اعتقاد توأم با عقلانیت؛ مسئله مهم اسلام و مسیحیت
کد خبر: 3553716
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۶
آرام کشیشیان عنوان کرد:

اعتقاد توأم با عقلانیت؛ مسئله مهم اسلام و مسیحیت

گروه بین‌الملل: رهبر کلیسای ارامنه حوزه سیلیسی لبنان در نشست سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: اعتقاد دینی توأم با عقلانیت باید تقویت شود و این مسئله برای اسلام و مسیحیت بسیار مهم است.

اعتقاد توأم با عقلانیت؛ مسئله مهم اسلام و مسیحیت
از راست: جاثلیق آرام کشیشیان، رهبر کلیسای ارامنه حوزه سیلیسی لبنان
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، جاثلیق آرام کشیشیان، رهبر کلیسای ارامنه حوزه سیلیسی لبنان امروز، 23 آذرماه در افتتاحیه هفتمین دور گفت‌وگوی دینی اسلام و كلیسای ارمنی حوزه سیلیسی لبنان در حسینیه «الزهرا(س)» سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی اظهار کرد: در جهان امروز گفت‌و‌گو ضرورتی انکارناپذیر است و نمی‌توان بدون تعامل و گفت‌و‌گو زندگی مسالمت‌آمیزی داشت.
آزام کشیشیان افزود: ما باید در گفت‌و‌گوی دینی در عین تعامل، تفاوت‌ها و مشخصه‌های خود را حفظ کنیم و گفت‌‌و‌گو در واقع ابزاری برای بیان طرز فکرهایی است که ممکن است شبیه هم نباشد.
وی تصریح کرد: ما نباید در گفت‌و‌گو اعتقادات خود را به دیگران تحمیل کنیم؛ بلکه باید برای شناخت و همکاری با یکدیگر گام برداریم. گفت‌و‌گو راهی برای تبادل اطلاعات درباره یکدیگر است.
ایران؛ مهد زندگی مسالمت‌آمیز ادیان
آرام کشیشیان با بیان این‌که ایران مهد زندگی مسالمت‌آمیز ادیان و فرهنگ‌های مختلف است، گفت: ایران کشوری است که مردم در آن با وجود تفاوت‌های مذهبی و فرهنگی، با هم در صلح و صفا زندگی می‌کنند و در واقع بهترین الگو برای قبول و پذیرش یکدیگر با وجود تفاوت‌ها است.
وی لبنان را نیز کشوری برخوردار از هم‌زیستی مسالمت‌‌آمیز بین فرهنگ‌ها و ادیان مختلف برشمرد و گفت: در کشوری که من آمده‌ام مذاهب و فرهنگ‌های مختلفی داریم؛ اما همه آن‌ها با یکدیگر متحدند و این معنای زندگی مسالمت‌آمیز است.
ضرورت تبیین مشترکات اسلام و مسیحیت
کشیشیان همچنین با تأکید بر ضرورت تبیین مشترکات اسلام و مسیحیت اظهار کرد: مسیحیت و اسلام هر دو به خدای واحدی اعتقاد داشته و مشترکات زیادی دارند که باید برای گفت‌و‌گو و تعامل با یکدیگر آن‌ها را مورد توجه قرار داده و تبیین کرد.
تفاوت مذهبی عامل قطب‌بندی نیست
رهبر کلیسای ارامنه حوزه سیلیسی لبنان ادامه داد: نباید تفاوت‌های مذهبی عامل تضاد و قطب‌بندی باشد؛ بلکه باید با کم‌رنگ‌ کردن تفاوت‌ها، به مشترکات پرداخته و همکاری‌ها را تقویت کرد.
آرام کشیشیان در ادامه خشونت را نتیجه عدم اعتقاد به خدا و اصول معنوی دانست و گفت: کسانی که دست به خشونت می‌زنند، تعالیم الهی را بد می‌فهمند و خشونت منبع شر و بدی است.
خشونت دینی فراخاورمیانه‌ای است
وی تصریح کرد: خشونت دینی امروز تنها در خاورمیانه رواج نداشته؛ بلکه امنیت همه جهان را به خطر انداخته است، بنابراین باید همه ادیان و مذاهب در هر جای جهان با آن مبارزه کنند و مسیحیت و اسلام در این میان نقشی بسیار مهم دارند.
کشیشیان پرداختن به عقلانیت را در مسائل دینی مهم دانست و گفت: عقلانیت در مسیحیت برای فهم تعالیم و آموزه‌های مذهبی بسیار مهم است، عقلانیت باید به ما کمک کند که آموزه‌های دینی را بفهمیم، عقلانیت بدون اعتقاد مذهبی ما را به جای خطرناک می‌رساند.
اعتقاد توأم با عقلانیت تقویت شود
وی تصریح کرد: اعتقاد دینی توأم با عقلانیت باید تقویت شود و این مسئله برای اسلام و مسیحیت بسیار مهم است.
آرام کشیشیان در پایان تأکید کرد: مذهب و خشونت در یک جا جمع نمی‌شود و در مسیحیت خوب و بد نمی‌تواند با هم باشد، زمانی که اعتقاد مذهبی توأم با عقلانیت نباشد، خشونت ایجاد می‌شود، هیچ مذهبی خشونت را نمی‌پذیرد.
یادآور می‌شود، هفتمین دور گفت‌وگوی دینی اسلام  كلیسای ارمنی حوزه سیلیسی با موضوع «نقش عقلانیت و اخلاق دینی در جلوگیری از خشونت و افراط‌گرایی» تا فردا، 24 آذرماه، در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ادامه دارد.

captcha