داستان یک اثر قرآنی/ دل‌هایی که منقلب شد
کد خبر: 3529624
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۴

داستان یک اثر قرآنی/ دل‌هایی که منقلب شد

گروه فرهنگی: اثر زیبای سوره بقره یکی از هنرمندان بجستانی که به لحاظ شیوه‌ تحریر در جهان اسلام بی‌نظیر است، در سال ۱۳۹۱ حائز رتبه اول استان، رتبه‌ دوم جشنواره‌ جهانی اسلام و کاندیدای رتبه برگزیده فستیوال جهانی هنر شد؛ اثری که بعدها دل‌های زیادی را منقلب کرد و موجب گرایش افرادی به دین مبین اسلام شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، اثر قرآنی هاشم طلائیان‌ بجستانی، هنرمند برجسته خوشنویس که مُزیّن به سوره مبارکه بقره بود در جشنواره خیرین مدرسه‌ساز استان خراسان رضوی که 27 اردیبهشت‌ماه 94 در سالن همایش هتل ثامن مشهد برگزار شد، با حضور امام جمعه موقت مشهد، استاندار محترم خراسان رضوی و دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش و جمع کثیری از خیرین مدرسه‌ساز رونمایی شد که هزینه حاصل از فروش آن به توسعه و تجهیز مدارس اختصاص یافت.
طلائیان‌ بجستانی که متولد اول فروردین 1364 هنرمند خوشنویس و موسیقی‌دان ایرانی است، از نوادگان مرحوم کربلایی علیجان سلمانیان بجستانی به شمار می‌رود که دارای خطی زیبا بوده‌اند و در مجالس مرحوم حاج آقای صدر مرحوم استاد کربلایی جان نیز به نگارش قرآن می‌پرداختند.
وی با ورود به دانشگاه در سال ۱۳۸۳ در هنرستان آزاد موسیقی مشهد به تحصیل پرداخت و ساز دف و پیانو را در حضور استاد مهرداد متبسم آغاز کرد و سپس در همان مکان به تدریس و نت‌خوانی موسیقی ایرانی پرداخت، ایشان در سال ۱۳۸۸ به پیشنهاد معلم خود، محمود رستگار بجستانی، کار تحریر قرآن را به شیوه‌ جدید آغاز کرد تا اینکه در سال ۱۳۹۰ در جشنواره جوان برتر ایرانی جوایز دریافت تندیس جوان و اندیشمند برتر استان خراسان را به خود ا ختصاص داد.
این هنرمند خوشنویس توانست در سال ۱۳۹۱ به دلیل خلق اثر زیبای سوره بقره که به لحاظ شیوه‌ تحریر در جهان اسلام بی‌نظیر است، حائز رتبه اول استان و رتبه‌ دوم جشنواره‌ جهانی اسلام و کاندیدای رتبه برگزیده فستیوال جهانی هنر شود؛ وی در همان سال از سوی جامعه آکادمیک T.U.V  international آلمان گواهینامه‌ بین‌المللی مهارت را دریافت کرد.
قائم مقام انجمن هنرمندان کشور که علاقه‌ زیادی به موسیقی سنتی ایرانی و صدای علیرضا افتخاری دارد، می‌گوید صدای افتخاری صدای خاطرات کودکی و همدم دلتنگی‌های من است. در خاطرات او که از زبان خودش هست، آمده است: «روز اولی که به کلاس اول دبستان رفتم، معلم کلاس اولم آقای حبیب سلیمانی از همه بچه‌ها خواستند تا روی تخته نقاشی بکشند و وقتی نوبت من شد و نقاشی‌ام را کشیدم ناخودآگاه همه برایم دست زدند و مرا تشویق کردند».
این هنرمند برجسته در خاطراتش آورده است: «آقای سلیمانی معلم‌های دیگر را صدا زدند تا بیایند و نقاشی مرا ببینند، آن‌ها هم مرا تشویق کردند، همچنین در اواسط سال ۱۳۷۰ آقای علی میرزاجانی راهنما و مشاور بودند که گاهی اوقات به مدارس از طرف اداره آموزش و پرورش بجستان سر می‌زدند ایشان یک روز به همراه جمعی به کلاس ما آمدند، زنگ نقاشی بود، یادم هست دفتر نقاشی من را برداشتند و نگاه می‌کردند، با دیدن اثرم، آنقدر خوششان آمده بود که یک یادگاری که قطعه شعری بود برایم نوشتند».
هاشم طلائیان‌ بجستانی، هنرمند خوشنویس و قائم مقام انجمن هنرمندان کشور در گفت‌وگو با ایکنا، در خصوص ارسال اثر سوره بقره به جشنواره‌ هنری آلمان، گفت: سوره بقره بزرگ‌ترین سوره قرآن است که در آن نکات بسیار ظریفی در خصوص حقوق انسانی نهفته است؛ این سوره، سوره‌ای است که اول آن با ستایش خدا آغاز می‌شود و بسیار ارزشمند است.
اثری متشکل از سوره بقره و توحید با خط شکسته نستعلیق
وی ادامه داد: این اثر نفیس که مزیّن به سوره مبارکه بقره و کاندیدای مقام اول جشنواره جهانی هنر در بخش طرح شده است، به خط زیبای شکسته نستعلیق تحریر شده و در قلب آن سوره مبارکه توحید به چشم می‌خورد.
