آفرینش از نگاه قرآن
کد خبر: 3549777
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۳۹۵ - ۰۱:۲۱

آفرینش از نگاه قرآن

گروه معارف: چرا از خود نمی‎پرسیم این خلقت زمین و آسمان و خورشید و ستارگان با این عظمت و با این کرامت و با این همه نعمت از جانب کدامین قدرت بی‌انتها خلق شده‌اند؟ این چه حکمتی است که در مرکز منظومه شمسی باید خورشیدی باشد تا به نور بی‌کرانش موجب ادامه‌ حیات موجودات شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، ما فضا را این‌طور می‎بینیم در بالای سرمان آسمان آبی را مشاهده می‎کنیم که خورشید و ماه را بالای سر خودمان می‎نگریم ما که نمی‎دانیم فضا چه هست و چه‌طور است! این دانشمندانند که می‎گویند فضا بی‌انتهاست و بالا و پایین ندارد، شرق و غرب ندارد، چنانچه این روشنگری‌ها از سوی پژوهشگران و کیهان‌شناسان به ما انسان‌ها، انتقال نمی‎یافت، چه بسیار پرسش‌ها، امروزه ما را احاطه می‎کرد.
در فضای لایتناهی که هیچ خس و خاشاکی وجود نداشته این کره زمین با این عظمت چه‌طور ساخته شده و چه‌طور به وجود آمده است اصلاً خاک چیست؟ این همه خاک که این عالم طبیعت را تشکیل داده چگونه جمع شده، چه کسی آن‌را جمع کرده است این ظرف به نام زمین چگونه این آب را تحمل کرده است چرا این آب گسترده به نام اقیانوس‌ها از این کره خاکی جدا نمی‎شوند؟ این همه گیاه و نبات، این همه بذر نهال از کجا آمده است؟ به چه صورت، در پهنه گیتی گسترانیده شده‌اند.
و از همه مهمتر این عناصر به نام آب و خاک، هوا و نور یا گرما که در عین حال هر کدام به‌لحاظ شکل ساختمان و وزن که با هم اصلاً شباهت ندارند، اما با این همه تفاوت‌ها به‌لحاظ نوع و جرم فیزیکی چنان با هم وحدت و انسجام دارند که بدون هیچ‌یک از آنها موجودی اعم‌از گیاه، بذر نبات و همچنین موجودات زنده دیگر مانند پستانداران، خزندگان و آبزیان نه به وجود می‎آیند و نه زنده خواهند ماند.این وحدت و انسجام را چه قدرتی به وجود آورده یا اصلاً این عناصر از کجا آمده‌اند و چگونه خلق شده‌اند و خالق آنها کیست؟ این همه بذر نهال نباتات و گیاهان برای چه هدفی و برای چه مصرف کنندگانی خلق شده‌اند.
این است خالق مدبر مقتدر، هر موجودی را با هیئتی خاص آفریده، جوندگانی که دهان دارند، موجودات دیگری که دندان و شکم دارند، همه نیازمند به آفریده‌های پروردگار عالمند که در راس آنها، انسان است و چه زیبا در آیه 70 سوره اسرا با این مضمون «إِنْ أَحْسَنتُمْ أَحْسَنتُمْ لِأَنفُسِكُمْ وَإِنْ أَسَأْتُمْ فَلَهَا فَإِذَا جَاء وَعْدُ الآخِرَةِ لِيَسُوؤُواْ وُجُوهَكُمْ وَلِيَدْخُلُواْ الْمَسْجِدَ كَمَا دَخَلُوهُ أَوَّلَ مَرَّةٍ وَلِيُتَبِّرُواْ مَا عَلَوْاْ تَتْبِيرًا » قرآن کلام خداوند عزیز و عظیم می‎فرمایند: «ما بر بنی‎آدم منت نهادیم او را بر بسیاری از موجودات برتری بخشیدیم و هم روزی او را از نعمت‌های پاک و مطهر عنایت کردیم».
