اولين نماز جمعه مسجد زنان در دانمارک اقامه شد
کد خبر: 3525601
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۴

اولين نماز جمعه مسجد زنان در دانمارک اقامه شد

گروه بین‌الملل: اولین مسجد ویژه بانوان در شهر کپنهاگ دانمارک دیروز، 5 شهریور، با اقامه اولین نماز جمعه به امامت بانوان به‌صورت رسمی افتتاح شد تا بار دیگر جنجال اقامه این نماز به امامت «شرین خانقان» در صدر اخبار مسلمانان اروپا قرار گیرد.

اولين نماز جمعه مسجد زنان در دانمارک اقامه شد
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از روزنامه گاردین، مسجد «مریم» شهر کپنهاگ اولین مسجد ویژه بانوان در منطقه اسکاندیناوی است و در سراسر جهان نیز تعداد انگشت‌شماری مشابه آن وجود دارد. پنج‌شنبه حدود 60 نفر داوطلب به مسجد مریم آمدند و آن را برای افتتاح رسمی در روز جمعه آماده کردند.
پرده‌های کرم با تزئینات ظریف آویزان شد، خوشنویسی آیه‌ای از قرآن کریم، گل‌ها و شمع‌ها نیز چیده شدند. بانوان مسلمان روز جمعه در این مسجد گرد آمدند و اذان توسط یکی از آن‌ها خوانده شد.
«شرین خانقان» و «صالحه ماریا»، دو امام این مسجد بودند که یکی اذان گفت و سخنرانی مقدماتی را انجام داد و دیگری خطبه نماز جمعه را با موضوع «زن و اسلام در جهان معاصر» ایراد کرد.
صالحه ماریا در سخنان خود اشاره کوتاهی نیز به مسئله لباس شنای اسلامی در فرانسه کرد و به طنز گفت که به گزارش رسانه‌ها تا پیش از اعلام ممنوعیت این لباس‌ها در فرانسه، یک لباس شنای اسلامی هم در فروشگاه‌های سراسر اروپا نبود اما حالا زنان مسلمان و غیرمسلمان به نشان همبستگی در حال خرید آن‌ها هستند.
بعد از خطبه نیز صفوف زنان که نیمی از آن‌ها پیروان دیگر ادیان بودند اما برای افتتاحیه به مسجد دعوت شده بودند، در کنار هم به رکوع و سجده رفتند و صحنه کمیابی را خلق کردند.
مسجد مریم به صورت غیررسمی در ماه فوریه افتتاح شد و شش ماه طول کشید تا مقدمات لازم برای برگزاری اولین نماز جمعه در آن انجام شود.
اولين نماز جمعه مسجد زنان در دانمارک اقامه شد
شرین خانقان؛ امام جماعت زن در کپنهاگ
شرین خانقان گفت: ما هنوز در مرحله یادگیری هستیم. ما سفری را آغاز کرده‌ایم که این اولین پله آن بود.
وی که از پدری سوری و مادری فنلاندی متولد شده، یکی از چهار زنی است که به عنوان امام جماعت مسلمانان در دانمارک به اقامه نماز جماعت می‌پردازند.
شرین خانقان، موسس این مسجد که از پدری سوری و مادری فنلاندی به دنیا آمده است با بیان اینکه به دنبال تغییر شرایط است، ادعا کرد: ما در دین هم شاهد نظام مرد سالار هستیم و این تنها مختص دین اسلام نیست و در دیگر ادیان الهی مانند یهودیت، مسیحیت و دیگر ادیان نیز شاهد چنین اوضاعی هستیم و به دنبال تغییر آنیم.
موسس مسجد مریم در پایتخت دانمارک با بیان اینکه بارخوردهای مثبتی نسبت به تاسیس این مسجد دریافت کرده است، گفت که انتقادات نرمی نیز به این موضوع شده است.
خانقان بر دروس فقه تسلط دارد.
وی در دانمارک به زنی که معتقد است زنان نیز می‌توانند امامت جمعه را برعهده بگیرند، معروف است.
خانقان همچنین مساجدی مشابه مسجد مریم را در کشورهای آلمان، کانادا و آمریکا افتتاح کرده است.
captcha