تروریسم خوب و بد برای ایران مفهومی ندارد
کد خبر: 3547899
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۲
در نشست واتیکان عنوان شد؛

تروریسم خوب و بد برای ایران مفهومی ندارد

گروه بین‌الملل: آیت‌الله علیدوست، استاد حوزه و دانشگاه و عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در نشست خبری رسانه‌های واتیکان در رم، پایتخت ایتالیا گفت: تقسیم‌بندی برخی توطئه‌گران در تقسیم تروریست خوب و بد برای جمهوری اسلامی ایران هیچ مفهومی ندارد.

تروریسم خوب و بد برای ایران مفهومی ندارد
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، ابوذر ابراهیمی‌تركمان، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در ادامه سلسله برنامه‌های سفر خود به ایتالیا که به منظور شرکت در دهمین دور گفت‌وگوهای دینی اسلام و مسیحیت به میزبانی واتیکان و شورای پایی گفت‌و‌گوی ادیان و همچنین، نخستین گفت‌وگوی فرهنگی ایران و اروپا صورت گرفته است، عصر روز دوشنبه (اول آذرماه) در جمع رسانه‌های واتیکان و رُم از جمله مرکز تلویزیونی واتیکان، بخش ایتالیایی دین برای صلح، آژانس فیدس، واتیکان اینسایدر، رومانوشرکت، خبرگزاری صدا و سیما و خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) حضور یافت و به سؤالات آنان پاسخ داد.
در ابتدای این برنامه، حجت‌الاسلام والمسلمین ربانی، سفیر کشورمان در واتیکان توضیحاتی را در خصوص همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران و واتیکان ارائه كرد و اینگونه نشست‌ها را در معرفی هرچه بهتر دیدگاه‌های مشترک دو طرف مثمرثمر دانست.
در ادامه، ابراهیمی‌تركمان در خصوص سابقه برگزاری گفت‌وگوی ادیان میان دو طرف گفت: جمهوری اسلامی ایران و واتیکان در این زمینه اقدامات ارزشمندی طراحی و اجرا كرده‌اند که البته متناسب با زمان و مقتضیات بر موضوعی خاص تمرکز داشته است.
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی افزود: در طول سال‌های گذشته عناوینی همچون بررسی پدیده تجدد از دیدگاه اندیشمندان مسلمان و مسیحی كاتولیك (دور اول)، اسلام و مسیحیت در مواجهه با كثرت‌گرایی دینی (دور دوم)، جوانان؛ هویت وتعلیم وتربیت دینی (دور سوم)، اركان صلح؛ حقیقت، عدالت، عشق و آزادی (دور چهارم)، اخلاق زیستی از دیدگاه اسلام و مسیحیت كاتولیك (دور پنجم)، عقل و ایمان (دور ششم)، دین و جامعه (دور هفتم)، همكاری مسلمانان و مسیحیان برای اعتلای عدالت در دنیای معاصر (دور هشتم) و گفت‌وگوی سازنده مسلمانان و مسیحیان برای مصلحت جامعه (دور نهم) بررسی شده و دور دهم نیز با موضوع «افراط‌گرایی و خشونت به نام دین؛ کدام رویکرد به دین؟» به دلیل درک درست و منطقی شرایط برگزار می‌شود.
وی در ادامه سخنان خود، با اشاره به آغاز این گفت‌وگوها از حدود 22 سال قبل، پیرامون دلایل انتخاب این موضوعات و توجه به شرایط مورد نظر گفت: بی تردید برای انتخاب این عناوین شرایط و مقتضیات دوره‌های مختلف مورد توجه قرار گرفته است هر چند که چالش‌های امروز را در سال‌های گذشته با چنین ابعاد و گستردگی شاهد نبودیم و همین تفاوت، اهمیت بیشتر توجه به گفت‌وگو و بررسی ابعاد دقیق موضوعات را یادآوری می‌كند که باید با شناخت دقیق برای انجام برنامه‌های اجرایی و عملی هم اقدام كرد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن تقسیم روندهای حاکم بر گفت‌وگوها گفت: در دوره‌های ابتدایی با هدف شناختی که وجود نداشت گام برداشتیم و به مرور به دوره شک و تردید وارد شدیم و خوشبختانه امروز به یقین در مورد برخی از دیدگاه‌های مشترک دست یافته‌ایم و در راستای توسعه همکاری‌ها، تأکید بر مشترکات و اجرای اقدامات مشترک گام برمی‌داریم.
ابراهیمی‌تركمان به تحلیل شرایط امروز جهان اشاره كرد و گفت: در حال حاضر با نام اسلام و دین و بدون شناخت دقیق از آموزه‌ها و ارزش‌های اصیل آن، گروه‌هایی با حمایت برخی قدرت‌های خارجی و البته برخی کشورهای مرتجع منطقه در تلاش برای ارائه چهره‌ای خشن از اسلام هستند تا سیاست‌های استعمارگونه به شکل نوین را بر مردم مظلوم منطقه تحمیل كنند و بی تردید این جنایات سازمان‌یافته ارتباطی با دین و آموزه‌های اصیل اسلامی نداشته و ندارد.
وی ادامه داد: بی‌تردید توطئه‌ای برای ایجاد خشونت و استعمار در منطقه است و رهبران دینی باید برای معرفی هرچه بیشتر و بهتر این ارزش‌ها با هدف تحقق صلح و ثبات جهانی اقدام كنند و گفت‌وگوها یکی از بهترین راه حل‌ها برای ایجاد گفتمان درست و منطقی و دستیابی به حقیقت است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید کرد: باید به منحرفان، افراط‌گرایان و افرادی که چهره واقعی اسلام را خدشه‌دار می‌كنند، یادآوری كرد که نباید دست به خشونت بزنند نه آنکه ما به دنبال اثبات مذموم‌ بودن خشونت که هر عقل سلیمی آن را می‌پذیرد، باشیم بلکه باید اقناع را در جامعه ایجاد كنیم.
