سطح تلاوت‌ها طی سال‌های اخیر بدون تغییر است/ قاریان جوان از دایره شاگردی زود کنار می‌روند
کد خبر: 3539448
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۰
محمود لطفی‌نیا:

سطح تلاوت‌ها طی سال‌های اخیر بدون تغییر است/ قاریان جوان از دایره شاگردی زود کنار می‌روند

گروه مسابقات: رئیس هیئت داوران سی و نهمین دوره مسابقات سراسری قرآن با اشاره به اینکه سطح تلاوت‌ها در مسابقات سراسری طی سال‌های اخیر بدون تغییر مانده است، گفت: یکی از نقاط ضعف قاریان این است که آنها خیلی زود از دایره شاگردی کنار می‌روند.

محمود لطفی نیا داور و قاری بین المللی
محمود لطفی‌نیا، رئیس هیئت داوران سی و نهمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در گفت‌وگو با خبرنگار اعزامی خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) به رشت، در مورد این دوره از مسابقات و داوری در برخی رشته‌ها، گفت: با توجه به شناختی که از داوران وجود دارد و میزان مهارت آنها در ارزیابی هر چه دقیق‌تر تلاوت‌ها، مشکلی در این بخش وجود ندارد. اما قاریان جوان، مطمئناً نسبت به تلاوت کمتر شناخت دارند و به همین خاطر است که برخی از آنها، سریعاً واکنش منفی نسبت به نمرات خود نشان می‌دهند.
وی افزود: بارها برای من پیش آمده است که در فرصت‌های مقتضی، شرکت‌کنندگان را نسبت به اشکالات و نحوه خواندن‌شان توجیه کرده‌ام و آنها نیز پذیرفته‌اند؛ چرا که هر کدام از این موارد تعاریف منطقی دارد.
رئیس هیئت داوران سی و نهمین دوره مسابقات سراسری قرآن در پاسخ به این سوال که در این دوره شاهد اعتراض خاصی از سوی شرکت‌کنندگان بوده‌اید یا خیر؟ خاطرنشان کرد: در بخش حفظ، شاهد اعتراض یکی از شرکت‌کنندگان بودیم که آن نیز نسبت به داوری‌ها نبود و تاکنون اعتراض مکتوبی را دریافت نکرده‌ایم.
لطفی‌نیا در مورد سطح مسابقات نیز عنوان کرد: امسال مسابقات از سطح خوبی برخوردار بود، اما نسبت به سال‌های قبل، چندان رشد چشمگیری نداشته است، یعنی در سال‌های اخیر این سطح در یک خط بوده است.
این داور مسابقات سراسری قرآن با اشاره به اینکه در حال حاضر استعدادهای قرآنی در کشور پراکنده شده است، بیان کرد: خوشبختانه استعدادها در سطح کشور به نسبت معتدلی توزیع شده است، این موضوع را حتماً باید نکته بسیار مهم و مثبتی ببینیم.
وی در مورد نقاط ضعف و قوت قاریان این دوره از مسابقات، اذعان کرد: یکی از نقاط ضعف قاریان این است که آنها خیلی زود از دایره شاگردی کنار می‌روند، خیلی از آنها درست و حسابی شاگردی نکرده و پای درس استاد ننشسته‌اند، یعنی در طول سال در جلسات حضور نمی‌یابند تا تلاوت‌هایشان مورد نقد قرار گیرد.
لطفی‌نیا با اشاره به اینکه این ضعف در تلاوت قاریان مشخص است، گفت: بعضی از قاریان تمرینات کم و یا نامناسبی دارند. اینها ضعف‌هایی است که در تلاوت قاریان زمانی که اجرا دارند مشخص می‌شد، این ضعف در اداء، لحن، شیوه تلاوت و عدم تثبیت شدنشان به خوبی مشخص می‌شود.
این قاری و داور بین‌المللی با تأکید بر اینکه بزرگترین نقطه قوت شرکت‌کنندگان استعدادهای آنها است، در مورد بهره‌مندی نمایندگان استان گیلان از میزبانی مسابقات قرآن، عنوان کرد: قاریان گیلانی نیز از این قاعده مستثنی نیستند، استعدادهای بسیار خوبی هستند، اما شاگردی نمی‌کنند، اینکه می‌گویم شاگردی کنند این نیست که علاقه داشته باشم تا حتما در جلسه من حضور داشته باشند. شاگردی یعنی روحیه یادگیری داشتن، قاریان باید اساتید را با سوالات فنی خود کلافه کنند که متاسفانه اینگونه نیست.
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۸/۰۳ - ۰۹:۱۰
0
0
باید نسبت به موضوع تجدید نظر صورت گیرد
captcha