حکم دولتی برای بازداشت سخنگوی جنبش اسلامی نیجریه
کد خبر: 3536980
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۵

حکم دولتی برای بازداشت سخنگوی جنبش اسلامی نیجریه

گروه بین‌الملل: نیجریه چند روز پس از ممنوع اعلام کردن فعالیت جنبش اسلامی این کشور، حکم دستگیری سخنگوی این جنبش را نیز صادر کرد.

حکم دولتی برای بازداشت سخنگوی جنبش اسلامی

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه خبری «vanguardngr»، فرماندار ایالت کادونا یکشنبه، 18 مهر، با صدور بیانیه‌ای در خصوص دستگیری سخنگوی جنبش اسلامی، اعلام کرد: ابراهیم موسی پذیرفته که سخنگوی این جمعیت است.

پس از آنکه فرماندار ایالت کادونا در ادامه سرکوب شیعیان روز جمعه، 16 مهر، فعالیت جنبش اسلامی نیجریه را ممنوع اعلام کرد، ابراهیم موسی اعلام کرد که این اقدام غیرقانونی است و تأکید کرد که از طریق روش‌های قانونی این ممنوعیت را به چالش خواهد کشید.

موسی همچنین اعلام کرد که با وکلای خود در حال بررسی این حکم بازداشت است و خود را به مقامات کادونا آنطور که آن‌ها خواسته‌اند، تسلیم نخواهد کرد.

۲۱ آذر ماه سال ۹۴ نیروهای نیجریه به برنامه شیعیان در یکی از مراکز اسلامی شهر زاریا حمله کردند. این حمله به بهانه مسدود شدن راه کاروان ارتش از سوی شیعیان و تلاش برای ترور رئیس ارتش انجام شد.

یک روز بعد از این حادثه، نیروهای ارتش نیجریه به خانه شیخ زکزاکی، رهبر شیعیان نیجریه حمله کرده و پس از کشتن محافظان و برخی از اعضای خانواده‌اش، وی را دستگیر کردند.

بنابر تحقیقات قضایی نیروهای نظامی نیجریه ۳۴۸ نفر از اعضای جمعیت اسلامی شیعیان را طی دو روز حمله کشتند، اما منابع بی طرف آمار کشته شدگان را بسیار بالاتر تخمین می زنند.

از آن زمان شیخ زکزاکی و همسرش به صورت غیرقانونی در بازداشت هستند. در ماه‌های اخیر مردم نیجریه بارها برای آزادی شیخ زکزاکی تظاهرات‌ اعتراض‌آمیز در نقاط مختلف این کشور برگزار کرده‌اند.

captcha