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به دلایل ایجاد امنیت و ثبات در جمهوری اسلامی ایران علی‌رغم مشکلات و معضلات جدی منطقه‌ای اشاره كرد و گفت: رهبر کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری(مدظله العالی) تدبیر دقیقی در معرفی اسلام واقعی و صلح‌طلبی ارائه کرده‌اند و فرهنگ و تمدن غنی ایران اسلامی همواره منادی صلح بوده و البته طعم تلخ خشونت را در دوره‌های مختلف تاریخی چشیده است.
وی در ادامه سخنان خود، افزود: جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشور مقتدر منطقه و مستقل‌ترین کشور در جهان، گفت‌وگو با تمام ادیان الهی را ارج می‌نهد و صلح و آرامش را برای همه ملت‌های جهان آرزومند است و تمامی تدابیر خود را در این مسیر به کار گرفته و امیدواریم منطقه و جهان ثبات و آرامش را به دور از هرگونه خشونت شاهد باشد.
تروریسم خوب و بد برای ایران مفهومی ندارد
آیت‌الله علیدوست، استاد حوزه و دانشگاه و عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در خصوص نقش رهبران دینی جهت شناخت واقعی از گروه‌های تكفیری گفت: در رابطه با اسلام و آنچه توسط برخی از به ظاهر مسلمانان باید تأکید کرد، این است که این گروه‌ها در انواع متنوع و اسامی مختلف كه آن هم هیچ ارتباطی با اسلام و آموزه‌های ارزشمند آن نداشته و ندارد، ظاهر می‌شوند.
وی ادامه داد: تقسیم‌بندی برخی توطئه‌گران در تقسیم تروریست خوب و بد برای جمهوری اسلامی ایران هیچ مفهومی ندارد و تروریسم و خشونت با هر نوع و چهره محکوم هستند و رهبران دینی در این زمینه نقش بسیار جدی در شناخت واقعی از این گروه‌ها و معرفی آنان به مردم دارند.
آیت‌الله علیدوست در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران همه‌گونه خشونت را طرد می‌كند و هرگونه تقسیم‌بندی را در این زمینه محکوم و مطرود می‌داند و در برابر توطئه دشمنان ایستادگی می‌كند.
خشونت خاستگاه دینی ندارد
همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین جوادی‌آملی، رئیس مؤسسه علوم وحیانی اسراء با اذعان اینكه خشونت و جنایت با دین در تضاد است، گفت: خشونت خاستگاه دینی ندارد و دین همواره در راستای زندگی مسالمت‌آمیز در حال تلاش و کوشش است و امروز شاهد هستیم افرادی به افراط و تکفیر روی آورده‌اند که اصولا هیچ شناختی از دین ندارند و تلقی ناشایسته‌ای را از دین برای افکار عمومی ایجاد می‌كنند و به جنایات وحشیانه و کم نظیر علیه مرد و زن در تاریخ دست می‌زنند.
وی در ادامه، افزود: منشأ تروریسم و خشونت می‌تواند اقتصاد، اجتماعی، سیاسی و ... باشد؛ اما حتما دین نمی‌تواند منشأ خشونت باشد و جمهوری اسلامی ایران با پذیرش اسلام شیعی در واقع عقلانیت، اندیشه‌ورزی در محتوا و اعتدال در زندگی را مبنای اقدام خود قرار داده است و بنابراین ایران همواره با هرگونه خشونت مخالف بوده و هست.
این استاد حوزه و دانشگاه تأکید کرد: عموماً اندیشمندان و رهبران و نخبگان دینی منشأ انحرافات در دین نبوده‌اند و برخی منحرفین در لباس دین دست به این اقدامات می‌زنند كه باید تلاش کرد منشأ و معارف دقیق دینی از رهبران و نخبگان اصلی دریافت شود.
بنابر اعلام این خبر، ابراهیمی‌تركمان و هیئت دینی و فرهنگی از کشورمان به منظور شركت در دهمین دور گفت‌وگوهای دینی مركز بین‌المللی گفت‌وگوی ادیان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با شورای پاپی گفت‌وگوی ادیان كلیسای كاتولیك واتیكان، با عنوان «افراط‌گرایی و خشونت به نام دین؛ کدام رویکرد به دین؟»، افتتاح اولین دور گفتگوهای فرهنگی ایران و اروپا و دیدار با مقامات عالی این كشور، به رُم پایتخت ایتالیا سفر كرده است.
این دور از گفت‌وگوهای اسلام و مسیحیت از امروز دوم آذرماه به مدت دو روز با حضور و سخنرانی ابوذر ابراهیمی‌تركمان، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و رئیس شورای سیاست‌گذاری ادیان، محمد جواد صاحبی، رئیس شورای علمی دبیرخانه دین پژوهان کشور، سید‌یحیی یثربی، استاد گروه فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی، محمدمهدی مظاهری، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و رئیس مؤسسه فرهنگی اكو، حجج ‌اسلام مرتضی جوادی‌آملی، رئیس مؤسسه علوم وحیانی اسراء، ابوالقاسم علیدوست، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، سید‌مهدی خاموشی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، عبدالحسین خسروپناه، رئیس مؤسسه پژوهشی حكمت و فلسفه ایران، محمد مسجدجامعی، عضو شورای سیاستگذاری ادیان و خانم هایده رمضان‌رستم‌آبادی، از اداره مسیحیت كاتولیك مركز بین‌المللی گفت‌وگوی ادیان برگزار می‌شود.
captcha