افشاگری رسانه‌ای برند‌های غیرقانونی پوشاک/ فرهنگ‌سازی کالای ایرانی از هفته آینده
کد خبر: 3526590
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۲
قبادی اعلام کرد:

افشاگری رسانه‌ای برند‌های غیرقانونی پوشاک/ فرهنگ‌سازی کالای ایرانی از هفته آینده

گروه جامعه: دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور با اشاره به شناسایی 400 برند غیر قانونی در کشور از افشاگری برندهای غیرقانونی از طریق رسانه‌ ملی خبر داد و افزود: محصول ساخت ایران از این پس کالای با افتخاری خواهد بود که از هفته آینده فرهنگ‌سازی آن آغاز می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)،نشست خبری چهارمین نمایشگاه پوشاک ایران، امروز سه شنبه نهم شهریورماه، با حضور حمید قبادی، دبیرکارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، مهدی یکتا، دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان نساجی و پوشاک ایران و همچنین محمود نبوی، رئیس اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران برگزار شد.

قبادی در این نشست با اشاره برگزاری این نمایشگاه، و اهمیت آن گفت: این نمایشگاه به همت بخش خصوصی و بدون حمایت دولت و با حضور دو اتحادیه تولیدکنندگان و نساجان پوشاک کشور از 13 تا 16 شهریورماه جاری در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی برگزار می‌شود.

هماهنگی نهادها برای تحقق شعار سال

وی افزود: این دو اتحادیه مسئولیت اجرایی این نمایشگاه را بر عهده دارند، اتحادیه صادرکنندگان پوشاک به عنوان مجری، مسئولیت اجرای این نمایشگاه را بر عهده دارند، که این فعالیت‌ها به دنبال اجرای قانون ساماندهی مد و لباس صورت گرفته است. چرا که پیش از این همکاری در این زمینه میان تشکل‌ها، انجمن‌ها و نهادهای غیر دولتی کمتر دیده می‌شد اما از ابتدای سال جاری و پس از تعیین شعار سال با عنوان اقتصاد مقاومتی از سوی رهبر معظم انقلاب تمام نهادها عزم خود را جزم کردند تا شاهد هماهنگی و تحقق این شعار در تمام تشکل‌ها باشیم.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس ادامه داد: تا پیش از این در خصوص تولید ملی در صنعت پوشاک با ناامیدی صحبت می‌کردیم و بسیاری از مسئولان روزنه‌های بسیار دور و ناباورانه‌ای را در خصوص تولید ملی داشتند، اما امروز به راحتی قادر هستیم نمایشگاه‌های بسیار خوبی را برگزار کنیم که این نمایشگاه‌ها تنها بخشی از توانایی صنعتگران و تولیدکنندگان عرصه پوشاک کشور را نشان می‌دهد.

پوشاک و مد یک کالای فرهنگی و هویت ساز است

قبادی با تاکید بر اینکه رسانه‌ها باید در توانمندسازی تولید ملی و اطلاع‌رسانی قدم بردارند، گفت: در گذشته متاسفانه شاهد حضور برندهایی با تصاویر مستهجن بودیم که با همکاری رسانه‌ها توانستیم این موضوع را نشان دهیم که پوشاک و مد به عنوان یک کالای فرهنگی و بخشی از هویت، شئون اسلامی جامعه را شکل می‌دهند.

وی تصریح کرد: تا قبل از این به سختی می‌توانستیم چند نشان ایرانی که تولید ملی انجام می‌دهند را نام ببریم اما امروز در بخش‌های مختلف و حتی در زمینه تولید پارچه این امکان ایجاد شده است. به گونه‌ای که اگر حتی درهای ورودی کشور را به روی کالاهای خارجی ببندیم محصولات داخلی، از لحاظ کمیت و از لحاظ کیفیت توانایی تأمین نیازهای داخلی را خواهند داشت.

طراحی و دوخت ایرانی در کجا قرار دارد

قبادی با بیان اینکه نمایشگاه پوشاک ایران به همت بخش خصوصی و تشکل‌های غیردولتی برگزار می‌شود و دولت ریالی را در زمینه برگزاری این نمایشگاه مساعدت نکرده است، ادامه داد: تمام هزینه‌ها مانند سایر بخش‌ها پرداخت شده و برگزاری این نمایشگاه در پاسخ به این سوال است که بسیاری می‌پرسند طراحی و دوخت ایرانی در کجا قرار دارد و تا چه حد می‌تواند با محصولات خارجی رقابت کند. این نمایشگاه ویترین ملی جشنواره مد و لباس فجر است که ادامه آن فعالیت ارزشمند خواهد بود.

افشاگری رسانه‌ای

وی با اشاره به یک خبر مهم و تأثیرگذار در عرصه مد و لباس گفت: به زودی یک برنامه اطلاع‌رسانی و افشاگری راجع به برندهای غیرقانونی با قید اسامی در رسانه ملی خواهیم داشت تا مردم مطلع شوند که چه برندهایی در کشور به صورت غیر قانونی و قاچاق فعالیت می‌کنند.

قبادی با ذکر این موضوع که تعداد بسیار قابل توجهی از برندهای فعال در کشور چیزی جز یک سایه و نما از برند اصلی نیستند، ادامه داد: این محصولات متأسفانه مصرف کننده ایرانی را اغوا می‌کند و حتی می‌توان گفت به نوعی در این عرصه کلاهبرداری می‌کنند.

باید برندهای غیرقانونی را از کشور بیرون کنیم

وی با بیان اینکه انتظار داریم دستگاه قضایی در این زمینه وارد میدان شود، افزود: این موضوع باعث شده است که نام‌های پر سر و صدا و دهان پر کن هر روز جای فعالیت تولیدات داخلی را تنگ‌تر کنند. البته توان ملی ما و مقررات این اجازه را به ما می‌دهد که برندهای غیرقانونی را از کشور بیرون کنیم و فعالیت این افراد را متوقف کنیم.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس ادامه داد: در سال 94 کل واردات رسمی صنایع پوشاک 50 میلیارد تومان بود و این در حالی است که این کالا یک محصول فرهنگی است و می‌تواند عوارض متعددی داشته باشد، در حالی که یک برند خارجی در طول سال 94 تنها 50 میلیارد تومان درصد فروش و اجاره بها داده است یعنی مبلغی معادل کل واردات رسمی پوشاک کشور را به خود اختصاص داده است.

400 برند غیر قانونی در کشور شناسایی شده‌اند

قبادی با بیان اینکه 400 برند غیر قانونی در کشور شناسایی شده‌اند که به تمامی آنها اخطار داده شده و قرار است نامشان افشا شود، گفت: متأسفانه فروشگاه‌هایی که هر روز از کنار آنها رد می‌شویم مولد قاچاق در کشور هستند و قرار است این تعداد از برنده‌ها به زودی تعیین تکلیف می‌شوند.

وی بیان کرد: کالای ساخت ایران از این پس کالای با افتخاری خواهد بود که از هفته آینده فرهنگ‌سازی آن آغاز می‌شود. متاسفانه قاچاق پدیده‌ای مذموم است که پیش از این، آن را یک تجارت مباح می‌دانستند اما اینگونه نیست و در تمام عرصه‌های کشور حتی عرصه‌های سیاسی و امنیت کشور نیز تأثیرگذار خواهد بود.

captcha