین اعتبار آن را عملیاتی می‌کنیم.
وی افزود: جزوه طرح حجرات را چاپ نکردیم، چون چاپ آن هم نیازمند تأمین بودجه بود، از سویی، حجرات، سوره ساده‌ای بود، از دیگر سو، تفسیر حجت‌الاسلام محسن قرائتی، رئیس ستاد اقامه نماز کشور را هم روی سایت گذاشتیم و همه می‌توانستند از آن استفاده کنند.
حجت‌الاسلام کوششی ضمن تأیید ضرورت تداوم طرح نیز عنوان کرد: اما به خاطر وضعیت بحرانی بودجه‌ها، با وجود آمادگی طرح‎های بسیار، فعلا توان اجرای آن‎ها را نداریم.
تلاش برای رفع نیاز قرآنی شیعیان در مناطق تلفیقی
وی با بیان اینکه باید برای صدور گواهینامه طرح هم با امضای مسئولان مربوطه و ذکر نام هر مؤسسه در آن اقدام کنیم، اضافه کرد: 13 استان مرزی داریم و فعالیت‌های قوی توسط اهل سنت در حال انجام است، اما به عنوان نمونه در خواف شیعیان مجبورند به خاطر کمبودها، سر کلاس‎های قرآن اهل سنت بنشینند که البته این مشکل ارومیه، خراسان جنوبی و گلستان و ... هم هست.
رئیس هیئت مدیره اتحادیه مؤسسات قرآنی تصریح کرد: ما پیگیری کردیم تا در مناطق اهل سنت مشکل را رفع کنیم؛ با توجه به قول مرتضی طلایی، رییس هیئت مدیره اتحادیه مؤسسات قرآنی مردمی کشور، برای پیگیری انجمن خیّران قرآنی کشور، اولین کمک را در این راستا به صورت ویژه به مؤسسات قرآنی مرزی تخصیص خواهیم داد.

captcha