نقش مؤثر رسانه‌های آمریکا در بدبینی کاتولیک‌ها نسبت به مسلمانان
کد خبر: 3530100
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۸
گاردین گزارش داد:

نقش مؤثر رسانه‌های آمریکا در بدبینی کاتولیک‌ها نسبت به مسلمانان

گروه بین‌الملل: با وجود اینکه کاتولیک‌ها نیز در گذشته با چیزی شبیه اسلام‌هراسی امروزی مواجه بوده‌اند، به دلیل تأثیرات منفی رسانه‌ها و تبلیغات، بیشتر کاتولیک‌ها نسبت به مسلمانان بدبین هستند.

نقش مؤثر رسانه‌های آمریکا در بدبینی کاتولیک‌ها نسبت به مسلمانان

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) به نقل از روزنامه گاردین، نتایج یک پژوهش جدید نشان داد که تنها 14 درصد کاتولیک‌های آمریکا دیدگاه مثبتی نسبت به مسلمانان دارند و رسانه‌های کاتولیک نیز تمایل به تعصب و تبعیض علیه مسلمانان دارند.

این تحقیق در راستای طرح ابتکاری و پژوهشی «بریج» دانشگاه «جورج تاون» انجام شد که بر بررسی روند اسلام‌هراسی تمرکز دارد.

یافته‌های این تحقیق نشان داد که چگونه رسانه‌های آمریکایی و نیز رسانه‌های کاتولیک این کشور بر تصورات مردم از اسلام تأثیر می‌گذارند.

از مجموع بیش از هزار نفری که در این تحقیق شرکت کردند، فقط 14 درصد دیدگاه مثبتی نسبت به اسلام داشتند. در میان آن‌ها نیز کسانیکه خودشان شخصاً مسلمانان را می‌شناختند، دیدگاه‌های بسیار مثبت‌تری داشتند.

کسانی که هرگز با یک مسلمان در ارتباط نبوده‌اند دو برابر بیشتر احتمال داشت که دیدگاه‌های منفی در مورد آنان داشته باشند.

پاتریک رایان، کشیش جمعیت مسیحیان و استاد ادیان دانشگاه «فوردهام» نیویورک گفت: متأسفانه نگرش‌های مردم کاتولیک در مورد اسلام شبیه رسانه‌ها و عمدتاً نسبت به مسلمانان خصمانه است.

تعصبات ضداسلامی در میان رسانه‌های کاتولیک آمریکا نیز دیده می‌شود و بیش از 60 درصد خوانندگان نشریاتی مانند «گزارش جهانی کاتولیک» دیدگاه‌های منفی نسبت به مسلمانان دارند البته باید در نظر داشت که همه کاتولیک‌ها هم این نشریات و رسانه‌های کاتولیک را دنبال نمی‌کنند.

در میان رسانه‌های اصلی آمریکایی نیز بینندگان شبکه خبری فاکس‌نیوز بیش از شبکه‌هایی مانند سی‌ان‌ان، در مورد مسلمانان دیدگاه‌های منفی و خصمانه داشتند.

بیش از نیمی از بینندگان فاکس نیوز اسلام را بیش از دیگر ادیان مشوق خشونت می‌دانند.

گرچه پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان بر بهبود روابط میان مسلمانان و مسیحیان تأکید دارد، به نظر می‌رسد پیام او چندان در کاتولیک‌های آمریکا اثر نکرده و حدود نیمی از آن‌ها اسلام را منفی می‌بینند.

مسلمانان آمریکا در سال‌های اخیر بعد از حادثه یازدهم سپتامبر به صورت فزاینده‌ای هدف احساسات و رفتارهای منفی و خصمانه قرار گرفته‌اند.

یکی از تحقیقات گذشته طرح پژوهشی «بریج» دانشگاه «جورج تاون» نشان می‌داد که مسلمانان در سال 2015 حتی بیش از سال‌ حادثه یازدهم سپتامبر هدف جرایم ناشی از نفرت قرار گرفته‌اند.

منفی‌نگری کاتولیک‌ها نسبت به مسلمانان در حالی وجود دارد که خود کاتولیک‌ها نیز سالیان دراز در آمریکا هدف چنین نگرش‌ها و احساسات منفی قرار داشته‌اند.

به گفته دکتر پاملا کوپر ـ وایت، استاد روانشناسی و دین در حوزه دینی نیویورک، پس از مهاجرت کاتولیک‌ها به آمریکا در قرن 19، دیدگاه‌های مشابهی علیه آنان از سوی ساکنان پروتستان مقیم آمریکا وجود داشت.

یک بی‌اعتمادی ذاتی نسبت به کاتولیک‌ها وجود داشت و آن‌ها دهه‌ها از سوی گروه‌هایی مانند «کو کلاکس کلان» هدف آزار و اذیت قرار می‌گرفتند.

جان اف کندی، کاندیدای کاتولیک ریاست جمهوری آمریکا مجبور شد به باپتیست‌ها اطمینان بدهد که از پاپ دستور نخواهد گرفت. پیش از کندی، «ال اسمیت»، فرماندار نیویورک نیز در سال 1928 به خاطر کاتولیک بودن مورد غضب کلیساها بود و از پیروزی در انتخابات باز ماند.

امروز جامعه کاتولیک‌ها را پذیرفته است اما آن‌ها خود فراموش کرده‌اند که خود در گذشته چه شرایطی داشته‌اند.

captcha