گردهمایی 10 میلیونی عزاداران اربعین حسینی در نیجریه
کد خبر: 3548930
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۷
برادر شیخ زکزاکی عنوان کرد:

گردهمایی 10 میلیونی عزاداران اربعین حسینی در نیجریه

گروه بین‌الملل: بیش از 10 میلیون نفر از شهروندان نیجریه همه ساله از شهرهای مختلف این کشور برای برگزاری مراسم اربعین حسینی در حسینیه «بقیه الله» شهر «زاریا» واقع در استان «کادونا»(شمال نیجریه) تجمع می‌کنند و مراسمی شبیه اربعین حسینی در کربلای معلی برگزار می‌کنند.

برگزاری مراسم پیاده‌روی اربعین با حضور بیش از 10 میلیون نفر در نیجریه

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از خبرگزاری عراقی «نون»، شیخ بدماصی یعقوب زکزاکی، برادر «شیخ ابراهیم یعقوب زکزاکی»(رئیس جنبش اسلامی نیجریه که در بازداشت مقامات امنیتی به‌سر می‌برد) در گفت‌وگو با این رسانه خبری با اشاره به این مطلب گفت: هر سال بیش از 10 میلیون نفر از محبان اهل بیت (ص) از شهرهای مختلف نیجریه پس از پیاده‌روی مسافتی به اندازه مسافت میان بصره تا کربلا، در حسینیه «بقیه‌الله» شهر زاریا تجمع می‌کنند.
برادر شیخ ابراهیم زکزاکی تصریح کرد: محبان اهل بیت(ع) اعم از شیعیان و غیرشیعیان، از 7 منطقه مختلف نیجریه به صورت موکب‌ و دسته‌های عزاداری حسینی و با سردادن شعار «لبیک یا حسین» به سوی حسینیه زاریا پیاده‌روی می‌کنند و مسافتی که طی می‌کنند تقریبا به اندازه مسافت میان بصره تا کربلا است به‌طوری که سال گذشته تعداد عزادارانی که در نزدیکی حسینیه تجمع کردند به 10 میلیون نفر رسید.
بنابراین گزارش، شیخ بدماصی درباره شعار «لبیک یا حسین» و پیاده‌روی مردم در شهرهای مختلف نیجریه گفت:  جامعه نیجریه آشنایی زیادی با اعتقادات و شعایر شیعیان ندارد، به همین دلیل وقتی از شهرهای مختلفی عبور می‌کنند، ساکنان آن‌ شهرها از آن‌ها در مورد این شعار و فلسفه این پیاده‌روی پرس‌وجو می‌کنند.
وی افزود: مردم از طریق شعار «لبیک یا حسین» به آن‌ها توضیح می‌دهند که چگونه اهل بیت(ص) به شهادت رسیدند و چگونه حضرت زینب(س) به اسارت گرفته شد و چگونه اسرا این مسافت را پیاده به سوی شام رفتند، بنابراین ساکنان شهرها با آن‌ها ابراز همبستگی می‌کنند با وجود این که شیعه نیستند، اما درد و غم این واقعه را احساس می‌کنند.
برادر شیخ زکراکی در ادمه گفت: ساکنان شهرها به‌منظور همبستگی با عزاداران حسینی به آن‌ها غذا و خدمات ارائه می‌دهند و خانه‌های خود را برای آن‌ها خالی می‌کنند با وجود این‌که آن‌ها مسلمانانی از مذاهب دیگری غیر از شیعه هستند و حتی مسیحیان و دیگر ادیان موجود در کشور نیجریه با آن‌ها در این عزاداری شرکت می‌کنند.
شیخ بدماصی تأکید کرد: این مردم به درخواست شیخ ابراهیم زکزاکی این مراسم را برگزار نمی‌کنند، بلکه به تنهایی احساس مسئولیت کرده و تصمیم گرفتند این مراسم را برپا کنند تا مانند مراسم اربعین امام حسین(ع) در کربلا باشد، چراکه آن‌ها نمی‌توانند به کربلا بیایند.
وی ادامه داد: از آن جا که حسینیه شهر «زاریا» با نام «بقیه الله» نام‌گذاری شده است، شیعیان نیجریه تصمیم گرفتند تا در آن‌ جا تجمع کنند به این امید که خداوند متعال این کار کوچک را از آن‌ها قبول کند و برای آن‌ها اجر و ثوابی بنویسد، بنابراین با این دیدگاه، سال به سال بر تعداد آن‌ها افزوده می‌شد تا این که سال گذشته به 10 میلیون نفر رسید.
برادر علامه زکزاکی در پایان گفت: اگر محدودیت‌های دولت نیجریه نباشد، تمام مردم این کشور بدون استثنا به آن‌ها می‌پیوندند و در این مراسم شرکت می‌کنند.

برگزاری مراسم پیاده‌روی اربعین با حضور بیش از 10 میلیون نفر در نیجریه
captcha