حذف رشته معارف و تغییر رشته اجباری دانشجویان
کد خبر: 3537951
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۶
در دانشکده علوم قرآنی مشهد رخ داد؛

حذف رشته معارف و تغییر رشته اجباری دانشجویان

گروه معارف: حذف رشته معارف قرآن در دانشکده علوم قرآنی مشهد در حالی صورت گرفت که دانشجویان پذیرفته شده در آن، یک سال به تحصیل مشغول بودند و با حذف رشته، به صورت اجباری رشته تفسیر قرآن برای ادامه تحصیلشان در نظر گرفته شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، سال 94 برای اولین بار اقدام به پذیرش دانشجو در رشته معارف قرآن در مقطع کارشناسی کرد که این پذیرش دانشجو در یک کد رشته محل یعنی مشهد اتفاق افتاد اما پس از گذشت یک سال، این عمل با بازنگری انجام شده در رشته‌های علوم قرآن و حدیث، متوقف شد.
مجتبی نوروزی، معاون آموزشی دانشکده علوم قرآنی مشهد در این رابطه گفت: سال 94 با توجه به ظرفیت در نظر گرفته شده برای رشته معارف قرآن، اقدام به پذیرش دانشجو به تفکیک جنسیت کردیم که ظرفیت هر گروه 30 نفر در نظر گرفته شده بود و پس از گذشت یک سال و گذراندن دو ترم تحصیلی، با ریزش دانشجویان پسر در این رشته روبه‌رو شدیم.
ریزش دانشجو و نبود صرفه اقتصادی و علمی، عامل تغییر رشته
وی ادامه داد: این ریزش به حدی بود که سطح حداقلی برگزاری کلاس رعایت نمی‌شد و ادامه کار به این شکل صرفه اقتصادی و علمی برای دانشگاه نداشت لذا با هماهنگی دفتر مرکزی دانشگاه به این نتیجه رسیدیم تا تعداد دانشجویان پسر باقی مانده در این رشته را به رشته تفسیر قرآن کریم که هم‌زمان با رشته معارف قرآن در سال 94 پذیرش شده‌اند، هدایت کرده و در این رشته به تحصیل خود ادامه دهند.
نوروزی با بیان اینکه دانشگاه قصد داشته تا پذیرش دانشجو در رشته معارف قرآن را ادامه دهد، افزود: این کار با بازنگری‌های انجام شده در رشته‌های علوم قرآن و حدیث منتفی شد و عملا وزارت علوم با ادامه پذیرش‌ها در این رشته مخالفت کرد و ما امسال ظرفیت‌های پذیرش خود را به رشته‌ای واحد با نام علوم قرآن و حدیث اختصاص دادیم.
نبود پیشینه پذیرش و حذف گرایش‌ها در بازنگری جدید
وی با اشاره به اینکه نبود پیشینه پذیرش در رشته معارف قرآن و از طرفی عدم پذیرش دانشجوی جدید با این عنوان سبب این تغییر رشته شده است، ادامه داد: با بررسی‌های انجام شده به این نتیجه رسیدیم که دانشجویان باقی مانده که تعداد آن‌ها 10 نفر است در عملیات انتخاب رشته خود، رشته تفسیر قرآن را در مشهد قبول شده‌ و می‌توان آن‌ها را برای ادامه تحصیل در این رشته پذیرش کرد.
معاون آموزشی دانشکده علوم قرآنی مشهد با بیان اینکه این کار در حوزه اختیارات دانشگاه است، اضافه کرد: تنها راهکار برای ادامه مسیر این دانشجویان همین اقدام بوده و ما با تطابق دروس گذرانده شده آن‌ها با برخی از دروس رشته تفسیر قرآن این امکان را فراهم کردیم تا دانشجویان بدون عقب ماندن از روند طبیعی تحصیل خود و بدون گذراندن واحد درسی اضافی به ادامه راه بپردازند.
نوروزی با تأکید بر اینکه گرایش‌های حذف شده در پذیرش، عاملی مهم در تغییر رشته اجباری این دانشجویان بوده است، بیان کرد: 19 گرایش علوم قرآن و حدیث در بازنگری امسال حذف شد و به جای آن دروس تخصصی در 6 بخش ارائه شد که دانشجویان کارشناسی باید این واحدها را در انتهای تحصیل خود بگذرانند و در واقع آن دسته از واحدهای تخصصی را که علاقه‌مند به آن هستند، فراگیرند.
