قرآن «تیمورلنگ» در زمره بزرگترین نسخه‌های خطی نادر + عکس
کد خبر: 3539672
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۱

قرآن «تیمورلنگ» در زمره بزرگترین نسخه‌های خطی نادر + عکس

گروه بین‌الملل: مصحف «تیمورلنگ»، یکی از بزرگترین نسخه‌های خطی نادر و کهن قرآن کریم است که تاریخ کتابت آن به قرن 15 میلادی بازمی‌گردد.

قرآن «تیمورلنگ» در زمره بزرگترین نسخه‌های خطی نادر
نمايش مصحف تيمور در واشنگتن
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از «اسکای نیوز»، نسخه‌ خطی قرآنی معروف به «مصحف تیمور لنگ»، یکی از بزرگترین نسخ خطی قرآن به‌شمار می‌آید که تاریخ کتابت آن به قرن 15 میلادی بر‌می‌گردد و حمل این نسخه قرآن نیازمند چرخ دستی است.
قرار است، دو صفحه از این قرآن در نمایشگاه «هنر قرآن: گنجینه‌هایی از موزه هنرهای اسلامی و ترکیه‌ای» که از امروز، اول آبان‌ماه، در واشنگتن افتتاح می‌شود، به نمایش گذاشته شود.
 اندازه هر یک از صفحات قرآن تیمور به 1.5 در 2 متر می‌رسد و فاصله خطوط از یکدیگر بین 20 تا 22 سانتی‌متر است.
«معصومه فرهد»، از فعالان عرصه نسخه‌های خطی قرآن در این باره گفت: این دو صفحه از قرآن حکایتی شنیدی دارد؛ شخصی نسخه‌ای دست‌نویس از قرآن کریم را به تیمور لنگ اهدا کرد، اما آن نسخه به اندازه‌ای کوچک بود که در یک جعبه مهر قرار می‌گرفت و این اثر به مذاق تیمور خوش نیامد.
وی افزود: بنابراین، «عمر اقطع»، خطاط و خوشنویسی که آن قرآن را نوشته بود، بار دیگر تلاش کرد تا این بار بزرگترین نسخه از قرآن را کتابت و رضایت تیمور لنگ را جلب کند و اتفاقا تیمور نیز از این اثر خوشش آمد و پاداش خوبی به نگارنده داد.
تیمور گورکان [۲] (۷۷۱ - ۸۰۷ ه‍.ق. / ۱۳۳۶ - ۱۴۰۵ م)، معروف به تیمور لنگ، نخستین پادشاه گورکانی(تیموری) و پایه‌گذار این دودمان شاهی که از ۷۷۱ تا ۸۰۷ ه‍.ق در بیشتر سرزمین‌های آسیای مرکزی و غربی پادشاهی کرد. تیمور در زبان ازبکی به معنای «آهن» است و از او با القاب «امیر تیمور»، «تیمور لنگ»، «تیمور گورکان» و «صاحبقران» یاد شده‌است.
نخستین نمایشگاه نسخه‌های کهن قرآن کریم در آمریکا به همت شرکت هلدینگ «کُوچ» ترکیه و با هماهنگی موزه هنرهای ترکی و اسلامی استانبول و وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه برگزار می‌شود و در آن نسخ قرآنی در طول یک هزاره ـ از اواخر قرن هفتم تا قرن هفدهم میلادی ـ به نمایش گذاشته می‌شود.
درهای بزرگترین نمایشگاه نسخه‌های کهن قرآن و خطوط قرآنی واشنگتن از روز پنجشنبه، ۲۹ مهرماه، به روی خبرنگان و اصحاب رسانه گشوده شد و قرار است، بازدید عمومی این نمایشگاه که در سالن «آرتور. ام ساکلر» مجتمع موزه‌های «اسمیتسونیان» واشنگتن برپا شده است، از امروز آغاز شود.
قرآن «تیمورلنگ» در زمره بزرگترین نسخه‌های خطی نادر

قرآن «تیمورلنگ» در زمره بزرگترین نسخه‌های خطی نادر


captcha