طلائیان بجستانی عنوان کرد: ابعاد این اثر در حدود یک متر در دو متر است و برای نگارش آن از قلم دانگ یک میلیمتر تا چهار سانتی‌متر استفاده شده که برای خلق آن، نزدیک به یک سال وقت صرف شده است. 
سوره بقره؛ نقطه اوج قرآن
وی، نقطه اوج قرآن را سوره بقره دانست و افزود: آیه آخر سوره بقره را نگاه کنید، حس خاصی به انسان دست می‌دهد. به فرموده رسول اکرم(ص)، سوره بقره به واسطه بودن آیت‌الکرسی، نقطه اوج قرآن محسوب می‌شود. 
داستان یک اثر قرآنی/ دل‌هایی که منقلب شد
قائم مقام انجمن هنرمندان کشور با اشاره به اینکه این اثر را به منظور خاصی نوشته بودم و نه به قصد و انگیزه مالی و یا حتی شهرت، تصریح کرد: علاقه‌مندی به سوره بقره و حرفه‌ای که داشتم، موجب خلق این اثر شد. آن زمان که کار را شروع کردم، مدرس دانشگاه بودم که این اثر جایگاه خوبی پیدا کرد و حقیقتا راست می‌گویند که «هرچه از دل برآید، لاجرم بر دل نشیند»، همه اینها لطف پروردگار بوده است.
طلائیان بجستانی نحوه شرکت در جشنواره آلمان را معرفی توسط یکی از مشاورانش دانست و ادامه داد: یکی از مشاوران من که در آن جشنواره آشنا داشت و در تئاتر و ... فعالیت دارد، به من پیشنهاد شرکت در آن جشنواره را داد که موضوع آن آزاد بود، من هم اثری را فرستادم.
فکر رونمایی اثر و مسلمان شدن افراد را نمی‌کردیم 
وی با بیان اینکه این اثر در آنجا رونمایی شد، در نمایشگاهی هم مورد استقبال بسیاری از افراد قرار گرفت، اظهار کرد: هیچ وقت فکر این همه استقبال را نمی‌کردیم، اینکه این اثر در آنجا رونمایی شود، آن هم در کشوری که مسلمان هم نیستند.
طلائیان بجستانی با اشاره به اینکه بیشتر مخاطبان در خارج از کشور از کش و قوس و نگارش، تذهیب و خط اثر بسیار خوششان آمد و ساعت‌ها آن را بررسی کردند، افزود: طرح اثر بعدها برای مخاطبان سؤال شد تا بدانند که این اثر چیست. وقتی گفتیم که نگارشی از قرآن است، آن‌ها پرسیدند، که قرآن چیست؟ در مورد قرآن سؤال زیادی داشتند و در خصوص تفاوت کتاب مسلمانان با دین مسیحی و یهود می‌پرسیدند.
قائم مقام انجمن هنرمندان کشور بیان کرد: البته بیشترشان آشنایی مختصری با قرآن داشتند، خوشبختانه دوستان ما از نکات علمی و کلیدی قرآن، اطلاعاتی به آن افراد دادند، سرانجام بعد از پروسه زمانی زیاد به ما اطلاع داده شد که خیلی از‌ آن‌ها به قرآن و دین اسلام گرایش پیدا کردند.
وی عنوان کرد: آن افراد بعد از گرایش به قرآن و دین اسلام، تفسیرالمیزان را که به زبان انگلیسی هم ترجمه شده است خواندند، خیلی هم خوششان آمد تا جایی که در مقالاتشان از قرآن و تفسیرالمیزان استفاده کردند.
طلائیان بجستانی تصریح کرد: آثاری که در نمایشگاه آلمان توسط دیگر هنرمندان عرضه شد، آثار طراحی، معماری، نقاشی و مینیاتور بود. پشت نقاشی اروپایی‌ها، فلسفه‌ای نهفته است، همانند استاد فرشچیان که پشت تک تک آثارشان به خصوص «عصر عاشورا» فلسفه‌ای وجود دارد.
وی ابراز کرد: تمام افرادی که در زمینه معماری، فیلم‌سازی و ... در آن جشنواره شرکت کرده‌اند، آثارشان با فلسفه‌ای خلق شده است، حتی مخاطبان هم برایشان مهم است که بدانند پشت فلسفه این اثر، چقدر هزینه صرف شده است.
مسلمان شدن 70 نفر با دیدن تابلوی خوشنویسی سوره بقره
قائم مقام انجمن هنرمندان با بیان اینکه این تابلو را به دفتر مدیرکل سازمان توسعه و نوسازی مدارس هدیه داده‌ام، ادامه داد: در خصوص مسلمان شدن افراد با دیدن اثرم و مراجعه آن‌ها به مشاورم، می‌توانم بگویم که حول و حوش 44 الی 70 نفر از کشورهای مختلف بودند.
وی در پاسخ به این سؤال که چرا سند مشخصی در این خصوص وجود ندارد؟ اظهار کرد: تصور هم نمی‌کردیم چنین اتفاقی بیفتد، آن هم در کشوری که نه مسلمانند و نه چیزی از قرآن می‎دانند، به همین خاطر در خصوص آن پیگیری انجام ندادیم.
زری ابو
captcha