و باز این پرسش پیچیده‌ای است این همه موجودات زنده که هر کدام گروه خاص خود را دارند و نوع خاصی دارند، چه‌طور و چگونه از نیستی هست شده‌اند و برای هر کدام جفتی به‌وجود آمده تا تولید مثل انجام پذیرد و هر کدام در روی زمین تکثیر یابند و در میان این موجودات، از میان پستانداران گروهی نشخوار کنندگانند، گروهی از پرندگان دو معده‌ای‌اند، گروهی از آبزیان پولک‌دارانند، که این نشانه حلالیت آنهاست که گوشت، شیر و پشمشان حلال شد و در میان پرندگان تخم و گوشت و در آبزیان گوشت و پوست‌شان حلال است.
این همه، برای موجودی به نام انسان خلق شده و در اختیار او قرار گرفته و این متکبر مغرور در راس امور قرار گرفته و این است که خدای متعال در آیات یک تا 6 سوره مبارکه تین می‎فرماید: «قسم به درخت زیتون و انجیر و به شهر امن و امان که من انسان را به بهترین شکل، خلق کردم و همین انسان راه جهنم برگشت‌ناپذیر را می‎پیماید جز اندک انسان‌هایی که ایمان آورده‌اند».
خداوند متعال همچنین در آیه 115 مؤمنون می‎فرماید: «آیا پنداشته‌اید که شما را بیهوده و عبث آفریده‌ایم و این‌که به‌سوی ما بازگردانده نمی‎شود».
آری اگر در آفرینش موجودات، هدفی نبود شاید این همه نعمت‌ها با این حساب و کتاب منظم و مرتب صورت نمی‎گرفت.این است که باید به این فضای لایتناهی بیندیشیم.این کره خاکی با این شکل هندسی، با این همه نعمت، با این عظمت، به‌عنوان سیاره‌ای خلق می‎شود و به قول فیزیک‌دانان، در همین فضای بی‌انتها پدیده‌ای به نام خورشید خلق می‎شود، بدون این‌که به هیچ ستونی، تکیه زده باشد، به قول ما انسان‌ها، گویی به آن میخ‌کوب شود و نه دیواری موجود است که به آن تکیه داده شود با این همه بزرگی و با این همه نور و درخشندگی، محکم و استوار می‎درخشد و با چه حرارتی و هیبتی، آن‌وقت زمین پروانه‌وار بر اساس زمان تعیین شده به‌ دور این قرص خورشیدی می‎چرخد.
چرا از خود نمی‎پرسیم این خلقت زمین و آسمان و خورشید و ستارگان با این عظمت و با این کرامت و با این همه نعمت از جانب کدامین قدرت بی‌انتها خلق شده‌اند؟ این چه حکمتی است که در مرکز منظومه شمسی باید خورشیدی باشد تا به نور بی‌کرانش موجب ادامه‌ حیات موجودات شود.
این چه نیرویی است که زمین با این همه بزرگی با حرکت منظم به‌ دور خورشید می‎چرخد و نور خود را از آن می‎گیرد.در گردش زمین به دور خورشید در 24 ساعت، شب و روز حاصل می‎شود آن‌وقت خیلی از ما انسان‌ها مغرور و بی‎تفکر می‎گوییم شب شد و روز آمد، دیگر توجه به این قدرت توانا، دانا، عالم، مدیر و مدبر نداریم و توجه به این آیات نداریم که چندین بار می‏فرماید: «خلق السماوات و الارض» و آن‌چه در آن خلق شد و شما انسان‌ها از آن استفاده می‎کنید.
جایگاه عدل الهی در خلقت موجودات
یکی‌از اعتقادات ما شیعیان عدل خداوند است یعنی خدا عادل است و پروردگار مهربان در عین بی‌نیازی و قدرت کاملش نسبت به مخلوقاتش بخشنده، مهربان و ارحم‌الراحمین است.
