زیرساخت‌های تلاوت مجلسی در کشور ضعیف است/ معیشت قراء را از مسابقات برداریم
کد خبر: 3539829
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۹
پویا:

زیرساخت‌های تلاوت مجلسی در کشور ضعیف است/ معیشت قراء را از مسابقات برداریم

گروه فعالیت‌های قرآنی: قاری بین‌المللی قرآن با بیان اینکه قراء ایران برای خواندن تلاوت مجلسی هیچ‌گونه مشکلی ندارند، گفت: اگر ما بخواهیم مانند مصر تلاوت مجلسی انجام دهیم باید مسابقات را کم‌رنگ و معیشت قراء را از مسابقات برداریم، همچنین اتحادیه‌ای قوی که در مورد قراء تصمیم‌گیری کند نیز باید وجود داشته باشد و در این زمینه اقدامات درست را انجام دهد.

امین پویا، قاری بین‌المللی قرآن کریم در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی،  با اشاره به برگزاری مسابقات قرآن کریم در سطوح مختلف، عنوان کرد: مسابقات قرآن اقدام مناسبی است که به ایجاد انگیزه در قراء و حفاظ کمک می‌کند تا آن‌ها توانمندی خود را در سطح قابل قبولی نگه دارند و در همین راستا تمرینات لازم را انجام دهند.
شیوه برگزاری مسابقات باید تغییر کند
وی ادامه داد: اما شیوه مسابقات باید هر ساله و هر چند سال یک بار تغییراتی جهت جذاب‌تر شدن مسابقات داشته باشد زیرا وقتی یک مسابقه‌ای بیش از 30 سال در یک شکل و روش خاص انجام می‌شود، بعد از یک مدتی دیگر آنگونه که باید تأثیر ندارد.
پویا با بیان اینکه ما باید به دنبال جذابیت برای مسابقات و گرم کردن تنور رقابت‌های قرآنی باشیم، ابراز کرد: مسابقات یک جنب‌وجوشی را در جامعه قرآنی به وجود می‌آورد که بسیار مثبت است، در واقع افرادی که در این رقابت‌ها به موفقیت دست یابند، تشویق می‌شوند و افرادی هم که موفقیتی به دست نمی‌آورند، همچنان انگیزه دارند تا با تمرین بیشتر در سال‌های بعد در مسابقات حضور پیدا کنند.
توجه به برگزیدگان قرآنی بعد از مسابقات
این داور قرآن کریم با اشاره به اینکه در مجموع مسابقات و شرکت در آن را خوب می‌دانم، اضافه کرد: اما باید مسئولان و متولیان امور قرآنی به افرادی که صاحب رتبه شده و به موفقیتی دست پیدا می‌کنند اهمیت بدهند تا آنها در اثر بی‌توجهی دچار سرخوردگی و فراموشی نشوند و اهمیت دادن به حفاظ و قرائت تنها در جریان مسابقات نباشد.
وی با بیان اینکه در مسابقات چند هزار متسابق شرکت کرده و تنها تعداد محدودی رتبه کسب می‌کنند، یادآور شد: متأسفانه در جمهوری اسلامی ایران شرکت در مسابقات با معیشت قاری گره خورده است و قاریانی که در مسابقات مقام نمی‌آورند بعد از یک مدتی حذف می‌شوند.
طرح ارزیابی قاریان
پویا تصریح کرد: البته هم‌اکنون شورای عالی قرآن تمهیداتی را تحت عنوان ارزیابی قاریان اندیشیده است تا افرادی که علاقه به شرکت در مسابقات ندارند در این طرح شرکت کنند و در ادامه و بعد از ارزیابی‌هایی که انجام می‌گیرد، متوجه می‌شوند که در چه سطحی قرار دارند و مدرک لازم را کسب می‌کنند.
اعزام برگزیدگان قرآنی به سفرهای تبلیغی 
این داور قرآن کریم اضافه کرد: همچنین سازمان اوقاف و امور خیریه، افرادی که در مسابقات قرآن مقام کسب نکردند و یا حتی از سطح استان هم بالاتر نیامده‌اند را به کشورهای دیگر و یا سفر حج اعزام می‌کند تا از ظرفیت و توانایی آن‌ها نیز استفاده شود.
این قاری بین المللی ابراز کرد: امیدوارم قاریان و حافظان هر استانی که به سطح قابل قبولی از توانایی قرآنی رسیده‌اند، بتوانند در رسانه‌های استانی خود به تلاوت کلام الله مجید بپردازند.
پویا یادآور شد: برگزاری مسابقات قرآن همیشه اینگونه بوده است که قرائت باید طبق یک اصول خاصی انجام شود زیرا اگر چارچوب مشخصی وجود نداشته باشد و قاری هر گونه که می‌خواهد به تلاوت بپردازد، نمی‌توان ارزیابی درست و قابل قبولی از میزان توانایی‌اش ارائه کرد.
وی تأکید کرد: هر قاری که تجوید بهتری نسبت به دیگران داشته باشد، برتری دارد، همچنین فردی که در بخش وقف و ابتدا و صوت و لحن کار قوی‌تری را ارائه می‌کند، نسبت به افرادی که ضعیف هستند، برتر است.
ارائه تلاوت‌های استاندارد در مسابقات
