بررسی تحقق یک بیانیه دانشجویی ـ قرآنی
کد خبر: 3519917
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۹
رقابت‌های قرآنی در بوته نقد و بررسی/

بررسی تحقق یک بیانیه دانشجویی ـ قرآنی

گروه فعالیت‌های قرآنی: سال گذشته در اختتامیه سی‌امین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور، بیانیه‌ای تنظیم و به امضای نمایندگان دانشجویان حاضر در آن رقابت‌ها رسید، بیانیه‌ای که با گذشت نزدیک به یکسال از انتشار آن، نه تنها حرکتی در راستای توجه به آن صورت نگرفته که برخی شواهد حکایت از حرکت خلاف جهت آن را دارد.

مسابقات قرآن دانشجویان
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)،‌ آبان‌ماه سال گذشته و زمانی که دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، میزبان سی‌امین دوره جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور بود، در پایان همان جشنواره که البته در سطح مطلوبی نیز برگزار شده بود، بیانیه‌ای تنظیم و به امضای نمایندگان دانشجویان حاضر در آن مسابقات رسید، بیانیه‌ای هفت ماده‌ای که در آن علاوه بر طرح شدن برخی مطالبات قرآنی دانشجویان، پیشنهاداتی هم برای بهبود و توسعه فعالیت‌های قرآنی این قشر از جامعه مطرح شده بود.
یک سال پس از بیانیه
هر چند که نزدیک به یک سال از نگارش بیانیه دانشجویان گذشته است، اما با نزدیک شدن به دوره دیگری از این جشنواره و در حالی که بسیاری از دستگاه‌های دانشگاهی در حال تدارک دوره دیگری از جشنواره‌های داخلی خود آن هم در مرحله کشوری هستند، پرداختن به بیانیه مذکور و سنجیدن این موضوع که به چه میزان، بندهای بیانیه مورد اشاره مورد توجه مسئولان دانشگاهی قرار گرفته است، جای بررسی دارد.
ساختارهایی که مورد توجه قرار نگرفت
از جمله مهم‌ترین بندهایی که در بیانیه فوق به آن اشاره شده بود،‌ «توجه هر چه بیشتر به بخش قرآن در ساختار دانشگاه‌های کشور» و البته «اختصاص بودجه مستقل و مناسب و در شأن قرآن از محل بودجه قرآنی کشور جهت برگزاری هرچه با شکوهتر مراحل مختلف جشنواره ملی قرآن و عترت و سایر فعالیت‌های قرآنی دانشگاهی بوده است.
دو بندی که به نظر می‌رسد با وجود درخواست‌های دانشجویان نه تنها حرکتی برای پرداختن به آنها صورت نگرفته که مورد بیشترین کم توجهی‌ها نیز قرار گرفته است، تا نشان داده شود که همچنان نگارش بیانیه و طرح نمودن مطالبات از این طریق، نمی‌تواند تلنگرهای لازم را به مسئولان وارد نماید.
برخی مصادیق
از جمله مصادیقی که می‌تواند در قالب این کم‌توجهی قرار بگیرد، تنزل جایگاه فعالیت‌های قرآنی در تخصصی‌ترین دانشگاه قرآن کشور بعد از انتشار این بیانیه است،‌ هنوز چند ماهی از نگارش بیانیه مذکور نگذشته بود که دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، جایگاه فعالیت‌های قرآنی خود را از معاونت به مرکز تنزل داد تا اولین بند بیانیه دانشجویان قرآنی شرکت‌کننده در جشنواره ملی قران و عترت در دوره سی‌ام، مورد بی‌توجهی قرار گیرد. نکته جالب اما آنجاست که خود دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، میزبان دوره گذشته جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان بوده و اتفاقاً از پیشنهاد‌دهندگان نگارش این بیانیه نیز بوده است.
حال وخیم بودجه
همانگونه که در سطور بالا اشاره شد، دومین بند مهم بیانیه مذکور، توجه به بودجه فعالیت‌های قرآنی دانشگاه‌ها و به خصوص بودجه جشنواره‌های قرآنی بوده است. برگزاری با تأخیر جشنواره قرآنی دانشگاه‌ها در سال جاری به دلیل برخوردار نبودن از بودجه کافی بوده است و نگارنده اطلاع دارد که چند دانشگاه، حتی بحث برگزار نکردن جشنواره قرآنی در سال 95 را نیز مطرح کرده بودند. هر چند، تاکنون هیچ جشنواره‌ای از مجموعه جشنواره‌های قرآنی دستگاه‌های دانشگاهی به تعطیلی هرچند موقت کشیده نشده است، اما مطرح کردن بحث توقف یک یا دو ساله مسابقات خود به تنهایی برای نشان دادن عمق کم توجهی مسئولان به بیانیه فوق کافی است.
تشکیل «کمیته فرهنگ‌سازی قرآنی با استفاده از توان و استعدادهای دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه با توجه به ضرورت این امر به ویژه در میان اقشار جامعه» از دیگر بندهای بیانیه مذکور بود که آن هم سرنوشتی همچون دیگر بندها پیدا کرد و تا به امروز هیچ خبری مبنی بر تشکیل کمیته‌ای با این نام و یا متناظر با آن شنیده نشده است.