تمام موجودات عالم را چنان آفریده که هیچ موجودی را توان و قدرت کامل نداده که به تنهایی به تک‌تازی خود، بدون ترس ادامه حیات دهد.چنان عدالت در خلق موجودات آفریده که به هر موجودی تاحدی توان و قدرت داده به سلسله مراتب هر موجود بالادستی را قرار داده و مخلوقات این‌را احساس می‎کنند و هیچ ستمی را برهیچ موجودی روا نداشته.نه به مار بی‎دست و پا ظلم شده که به‌علت نداشتن دست و پا طعمه‌ دیگر موجودات شود و نه به لاک‌پشت ستم شد چون کندترین موجود است، حیاتش در خطر قرار گیرد و نه به عقاب آن‌قدر توان داد که همه موجودات با جثه‌های کوچک، نوعی توان بخشیده که می‎تواند زندگی را با یک آگاهی تکوینی ادامه دهد و تا حدی خود را از خطر دیگر موجودات که می‎داند دشمن او هستند، حفظ نماید، به همین نسبت جای خود را در طبیعت به دست آورند و غذای خویش را بشناسد و هر موجودی را بر اساس خلقتش برای اموری لازم، خلق نموده و این است که خداوند منشاء عدل و عدالت است.
پس بر ماست که به‌عنوان این‌که خداوند «رحمان» و «رحیم» بر ما انسان‌ها منت نهاده و به فرموده‌ خودش ما را جانشین خود در زمین قرار داده خوب بیندیشیم و در رابطه با عدل، عدالت، انصاف، قسط، برابری و برادری بیندیشیم که بارها و بارها در قرآن متذکر شده ولی باز با کمال تاسف این امر را نادیده گرفته و از نفس سرکش که بر ما حاکمیت دارد پیروی می‎کنیم. آیا نباید خوب فکر کنیم و از خدا بخواهیم ما را یاری دهد و از نفسمان پیروی نکنیم.
چرا تکبر؟
پروردگار مهربان ذره‌ای در خلقتش نقصی وجود ندارد که ما منکران باز، خود را به ناباوری بزنیم و استفاده‌های نابرابر کنیم.درباره آب که به قول زمین‌شناسان دو سوم کره‌ زمین آب اقیانوس‌هاست، سخن بسیار است.اولاً آب چیست؟ این مجموع آب اقیانوس‌ها کجا بوده و چگونه در کره زمین قرار گرفته و هدف از آفرینش آن چه بود که این‌گونه در کره‌ زمین و در موقع مقرر از این اقیانوس‌ها چیزی به نام بخار به‌وجود می‎آید سپس به‌صورت ابر شکل می‎گیرد و ابرها از طریق باد که در حقیقت مامور است در مسیرهای چرخش تعیین شده در کوتاه‌ترین مدت در فضای مناسبی از هوا حرکت خود را ادامه می‎دهند در واقع ابر باران‌زا، خود دریایی عظیم است که به‌صورت قطرات برف و باران زمین را آبیاری می‎کند.
قرآن کریم می‎فرماید: ابرها با کمک بادها جابه‌جا شده و بر زمین جاری می‎شود و زمین مانند خمیری نرم آب را در خود جای می‌‎دهد و از این بارش که رحمت خداوندی است چشمه‌ها، رودها و دریاها جاری می‎شود و حیات همه‌ موجودات را تامین می‎نماید و این مدیریت و نظم و انضباط، به فرمان چه کسی اجرا می‎شود که کوچک‌ترین نقصی در آن مشاهده نمی‎شود آیا ما انسان‌ها به‌خصوص آن اساتید بزرگ نمی‌بایست این آیات را به‌عنوان دلیل بر حضور ذات مقدس الهی بدانند و مردم و جامعه را هدایت نمایند تا برخی از انسان‌های بی‌باور و بی‎خبر دچار بیهودگی نشوند.آنانی‌که این پدیده‌ها را از آن طبیعت می‎دانند، بیشتر در اسرار آفرینش بیندیشند و بپذیرند این حرکت و این نظم در طبیعت جز اراده‌‌ خلل‌ناپذیر چیز دیگری نیست؛ زیرا طبیعت روح و اراده ندارد که بخواهد حرکتی انجام دهد یا بداند که چه می‎کند در کارش، مانند جسم خودمان، با این‌که ما دارای روح واراده‌ایم که آن هم از طرف خداوند به ما هدیه شده است و بقیه اجزای بدن‌مان که مجموعه جسم ما را تشکیل می‎دهد از کار قلب، کبد، ریه، معده، روده‌ها، کلیه‌ها و جریان خون و سایر غدد داخلی، خارجی هیچ‌کدام از چگونگی کار آن‌ها اطلاعی نداریم.