این استاد قرآن با تأکید بر اینکه قرآن کریم باید ابتدا درست و سپس زیبا تلاوت شود، گفت: به جهت آنکه در مسابقات قرآن چارچوب مشخصی برای تلاوت وجود دارد ممکن است از حس تلاوت به خاطر همان فضای مسابقات کاسته شود و حتی تلاوت زیبا نباشد، اما در این شرایط تلاوت قاری حالت استاندارد پیدا می‌کند.
پویا با بیان اینکه باید تجوید، صوت و لحن، فصاحت و وقف و ابتدا حالت استاندارد داشته باشد، تصریح کرد: از طرفی ما معمولا تلاوت قرآنی را دوست داریم که هر قاری آنگونه که خود تمایل دارد به انجام آن بپردازد اما در واقع اگر این چارچوب استاندارد برای اجرای تلاوت وجود نداشته باشد، ممکن است تلاوت‌هایی انجام شود که در شأن قرآن کریم نباشد.
وی با اشاره به اجرای تلاوت‌های مجلسی در مصر، عنوان کرد: تلاوت قرآن در مصر تقریبا مانند مداحی در ایران است و در آنجا مسابقات قرآن خاصی وجود ندارد و قاریان طبق یک اصولی هر چه قرآن را زیباتر تلاوت کنند، معروف می‌شوند.
نبود اتحادیه قرآنی قوی در ایران
این داور قرآن کریم عنوان کرد: اما تفاوت عمده تلاوت‌ قرآن در مصر با ایران این است که در آنجا اتحادیه قراء مصر خیلی قوی است، اما متأسفانه ما در ایران یک اتحادیه بسیار قوی در این زمینه نداریم تا قاریان در آنجا از نظر تلاوت قرآن مورد ارزیابی قرار گیرند.
وی ادامه داد: اگر در مصر قاری تخلفی انجام دهد، یا کاری که در شأن قرآن نباشد و یا حتی قرائتش   خوب نباشد، اتحادیه قرآن مصر و همچنین الازهر اجازه تلاوت به او را نمی‌دهند، اما این امر در ایران مشاهده نمی‌شود، زیرا همان اتحادیه قوی وجود ندارد که به قاری تذکر دهد یا وی را محروم کند.
پویا اضافه کرد: البته در ایران یک فیلتر به نام مسابقات وجود دارد که هر کس از فیلتر مسابقات عبور کند ناخودآگاه خودش را ملزم به رعایت یکسری اصول استاندارد در تلاوت می‌کند.
بایدهای انجام تلاوت مجلسی در ایران
این داور قرآن کریم تصریح کرد: اگر ما بخواهیم مانند مصر تلاوت مجلسی انجام دهیم باید مسابقات را کم‌رنگ و معیشت قراء را از مسابقات برداریم و آن مجمع و اتحادیه قوی که در مورد قراء تصمیم‌گیری می‌کند هم باید وجود باشد تا بتواند تصمیم‌گیری‌های درست را انجام دهد.
ضرورت تمرین تلاوت مجلسی توسط قاریان
وی با بیان اینکه هم اکنون قراء ایران برای خواندن تلاوت مجلسی هیچ‌گونه مشکلی ندارند، عنوان کرد: قاریان ما باید خواندن مجلسی را تمرین کنند، البته تلاوت مجلسی باید از طریق اساتید به شاگردان منتقل و در کنار آن و تنها نزدیک به مسابقات نیز تمرینات مسابقه‌ای به قاریان توصیه شود.
زیرساخت‌های تلاوت مجلسی در کشور ضعیف است
این قاری بین‌المللی قرآن کریم با بیان اینکه زیرساخت‌های کشور در حوزه تلاوت مجلسی قرآن بسیار ضعیف است، اضافه کرد: در موضوع تلاوت مجلسی، کشور ما از مصر عقب‌تر است و قراء ما جایگاه واقعی تلاوت را ندارند.
پویا یادآور شد: در بسیاری از کشورهای اسلامی در مجالس عزا، عروسی، مساجد و ... تلاوت قرآن انجام می‌شود اما یکی از مشکلات قاریان و متولیان امور قرآنی در کشور این است که قاریان ایرانی مکانی برای خواندن تلاوت ندارند و همچنین قرائت کلام الله مجید تنها در مراسم عزاداری مشاهده می‌شود که آن هم بسیار پررنگ نیست.
نبود قرآن در مجالس شادی ایرانی‌ها
این داور قرآن با بیان اینکه متأسفانه خواندن قرآن در مجالس عروسی برای ما ایرانی‌ها، یک امر عجیب و غیرقابل تصور است، تصریح کرد: از طرفی هنوز هم قرآن خواندن ما را به یاد اموات و آرامگاه‌ها می‌اندازد، لذا باید این طرز تفکر تغییر کند و فرهنگ‌سازی درستی انجام دهیم.
وی با بیان اینکه تلاوت قرآن در مصر از جایگاه بسیار ویژه‌ای برخوردار است، گفت: در مساجد ما تلاوت‌ انجام نمی‌گیرد در صورتی که در مصر همان طور که یک امام جماعت برای مسجد تعیین شده، یک  قاری نیز تعیین شده است که در مساجد تدریس می‌کنند و قبل و بعد از اقامه نماز نیز به تلاوت قرآن می‌پردازند.
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۹/۰۳ - ۱۳:۰۹
0
0
احسنت بر استاد پویا
ولی بعیده گوش شنوایی باشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۹/۰۳ - ۱۹:۱۸
0
0
سلام جناب پویا