نوروزی ادامه داد: رشته جدید علوم قرآن و حدیث یک رشته واحد در سراسر کشور است که دانشجویان در انتهای تحصیل خود 35 واحد تخصصی را جهت کاربردی‌تر شدن این رشته با عنوان‌های فرهنگ و رسانه، هنرهای قرآنی، تربیت دبیر و مربی قرآن و مطالعات قرآن و حدیث خواهند گذراند و امسال به جهت استقبال فراوانی که از سوی داوطلبان صورت گرفت، پذیرش در کد رشته شبانه را نیز فعال کردیم و همچنین در مقطع کارشناسی ارشد به پذیرش 90 نفر در دو گرایش تفسیر و علوم قرآن پرداختیم.
وی ادامه داد: امسال با بازنگری انجام شده از سوی وزارت علوم، دانشکده علوم قرآنی مشهد اقدام به پذیرش چهار گروه دانشجوی کارشناسی با عنوان رشته‌ علوم قرآن و حدیث کرده که سه گروه آن‌ها را خواهران و یک گروه را برادران تشکیل می‌دهند و در مجموع تعداد آن‌ها 120 نفر می‌شود که برای اولین بار پس از بازنگری سال 95 در رشته‌های علوم قرآنی به تحصیل در یک رشته واحد می‌پردازند.
چرا پس از 10 سال از تصویب رشته، پذیرش آغاز شد؟
بنا بر این گزارش، دانشجویانی که با این تغییر رشته روبه‌رو شده‌اند انتقاداتی نسبت به روند این اقدام دارند که از جمله آن‌ها اصل پذیرش دانشجو برای این رشته در سال گذشته است.
این دانشجویان می‌گویند چرا در حالی که دانشگاه از روند بازنگری‌های وزارت علوم در رشته‌های علوم قرآن و حدیث مطلع بوده و بنا به بازنگری اخیر که از سال 92 آغاز شده و نظرات اساتید و دانشگاهیان به صورت مستمر در تبادل با وزارت علوم بوده است، چرا بعد از 10 سال از تصویب این رشته در وزارت علوم، دانشگاه سال آخر عمر این رشته را برای پذیرش دانشجو آن هم به صورت محدود انتخاب کرده تا پشتوانه‌ای برای ادامه تحصیل در این رشته وجود نداشته باشد؟
آیا تطابق واحدهای درسی به صورت اصولی انجام شده و ارتباط برقرار شده، صحیح است و آیا این کار ماهیت انتخاب رشته را زیر سؤال نمی‌برد چرا که برخی از دانشجویان هدایت شده به رشته تفسیر قرآن این رشته محل را انتخاب نکرده ولی در آن مشغول به تحصیل شده‌اند و از طرفی این اقدام یک سستی در ادامه تحصیل را بین دانشجویان ایجاد کرده است و آیا امکان این وجود نداشته تا رشته محل‌های تحصیلی دیگری را به جز تفسیر قرآن در نظر گرفته تا این انتقال و تغییر از حالت اجباری خود خارج شود.
و این اتفاق در حالی صورت گرفته که از سال 84 که تاریخ تصویب رشته معارف قرآن است دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم اقدام به پذیرش دانشجو نکرده است و فقط تعداد اندکی از مؤسسات آموزش عالی به جذب داشجو در این رشته پرداخته‌اند که این مؤسسات نیز پس از بازنگری انجام شده توسط شورای گسترش آموزش عالی دیگر پذیرش دانشجو نداشته‌اند.
یادآور می‌شود، رشته معارف قرآن مصوب جلسه 556 شورای گسترش آموزش عالی در تاریخ 22 مرداد سال 84 است که با هدف نشر و ترویج فرهنگ نشأت گرفته از قرآن و اهل‌بیت(ع) و مقابله با تهاجم فرهنگی، سیاسی دشمن و ارتقاء سطح فرهنگ و اخلاق اسلامی به ویژه بین جوانان ایجاد شده بود و با تصویب بازنگری در سال 95 در رشته‌های علوم قرآن و حدیث که شروع این بازنگری از سال 92 و با نظر اساتید این حوزه آغاز شد، این رشته نیز پس از طی کردن مسیری 10 ساله، از سطح آموزش عالی حذف شد.
captcha