تلاوت در حرم رضوی؛ بزرگترین افتخار دانشجوی مرتل ممتاز
کد خبر: 3551218
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۳۹۵ - ۰۷:۵۱

تلاوت در حرم رضوی؛ بزرگترین افتخار دانشجوی مرتل ممتاز

گروه فعالیت‌های قرآنی: همزمان با سالروز 16 آذرماه و روز دانشجو، سراغ یکی از دانشجویان قرآنی مشهد رفتیم، فردی که با گوش جان سپردن به کلام الله مجید از دوران کودکی و با علاقه پای به عرصه قرآن گذاشته و امروز یک دانشجوی موفق قرآنی است که بزرگترین افتخار خود را تلاوت در حرم مطهر امام رضا(ع) می‌داند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، همزمان با 16 آذرماه که با شهادت سه دانشجوی دانشگاه تهران در اعتراض به حضور معاون رئیس جمهور وقت آمریکا در سال ۱۳۳۲، به روز دانشجو نامگذاری شد، سراغ یکی از دانشجویان موفق قرآنی مشهدی رفتیم.
فردی که حضور در عرصه فعالیت‌های قرآنی را در کنار علم‌آموزی و در راستای هم قرار داده است تا از برکات انس با کلام الله مجید و همچنین دانش و کسب تخصص نیز بهره‌مند شود.
این دانشجوی جوان قرآنی، دانش‌آموخته کارشناسی مهندسی مکانیک است و به گفته خودش برای فهم بیشتر و تخصصی‌تر معانی عمیق قرآن به تحصیل در رشته علوم قرآنی در مقطع کارشناسی ارشد روی آورده است.
در ادامه پای صحبت‌های احسان محمدی، دارنده رتبه ممتاز رشته قرائت ترتیل سی‌ونهمین دوره مسابقات قرآن کریم اوقاف کشور و نفر اول سی‌ویکمین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور در سال جاری نشستیم تا سیر زندگی قرآنی‌‌اش را از زبان خودش بشنویم.
زندگی قرآنی جوان دانشجو / تلاوت در حرم رضوی، هدفی که مایه افتخار جوان دانشجوی قرآنی شد
صحبتش را اینگونه آغاز می‌کند: متولد شهریورماه سال 1372 در مشهد هستم و در حال حاضر به تحصیل در رشته علوم قرآنی دانشکده علوم قرآنی مشهد وابسته به دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم مشغول‌ام.
هفت سالگی و تشویق‌های معلم قرآن 
وی ادامه داد: از همان دوران کودکی به صوت قرآن کریم علاقه‌مند بودم، به‌ویژه از هفت سالگی و با تشویق معلم کلاس اول دبستانم، این علاقه و استعدادم در زمینه لحن و موسیقی قرآن بیشتر کشف و به والدینم انتقال داده شد، به‌گونه‌ای که به یاد دارم وقتی برای اولین بار در کلاس درس و در حضور همکلاس‌ها و مادرم قرآن خواندم، مادرم گریه کرد. از آن زمان به بعد هم با حمایت پدر و مادر فعالیت‌های قرآنی خودم را به شکل منسجم آغاز کردم.
زندگی قرآنی جوان دانشجو / تلاوت در حرم رضوی، هدفی که مایه افتخار جوان دانشجوی قرآنی شد
این مرتل ممتاز اضافه کرد: در دوران نوجوانی، حدود سه سال در خدمت استاد داوود خلوصی به کسب مهارت‌های قرآنی پرداختم تا زمانی که با پیگیری‌های مادرم و به سبب آشنایی با استاد سید‌مجتبی سادات‌فاطمی به جامعه قاریان مشهد ورود پیدا کردم و در کلاس‌های نخبگان این مجموعه به فراگیری فنون تلاوت کلام الهی مشغول شدم.
شرکت در کلاس‌های مرکز نخبگان جامعه قاریان مشهد
نفر اول سی‌ویکمین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور افزود: ضمن شرکت در کلاس‌های نخبگان جامعه قاریان و استفاده از کلاس‌های خصوصی قرائت این نهاد قرآنی، به پیشنهاد استاد داوود خلوصی فعالیت در عرصه ترتیل را آغاز کردم و در بار دوم شرکت در مسابقات قرآن کشور مقطع شکوفه‌ها، موفق به کسب رتبه اول این رشته شدم.
