نقش مهم وقف، رسانه و خبررسانی صحیح در ماندگاری قیام عاشورا
کد خبر: 3541202
تاریخ انتشار : ۰۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۲
آیت‌الله عالمی در نشست با اصحاب رسانه در سبزوار تبیین کرد:

نقش مهم وقف، رسانه و خبررسانی صحیح در ماندگاری قیام عاشورا

گروه معارف: نماینده مردم خراسان رضوی در مجلس خبرگان رهبری در سبزوار با تبیین نقش رسانه و خبررسانی در ماندگاری واقعه عاشورا با تاکید بر اینکه کار رسانه کاری بنیادین است و گزارشگری باید صحیح، بدون سقط کلمات و به طور کامل انجام شود، عنوان کرد: کار رسانه‌ای باید صادقانه، دقیق و امانت‌دارانه انجام شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، آیت‌الله حسن عالمی، نماینده مردم خراسان رضوی در مجلس خبرگان رهبری، امروز ششم آبان ماه در نشست با اصحاب رسانه در سبزوار به تبیین نقش وقف و رسانه در ماندگاری حادثه کربلا پرداخت و گفت: هدف اصلی امام حسین(ع) از قیام کربلا٬ ماندگاری دین اصیل اسلام ناب محمدی(ص)، جلوگیری از ترویج فساد در جامعه و همچنین احیای امر به معروف در جامعه بود چراکه بنی امیه با عقاید انحرافی و ترویج منکرات٬ سعی در از بین بردن دین اسلام داشتند.
وی افزود: در حالی که معاویه و یزید ناراحت از ذکر نام پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد(ص) در اذان بودند و مخالف با گسترش سیره و روش رسول گرامی اسلام(ص) و اهل بیتش بودند، اگر قیام امام حسین(ع) نبود٬ بنی امیه می‌توانستند اسلام را از بین ببرند و از اسلام فقط پوسته ظاهری آن باقی می‌ماند.
نماینده ولی‌فقیه در جهاد کشاورزی با ابراز اینکه نقش مورخان و خبرنگاران و اصحاب رسانه در ماندگاری وقایع کربلا بسیار مهم است٬ در تشریح این موضوع در سه قسمت گفت: در قسمت اول نقش مهم اصحاب رسانه است و در این راستا اگر قیام امام حسین(ع) را با وقایع مشابه در تاریخ مقایسه‌ کنیم باید بگوییم کسانی که حادثه کربلا را بیان و در تاریخ به ثبت رساندند نقشی مهم داشتند چراکه واقعه شهدای فخ از اهل بیت عصمت و طهارت و از نوادگان امام حسن مجتبی(ع) بعد از واقعه عاشورا رخ داد ولی بسیاری از افراد از این واقعه اطلاع ندارند و از وقایع آن بی‌خبرند.
وی با اشاره به اینکه بعد از واقعه عاشورا٬ بهترین و بیشترین کار را حضرت امام سجاد(ع) برای بیان اخبار و نقل حوادث عاشورا داشتند، ادامه داد: یکی دیگر از ویژگی‌های عاشورا این است که رهبری این حماسه بزرگ را یک امام معصوم بر عهده داشتند و سایر ائمه اطهار(ع) بعد از شهادت امام حسین(ع) با علم امامتی که داشتند و در منابع روایی به آن‌ها اشاره شده است٬ وقایع عاشورا را بیان کرده و کار رسانه‌ای انجام دادند.
کار رسانه‌ای دقیق و امانت‌دارانه انجام شود
آیت‌الله عالمی با تاکید بر اینکه کار رسانه کاری بنیادین است و گزارشگری باید صحیح، بدون سقط کلمات و به طور کامل انجام شود، عنوان کرد: کار رسانه‌ای باید صادقانه، دقیق و امانت‌دارانه انجام شود.
وی با اشاره به اینکه گروه دومی که در وقایع عاشورا کار رسانه‌ای برای ماندگاری این قیام کردند اهل بیت عصمت و طهارت از جمله حضرت زینب(س) بودند، تصریح کرد: آن بانوی صبور و ام کلثوم و دیگر بانوان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) و خانواده‌های اسرا از افرادی بودند که نقش مهمی در تبیین وقایع عاشورا و ماندگاری واقعه عاشورا در کربلا داشتند.
نماینده مردم خراسان رضوی در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه گروه سوم کسانی بودند که همراهان امام حسین(ع) از مکه و مدینه و کسانی بودند که رفتار و حرکت امام(ع) را در کربلا و در فاصله حرکت از مکه تا کربلا دیدند، گفت: بعضی از افراد در کربلا زخمی شدند و وقایع کربلا را بعدا بیان کردند و یا از طرف دشمن کسانی بودند که رفتار و حرکات امام حسین(ع) و یارانش را دیدند و نوشتند.
نوعی دیگر از کار رسانه‌ای، وقف اموال در راه حسین(ع)
وی با اشاره به دیگر کسانی که کار رسانه‌ای در وقایع عاشورا انجام دادند٬ گفت: آن‌ها افرادی بودند که در حدود یک نسل بعد از واقعه عاشورا اسناد وقایع عاشورا را گردآوری و در مجموعه‌های مختلف مانند "مقتل‌الحسین(ع)" به رشته تحریر درآوردند و در تاریخ ثبت کردند.
وی اظهار کرد: با گزارشگری وقایع عاشورا و تحلیل درست آن٬ تا کنون حقیقت و واقعه عاشورا به صورتی که الهام‌بخش باشد و مردم از آن درس بگیرند٬ بیان شده است ولی همواره باید مراقب باشیم کسانی قلم به دست بگیرند که بتوانند تحلیل درستی از وقایع تاریخی داشته باشند و به جامعه الهام درستی بدهند.
نماینده ولی‌فقیه در جهاد کشاورزی با اشاره به نیاز وقف در جامعه گفت: انسان‌های فرهیخته‌ای وجود دارند که سواد زیادی ندارند ولی با وقف ثروت و مالشان در راه امام حسین(ع) در پایداری این حماسه و راه ائمه اطهار(س) کمک زیادی کردند و از این طریق پیام‌رسانی کردند.

captcha