یدالله سعدی، مدیر انتشارات دلیل ما در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) درباره مشکلات کتابهای عاشورایی گفت: مشکل حوزه نشر بستگی به شرایط اقتصادی کشور دارد و آثار آن در حوزه نشر به ویژه کتابهای مذهبی بیشتر است، اما انتشارات دلیل ما تاکنون توانسته به دلیل ارتباطی که با مخاطبان خود دارد بر بخشی از این مشکلات غلبه کند.
وی افزود: علاوه بر ارتباط با مخاطبان، در مناسبتهای گوناگونی عناوین جدیدی را تولید و به مخاطبان معرفی میکنیم و این مناسبتها فرصت مناسبی برای ترویج کتاب و کتابخوانی است، اما در این زمینه استثنا وجود دارد و آن هم در ماه محرم است؛ چرا که در دهه نخست محرم مردم به موضوع عزاداری توجه دارند و کمتر به مطالعه میپردازند؛ از این رو طی سالهای گذشته این تجربه را به دست آوردهایم که مخاطبان در ماه محرم کمتر به کتاب و مطالعه توجه دارند.
سعدی ادامه داد: از سوی دیگر فاصله عید غدیرخم تا محرم اندک است و فرصت چندانی هم وجود ندارد تا برنامهای برای انتشار و معرفی کتاب در ماه محرم اجرا کنیم، اما باید در این راستا تدبیر اساسی شود که برپایی نمایشگاهی از کتابهای عاشورایی که امسال برای نخستین بار در تهران برگزار شد، تدبیر خوبی بود و اگر این نمایشگاهها در کنار مراسمهای عزاداری برپا شود به تدریج این فرهنگ در میان مردم به وجود میآید و تأثیرگذار خواهد بود.
این ناشر در رابطه با توزیع کتابهای عاشورایی عنوان کرد: مشکل توزیع در کشور یک مشکل عمومی است و در همه حوزهها وجود دارد و یکی از دلایل آن کمبود کتابفروشی است؛ چرا که برخی سیاستهای غلط مانند برپایی نمایشگاههای استانی که هم اکنون هم ادامه دارد، سبب شده بسیاری از این کتابفروشیها به تعطیلی کشیده شود، البته این اقدام در سالهایی که آغاز شد سیاست خوبی بود، اما اکنون اثرات منفی زیادی دارد.
وی تصریح کرد: این نمایشگاهها سبب شده کتابفروشیهایی که در استانها وجود دارد، به دلیل رقابتهای غلط تعطیل شود و ما پیشنهاد کردهایم بودجهای که صرف نمایشگاههای استانی میشود، با همکاری استانها به برپایی نمایشگاهها و فروشگاههای ثابت اختصاص یابد؛ چرا که این موضوع اثرات مثبت خوبی خواهد داشت و کتاب در دسترس مخاطبان قرار خواهد گرفت.
وی در ادامه بیان کرد: نبود ویترین کتاب نیز یکی از مشکلات دیگری است که سبب شده کتابهای عاشورایی دیده نشوند، به عنوان مثال هزار عنوان کتاب در حوزه اهل بیت(ع) از سوی انتشارات دلیل ما به چاپ رسیده است، اما ویترین و کتابفروشی در استانها وجود ندارد که این کتابها در آن دیده شوند، وقتی کتاب ویترین نداشته باشد مخاطبان نیز نمیتوانند با آن ارتباط برقرار کنند، اما اگر شرایطی فراهم کنیم تا نمایشگاههای دائمی هر شهری کتاب را در دسترس مردم قرار دهند، قطعاً توجه به کتاب نیز افزایش خواهد یافت.
وی در ادامه به توجه به محتوای کتابهای عاشورایی اشاره کرد و گفت: کتابهایی که در انتشارات دلیل ما به چاپ میرسند، مستند بودن، مناسب حال مخاطب بودن و دارا بودن استانداردهای نوشتاری در اولویت قرار دارد و اگر گروه مشاورین انتشارات دلیل ما، با توجه به همین ویژگیها کتابی را تأیید نکنند، چاپ نمیکنیم، همچنین کار تکراری نیز انجام نمیدهیم، به عنوان مثال در رابطه با عاشورا در زمینه موضوعاتی که خلأ وجود دارد کار کردهایم و از این جهت اعتماد میان ناشر و مخاطب ایجاد شده است.
سعدی ادامه داد: یکی از مشکلات دیگر در حوزه کتابهای مذهبی کتابسازی است، مانند کتابهای صاحبان کرامت که آثار بدی در میان مردم داشته است؛ چرا که چنین کتابهایی سبب میشود مردم به سمت عوامزدگی بروند، در حالی که باید معارف اهل بیت(ع) به جامعه معرفی شود، وقتی باورهای اعتقادی در جامعه درست تبلیغ شود، آثار اجتماعی آن را نیز خواهیم دید، از همین رو است که اگر مشکلاتی در جامعه وجود دارد، همه آنها به باورهای اعتقادی فرد بر میگردد و لازمه اصلاح آن جامعهای است که باورهای محکم و درست داشته باشد و این امر نیز از راه قرآن و عترت حاصل میشود.