زندگی قرآنی جوان دانشجو / تلاوت در حرم رضوی، هدفی که مایه افتخار جوان دانشجوی قرآنی شد
تمرکز بر ترتیل‌خوانی با تشویق اساتید
وی با بیان اینکه کسی ترتیل‌خوان خوبی است که قرائت خوبی نیز داشته باشد، بیان کرد: بر همین اساس، تصمیم به تمرکز در رشته قرائت گرفتم و در همین راستا تا زمانی که در مسابقات قرآن مقطع شکوفه‌ها شرکت می‌کردم، فقط روی قرائت قرآن متمرکز بودم تا اینکه حدود شش سال پیش به توصیه اساتید، کار ترتیل‌خوانی تقلیدی از استاد محمدصدیق منشاوی را به طور جدی شروع کردم.
افتخارات قرآنی
این دانشجوی قرآنی که رتبه اول مسابقات بین‌المللی ترتیل‌خوانی قرآن(إقرأ) را که از سوی رادیو قرآن و با داوری استاد محمود شحات‌انور برگزار شده، را نیز کسب کرده است، گفت: در سال 1388، مقام اول ترتیل‌خوانی بزرگسالان شهرستان مشهد را کسب کردم و پس از آن طی سال‌های مختلف حائز رتبه‌های منطقه‌ای و استانی این رشته شدم تا اینکه در سال 1395 توانستم در مسابقات اوقاف و همچنین دانشجویان کشور، مقام اول رشته ترتیل‌خوانی را به خود اختصاص دهم.
زندگی قرآنی جوان دانشجو / تلاوت در حرم رضوی، هدفی که مایه افتخار جوان دانشجوی قرآنی شد
اداره جلسه قرآن امام صادق(ع)‌ مشهد
وی با اشاره به فعالیت 10 ساله خود در جلسات نخبگان جامعه قاریان قرآن مشهد، اضافه کرد: علاوه بر آموزش‌های مقطعی که در مساجد به مناسبت‌های مختلف انجام می‌دهم، حدود سه سال است که به پیشنهاد یکی از اساتید، اداره جلسه قرآن امام صادق(ع) مشهد که حدود 30 سال سابقه دارد را بر عهده گرفته‌ام، جلسه‌ای که اساتیدی مانند استاد محمدجواد پناهی‌طوسی و رفیعی از جمله شرکت‌کنندگان آن بودند.
زندگی قرآنی جوان دانشجو / تلاوت در حرم رضوی، هدفی که مایه افتخار جوان دانشجوی قرآنی شد
همراهی تحصیل و قرآن
محمدی در مورد حضور در برنامه‌های قرآنی به‌ویژه مسابقات و همراه کردن آن با تحصیل نیز گفت: خلل‌هایی که گاهی به جهت شرکت در مسابقات در بحث تحصیلم پیش می‌آید را در اوقات فراغت و با کمک اساتید و دوستان جبران می‌کنم. از طرفی سعی من بر این است که با تحصیل در رشته علوم قرآن به فهم بیشتری از کلام الهی برسم تا در عمل نیز به خواست خداوند نزدیک‌تر شوم.
قرائت در حرم رضوی؛ هدف و افتخار زندگی
این مرتل ممتاز با بیان اینکه کسب رتبه‌های خوب طی سال‌های گذشته، سبب شد تا افتخار بزرگ قرائت در حرم مطهر رضوی نصیبم شود، ادامه داد: امسال قصد شرکت در مسابقات را نداشتم، زیرا به هدف خود که همان تلاوت در حرم امام رضا(ع) بود، رسیدم، اما تأکید خانواده و اطرافیان باعث شد که امسال در مسابقات کشوری شرکت کنم و مفتخر به کسب رتبه ممتاز شوم.
زندگی قرآنی جوان دانشجو / تلاوت در حرم رضوی، هدفی که مایه افتخار جوان دانشجوی قرآنی شد
حفظ جزء 29 قرآن در چهار روز
وی گفت: با وجود قوانین جدید در مسابقات قرآن امسال و آزمون‌های حفظ و مفاهیم که بخش‌هایی از مسابقه رشته ترتیل را تشکیل می‌دهند و در همین راستا و برای شرکت در این آزمون، طی چهار روز به لطف خداوند موفق به حفظ جزء 29 قرآن شدم و نمره بخش حفظ در مسابقات را به دست آوردم.
محمدی با اشاره به محدودیت‌ها و ایجاد برخی حواشی در برگزاری مسابقات قرآن، بیان کرد: متأسفانه شرکت در مسابقات قرآن با هدف رسیدن به مقام و رتبه انجام می‌پذیرد و این امری مادی است، از طرفی انجام قرائت در چارچوب مسابقات و گاهی قضاوت‌های سلیقه‌ای و حواشی ایجاد شده در متن مسابقات قرآن در شأن قرآنیان نیست.