استفاده از توان و مهارت دانشجویان در ترویج امور قرآنی و استفاده از توان فکری فعالان قرآنی دانشگاهی در جهت گسترش فرهنگ انس با قرآن کریم در جامعه دانشگاهی از دیگر بندهای بیانیه فوق بود که بحث در مورد اجرایی شدن یا نشدن آنها نیاز به هیچ توضیحی ندارد.
با اینکه حدود یکسال از صدور این بیانیه توسط نمایندگان دانشجویان در سی‌امین دوره جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور گذشته اما هیچ توجهی از سوی مسئولان دانشگاهی به آن نشده است، توجهی که قطعاً باعث خواهد شد تا انگیزه‌ها برای مشارکت دانشجویان و فعالان قرآنی دانشگاهی جهت همفکری در ارائه طرح‌هایی که می‌تواند منجر به توسعه فعالیت‌های قرآنی در جامعه دانشگاهی شود، افزایش دهد.
حال با نزدیک شدن به برگزاری مرحله کشوری جشنواره قرآن و عترت در بسیاری از دستگا‌ه‌های دانشگاهی و نیز نزدیک شدن به دوره جدید جشنواره ملی، خبرگزاری ایکنا بر اساس رسالت خود، ضمن پیگیری سرنوشت این بیانیه، سلسله گفت‌وگوهایی را با فعالان قرآنی دانشگاهی در مورد مطالبات قرآنی دانشجویان که بخشی از آن در بیانیه مذکور ذکر شده است را صورت خواهد داد.
بررسی تحقق یک بیانیه دانشجویی
متن بیانیه
قال الله تعالی: «إنّا نحنُ نَزّلنا الذِّکرَ و انّا له لَحافِظون» (حجر/ ۹)
ما نمایندگان دانشجویان قرآنی دانشگاه های سراسر کشور با تسلیت ایام شهادت سرور و سالار شهیدان و  سوگواری آل الله و گرامی داشت یاد و خاطره احیاگر اسلام ناب محمدی حضرت امام خمینی(ره) و  تمامی شهدا به ویژه  شهدای قرآنی منا شهید «حسن دانش»، شهید «حسنی کارگر» قاریان بین المللی و شهدا «سعیدی زاده»، «باوی» و «مشعلی»، ضمن اعلام انزجاز از توطئه شوم اسکتبار جهانی و ایادی آنان در منطقه در ایجاد موج اسلام‌هراسی و ترویج تروریسم، اقدامات دولت آل سعود را محکوم می نماییم.
ضمن تشکر و قدردانی فراوان از زحمات و تلاش های بی شائبه و خالصانه مسئولان محترم دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم و سازمان اوقاف و امور خیریه  در امر  برگزاری با شکوه و افتخار آمیز سی امین دوره  جشنوار ملی  قرآن و عترت دانشجویان؛  اکنون که این دوره از جشنواره با حضور گسترده و استقبال پر شور  دانشجویان و همدلی و همکاری نهادهای مختلف دانشگاهی شامل نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، دانشگاه های آزاد، پیام نور، فرهنگیان، علمی کاربردی، فنی و حرفه ای و نیز جهاد دانشگاهی به میزبانی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم در شهر مقدس قم به انجام رسید، خداوند منان را سپاس گفته و با او پیمان می بندیم که در امر ترویج و نشر فرهنگ ومعارف  قرآن و اهل بیت(ع) از هیچ کوششی فروگذار ننموده و معارف قرآن و اهل بیت(ع) در همه جا و همه حال  سرلوحه زندگی و کار خود قرار دهیم.
در راستای منویات قرآنی مقام معظم رهبری(مدظله العالی) از نهادهای قرآنی و فرهنگی و دانشگاهی موارد ذیل را خواستاریم:
۱- توجه هر چه بیشتر به بخش قرآن  در ساختار دانشگاههای کشور
۲- اختصاص بودجه مستقل و مناسب و در شأن قرآن کریم از محل بودجه قرآنی کشور  جهت برگزاری هرچه با شکوهتر مراحل مختلف جشنواره ملی قرآن و عترت و سایر فعالیت های قرآنی دانشگاهی
۳- استفاده بهینه از  توان و مهارت دانشجویان برگزیده جشنواره های ملی قرآن دانشجویان در ترویج  امور قرآنی دانشگاه ها و سایر مراکز علمی و فرهنگی
۴- استفاده از توان فکری فعالان قرآنی دانشگاهی  در جهت گسترش فرهنگ انس با قرآن کریم به ویژه فعال نمودن مساجد و ارتقاء سطح کیفی آموزش قرآنی کشور
۵- تلاش جهت عملی شدن فرمایش پیامبر عظیم الشان (ص) مبنی بر مرجعیت توأمان و جدایی ناپذیر قرآن و اهل بیت (علیهم السلام)؛ که برگزاری جشنواره با عنوان قرآن و عترت آن هم در ماه محرم که خود ماه تجلی پیون قرآن و عترت هست گامی در این جهت است
۶- تشکیل کمیته فرهنگ سازی قرآنی با استفاده از توان و استعدادهای دانشگاه ها و حوزه های علمیه با توجه به ضرورت این امر به ویژه در میان اقشار جامعه
۷- تعامل هرچه بیشتر و بهتر نهادهای دانشگاهی که الحمدلله این امر در قالب شورای هماهنگی فعالیت های قرآنی دانشگاه های کشور سامان یافته است و برگزاری جشنواره ملی نقطه عطف آن است. اللّهم نوّر قلوبنا بالقرآن
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
حافظ قرآن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۵/۱۷ - ۰۹:۳۳
0
0
سلام اگه واقعا افرادی که دربخش های مختلف این جشنواره پذیرفته می شوند صادقانه پذیرفته شوند خیلی خوبه امّا متاسفانه دراین مسابقات این جشنواره ها چیزی برخلاف این دیده می شود.
captcha