عزیزم بنده یک قاری قرآن هستم که طی هفت هشت سال و به تدریج سعی کردم تلاوت مجلسی را در مسجد محل زندگی خود باب کنم. در نهایت امسال و در ایام محرم تصمیم گرفتم تلاوت ابتدای مراسم را از حفظ و نشسته بر روی صندلی اجرا کنم که پس از پنج شب اجرای به این شیوه دو تن از اعضای هیئت امنای مسجد بعلاوه ی امام جماعت تصمیم به مقابله با این کار گرفتند و در نهایت نشستن بر روی صندلی و از حفظ خواندن قرآن را توهین به قرآن و تا حد ارتکاب فعل حرام بیان کرده و بعد از یک برخورد ناشایست یعنی جمع کردن صندلی بنده در حضور جمع ، هم با آبروی حقیر بازی کردند و هم شرایط را طوری پیش بردند که مصلحت را در عدم حضور بعد از این خود در آن مسجد ببینم.
جالب است که من تصمیم به ارائه ی متن سخنرانی مقام معظم رهبری در دیدار قاریان سال هفتاد که در آن توصیه به نشستن روی صندلی و از حفظ خواندن قاریان کردند داشتم که هیئت امنا حاضر به تحمل احتجاج بنده نشدند.

لذا تا زمانی که مدیریت مساجد کشور در اختیار افراد عموما بی سواد یا کم سواد چه کلی و چه از نظر دینی باشد ، حرف از رواج تلاوت مجلسی زدن بی فایده بوده و باید به شیوه ی مورد پسند ایشان یعنی تلاوت در مکتب خانه های قدیم با آن دولاراست شدنهای معروف ، تلاوت کرد و لا غیر..!

این صحبت من تخریب افراد مسن در هیئت امنای مساجد نیست بلکه هدف سپردن کار به اهل علم و تخصصی کردن امور است که در این زمینه مسئولین ناظر بر مساجد کشور انصافا هیچ برنامه ای ندارند و ترجیح دادند مساجد به شکل ایالات مستقل مدیریت شوند.

التماس دعا

(البته امیدوارم این کامنت من بر خلاف اکثر کامنتهای پیشین حقیر ، توسط ایکنا نمایش داده شود)
captcha