زندگی قرآنی جوان دانشجو / تلاوت در حرم رضوی، هدفی که مایه افتخار جوان دانشجوی قرآنی شد
این دانشجوی قرآنی با اشاره به اینکه تأثیر قرآن در زندگی افراد هم مادی و هم معنوی است، ادامه داد: تأثیر مادی انس با قرآن همین جایگاهی است که در جامعه برای فرد قرآنی ایجاد می‌شود و مورد احترام قرار گرفته و به مجالس مختلف دعوت می‌شود، از طرفی تأثیر معنوی آن بر اساس آنچه که در متن آیات و روایات آمده است، مشخص بوده و این توشه‌ای برای سفر آخرت است.
وی با اشاره به آیه 20 سوره حدید «اعْلَمُوا أَنَّمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا لَعِبٌ وَلَهْوٌ وَزِينَةٌ وَتَفَاخُرٌ بَيْنَكُمْ وَتَكَاثُرٌ فِي الْأَمْوَالِ وَالْأَوْلَادِ كَمَثَلِ غَيْثٍ أَعْجَبَ الْكُفَّارَ نَبَاتُهُ ثُمَّ يَهِيجُ فَتَرَاهُ مُصْفَرًّا ثُمَّ يَكُونُ حُطَامًا وَفِي الْآخِرَةِ عَذَابٌ شَدِيدٌ وَمَغْفِرَةٌ مِنَ اللَّهِ وَرِضْوَانٌ وَمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا إِلَّا مَتَاعُ الْغُرُورِ، بدانيد كه زندگى دنيا در حقيقت بازى و سرگرمى و آرايش و فخرفروشى شما به يكديگر و فزون‏جويى در اموال و فرزندان است [مثل آنها] چون مثل بارانى است كه كشاورزان را رستنى آن [باران] به شگفتى اندازد سپس [آن كشت] خشك شود و آن را زرد بينى آنگاه خاشاك شود و در آخرت [دنيا پرستان را] عذابى سخت است و [مؤمنان را] از جانب خدا آمرزش و خشنودى است و زندگانى دنيا جز كالاى فريبنده نيست»، گفت: این آیه هیچ بودن دنیا را می‌رساند و این واقعیت مهمی است که انسان باید به آن برسد.
زندگی قرآنی جوان دانشجو / تلاوت در حرم رضوی، هدفی که مایه افتخار جوان دانشجوی قرآنی شد
تأثیرگذارترین آیات الهی در زندگی مرتل جوان
محمدی با بیان اینکه این آیه و همچنین آیه 28 سوره رعد «الَّذينَ آمَنُوا وَ تَطْمَئِنُ‏ قُلُوبُهُمْ بِذِكْرِ اللَّهِ أَلا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُ‏ الْقُلُوبُ، همان كسانى كه ايمان آورده‏‌اند و دل‌هايشان به ياد خدا آرام مى‏‌گيرد، آگاه باش كه با ياد خدا دل‌ها آرامش مى‏‌يابد»، تأثیر بسیاری بر من داشته است، افزود: این آیه تأثیر فراوانی بر قلب انسان‌ها دارد و سبب اطمینان خاطر می‌شود.
ادامه تلاش در عرصه ترتیل‌خوانی تا انتشار ترتیل کامل قرآن
وی که رتبه اول ترتیل‌خوانی سی‌ونهمین دوره مسابقات قرآن کریم اوقاف و جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور در سال جاری را در کارنامه دارد، با بیان اینکه سعی دارد تا تمرینات خود را بر اساس مفاهیم قرآن ادامه دهد، افزود: تمرینات مداومی در زمینه ترتیل قرآن در منزل دارم و این تمرین‌ها در ایام مسابقات فشرده‌تر و بیشتر می‌شود و تلاشم این است تا با تسلط بر مفاهیم قرآن، ترتیل‌خوانی خود را با این امر مهم همراه کنم و در ادامه و به توصیه اساتیدم، ترتیل کامل‌ قرآن را منتشر کنم.