همه این پدیده‌ها برمی‎گردد به خدا و اراده خداوندی که هر امری کند همان می‎شود که او می‎خواهد، در کره‌ زمین و در درون آن نعمت‌هایی وجود داشته، دارد و یا خواهد داشت، بی‎شک این همه نعمت‌ها یک روز و یک‌جا به‌وجود نیامده‌اند و این اراده خداوند است و آنها را ذره‌ذره زنده نموده و به گردش درآورده است.
این لطف خداوند دانا و تواناست که در زمین این نعمت‌ها را به‌وجود آورده و می‎آورد که بیشتر این نعمت‌ها را برای انسان خلق کرده است.اراده خداوند است که این انسان را این‌طور با این هیبت و رخسار و اندام می‎آفریند.
خداوند می‌‎فرماید: «ما انسان را به بهترین وجهی خلق کردیم و از روح خود بر آن دمیدیم و اندکی علم به او بخشیدیم» و این است که انسان از سنگ و آهن چه ابزار ارزشمندی آفریده و از سنگ مس چه زیبنده‌هایی و از سایر نعمت‌های در زمین در گستره‌ طبیعت چه پدیده‌های شگفت‌انگیزی خلق کرده و چرا انسان در به دست آوردن این نعمت‌ها که در نهاد طبیعت موجود است از خود علت‌ها را نمی‎پرسد؟
بشر برهنه به دنیا آمده و در دگرگونی نظام طبیعت هیچ نقشی ندارد و نیز از نعمت‌های خدادادی هیچ دستی ندارد پس چه شده که ما انسان‌ها خودشناسی‎مان را در نظر نمی‎گیریم، که بوده‌ایم و چگونه خلق شده‌ایم و چه می‎شویم.
خدای متعال در آیه 5 سوره مبارکه انفطار  با این مضمون «عَلِمَتْ نَفْسٌ مَّا قَدَّمَتْ وَأَخَّرَتْ» خطاب به انسان می‎فرماید: «ای انسان چه باعث شده که به خدای بزرگوار و کریم مغرور گشتی»، کدام قدرت را داریم که به آن مغرور شویم مگر نه این است اگر لقمه‌ای در گلوی‌ ما گیر کند مرگ‌مان حتمی است یا اگر آب و نان نباشد و اگر یک عضو کار نکند و اگر هر یک از امعا و احشاء کار نکند مرگ‌مان حتمی است پس تکبر چرا؟ خوب است ما با یقین و با دید کامل در خیلی از امور دقت کنیم و خلقت‌های خداوند را با دقت زیر نظر داشته باشیم.
خلقت یک ماده گاو را در نظر بگیریم، ازجمله شکل و اندام و غذایش، دندان‌هایش، گوشت و شیرش را.اگر آن یک گاو گرسنه باشد و بخواهیم به آن غذا بدهیم مثلاً یک بسته یونجه به طول 90 سانتی‌متر ارتفاع و 50 سانتی‎متر عرض، گاو گرسنه چنان آن را می‎خورد که چیزی از آن باقی نمی‎ماند آن‌گاه 15 الی 20 لیتر آب را می‎خورد چند ساعت بعد شاید حدود 20 لیتر شیر می‎دهد درصورتی‎که اگر یک برگ از یونجه در گلوی ما فرود رود باید جهت معالجه به پزشک رجوع کنیم.
آیا این سؤال برانگیز نیست و نباید یقین داشت این اراده خداوند است که آفریده‌های حق‌تعالی، با هم متفاوتند؟ و همه مخلوقات متفاوت نعمت‌های خداوند هستند همان‌گونه که قرآن سی و یک مرتبه در سوره الرحمن می‎فرماید: «فَبِأَيِّ آلَاء رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ؛ پس کدامین یک از نعمت‌های پروردگارتان را تکذیب می‎کنید؟».
captcha