زندگی قرآنی جوان دانشجو / تلاوت در حرم رضوی، هدفی که مایه افتخار جوان دانشجوی قرآنی شد
محمدی با مهم خواندن شرکت در جلسات سنتی قرآن کریم، اظهار کرد: شرکت در کلاس‌های مختلف و استفاده از روش‌های متنوع آموزش قرآن، مهم و لازم است و آموزش تجوید و روخوانی در این کلاس‌ها بسیار مفید خواهد بود، اما تجربه قرائت در محافل و جلسات قرآن، تمرکز را در قاری افزایش می‌دهد، زیرا وی برای شرکت در محافل و جلسات آن هم در شرایط مختلف دعوت خواهد شد و این امر نیاز به تسلط بر قرائت دارد که بسیار مهم است و قاری را آماده می‌کند.
فضای قرآنی حاکم بر دانشگاه‌ها
وی که دارنده مقام اول جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور است در توصیف فضای قرآنی دانشگاه‌های کشور، گفت: به اعتراف اکثر مسؤلان فرهنگی و قرآنی، فضای دانشگاه‌های ما از اصول قرآنی فاصله دارد و انس با قرآن را به صورت مطلوب در بین قشر تحصیل‌کرده دانشگاهی، مشاهده نمی‌کنیم، در واقع شاید افراد مقید به احکام و اصول دینی باشند، اما مثلا در ارتباط با قرائت و پرداختن به متن قرآن ضعیف عمل می‌کنند.
زندگی قرآنی جوان دانشجو / تلاوت در حرم رضوی، هدفی که مایه افتخار جوان دانشجوی قرآنی شد
محمدی در ادامه افزود: با توجه به رفت‌ و آمدی که در فضاهای مختلف دانشگاهی داشته‌ام، به نظرم ارتباط افراد به ویژه مسئولان فرهنگی و حتی مسئولان حوزه قرآن با قرآن برقرار نیست و در نتیجه، عمل به قرآن در سطح دانشگاه و به طبع جامعه را به همراه نخواهد داشت که لازمه کنار گذاشته شدن چنین فضایی در دانشگاه‌ها، ارتباط هر چه بیشتر و نگاه ویژه مسئولان به امور قرآنی است.
ضرورت توجه به قرائت و مفاهیم قرآن در کنار یکدیگر
دارنده رتبه ممتاز رشته قرائت ترتیل سی‌ونهمین دوره مسابقات قرآن کریم اوقاف کشور با بیان اینکه عده‌ای، پرداختن به تفسیر و معنای قرآن را بد متوجه شده‌اند‌، اظهار کرد: اینکه برخی افراد به بهانه اهمیت به معنای قرآن از قرائت دست کشیده و به این امر اهمیت نمی‌دهند، اشتباه است.
زندگی قرآنی جوان دانشجو / تلاوت در حرم رضوی، هدفی که مایه افتخار جوان دانشجوی قرآنی شد
وی اضافه کرد: این در حالی است که الفاظ قرآن خود نورانی و جذاب است و من هم از قرائت همین الفاظ به عرصه قرآن جذب شدم، حتی تشکیل محافل قرائت در کلام رهبر معظم انقلاب نیز مورد تأکید است و باید توجه داشت که هم ظاهر الفاظ و هم معنای قرآن برای «هُدًى لِّلنَّاسِ» بودن قرآن لازم است.
گسترش فضای قرآنی در دانشگاه‌ها، نیازمند اقدامات مرحله به مرحله است
محمدی با بیان اینکه در گسترش فضای قرآنی به ویژه در دانشگاه‌ها، باید عملیاتی مرحله به مرحله داشت، افزود: ابتدا باید اسباب گرایش به قرآن در افراد را ایجاد کرد که قرائت قرآن نوعی از این اسباب است، سپس با پرداختن به معنا و عمق کلام الهی و انتقال آن در راه قرآنی شدن فضای دانشگاه گام برداریم. بعد از آن هم با توجه به ارتباط فراوان دانشگاهیان با جامعه و تعداد بالای این قشر، سبب گسترش فضای قرآنی در جامعه شویم.
زندگی قرآنی جوان دانشجو / تلاوت در حرم رضوی، هدفی که مایه افتخار جوان دانشجوی قرآنی شد
این دانشجوی قرآنی در پایان ضمن تشکر از اساتید قرآنی خود، اظهار کرد: از اساتیدم که مرا در مسیر رشد قرآن تاکنون حمایت و همراهی کردند، تشکر می‌کنم، به ویژه داوود خلوصی، سیدمجتبی سادات فاطمی و استاد رجایی که برای من زحمات فراوانی کشیدند و من مدیون راهنمایی‌ها و حمایت‌های این بزرگواران هستم.
captcha