بیانیه پایانی هفتمین گفت‌وگوی اسلام و كلیسای ارمنی لبنان
کد خبر: 3554173
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۵

بیانیه پایانی هفتمین گفت‌وگوی اسلام و كلیسای ارمنی لبنان

گروه بین‌الملل: هفتمین دور گفت‌وگوی دینی اسلام و كلیسای ارمنی حوزه سیلیسی لبنان در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با قرائت بیانیه، به كار خود پایان داد.

بیانیه پایانی هفتمین گفت‌وگوی اسلام و كلیسای ارمنی لبنان
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، هفتمین دور گفت‌وگوی دینی اسلام و كلیسای ارمنی حوزه سیلیسی كه در روزهای 23 و 24 آذرماه و با عنوان نقش عقلانیت و اخلاق دینی در جلوگیری از خشونت و افرا‌گرایی در تهران برگزار شد، با قرائت بیانیه، به كار خود پایان داد.
متن این بیانیه كه توسط حجت‌الاسلام محمدمهدی تسخیری، رئیس مركز بین‌المللی گفت‌وگوی ادیان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی قرائت شد، به این شرح است:
«هفتمین اجلاس گفت‌وگوهای مشترك اسلام و كلیسای ارمنی حوزه سیلیسی با موضوع «نقش عقلانیت و اخلاق دینی در جلوگیری از خشونت و افراط‌گرایی» طی دو روز در تاریخ 23 و24 آذر ماه 1395 برابر با 13و 14 دسامبر 2016 در تهران برگزار شد. نشست مذكور با حضور عالیجناب آقای دكتر ابوذر ابراهیمی‌تركمان، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی از جمهوری اسلامی ایران و عالیجناب جاثلیق آرام كشیشیان، رهبر ارامنه حوزه سیلیسی لبنان انجام گرفت.
شرکت کنندگان مسلمان و مسیحی مقالاتی با موضوعات فرعی زیر ارائه دادند و با طرح پرسش و پاسخ،  این موضوعات مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفت:
1- دین و خشونت؛ برداشت‌های متفاوت و تأثیرگذاری اجتماعی
2- رسانه و آموزش و نقش آنها در ریشه‌كن‌سازی خشونت از جامعه و خانواده با بهره‌گیری از اخلاق و عقلانیت
3- نقش رهبران دینی در اشاعه صلح و احترام متقابل و پذیرش یكدیگر و مقابله با افراطی‌گری و خشونت
4- احترام به حقوق بشر برای جلوگیری از برداشت‌های نادرست از دین
طرفین گفت‌وگو پس از ارائه مقالات بر موارد زیر تأكید كردند:
- هر خشونتی که به دنبال توجیه دینی باشد باید محکوم شود؛ چرا که خداوند متعال، خواهان زندگی و صلح شرافتمندانه است. بنابراین استفاده از دین یا استفاده ابزاری از مفاهیم دینی را برای مشروعیت‌بخشیدن به اعمال غیر عادلانه و خشونت‌زا به نام دین،  محکوم می‌كنیم.
- متأسفانه امروزه شاهدیم كه برخی دین را عامل تنش و خشونت می‌دانند در حالیكه اشاعه جهالت و استكبار مدرن در جهان است كه موجب خشونت و افراط‌گرایی می‌شود و بر رهبران دینی است كه با دعوت پیروانشان به اصول اولیه دینی به آنان یادآوری كنند كه دین منشأ خدایی دارد و بنابراین چیزی جز محبت، عشق، عدالت و صلح نیست.
- یكی از مهم‌ترین مسئولیت‌های رهبران دینی تلاش برای آشكاركردن زیبایی‌های واقعی و جنبه‌های حقیقی همه ادیان است تا این هدیه خدادادی به جایگاه واقعی‌اش برگردانده شود.
- از همه جوامع دینی درخواست می‌شود تا برای استقرار صلح عادلانه و فراگیر و پایدار در سرزمین مقدس، که خاستگاه سه دین ابراهیمی و شاهدی بر وحدت در کثرت و نماد پیام گفت‌وگو، همزیستی و احترام است، تلاش بیشتری معمول دارند.
- خشونت‌های كور و اعمال تروریستی گروهك داعش و دیگر گروه‌های افراطی در عراق و سوریه موجب آسیب جدی به انسان‌های بی‌گناه و اماكن عبادی و میراث مشترك بشریت شده است و این مسأله مسئولیت ما را برای همکاری‌های مشترك در زمینه مقابله با اندیشه‌ها و رفتارهای افراطی خشونت‌زا و نیز ارائه کمک‌های انسان‌دوستانه افزایش می‌دهد تا بتوانیم ضمن از بین‌بردن اندیشه‌های افراطی خشونت‌زا، فقر، بیماری و عدم دسترسی به نیازهای اساسی را برطرف و شبکه‌ای برای همکاری میان مسیحیان و مسلمانان در زمینه کمک‌رسانی ایجاد کنیم.
- شركت‌كنندگان در این اجلاس حمایت از اقلیت‌ها به ویژه اقوام دینی را كه در اغلب جوامع مختلف در معرض خشونت و تبعیض هستند، مورد تأكید قرار دادند و اتخاذ هرگونه سیاست‌ نابرابر، توهین و تحقیر، تغییر در تركیب جمعیتی و كوچ اجباری، جلوگیری از انجام مراسم و فرایض دینی را كه عوامل زمینه‌ساز خشونت‌های قومی و مذهبی است،  محكوم كردند.
- شركت‌كنندگان هرگونه اقدام خشونت‌آمیز یا تروریستی را كه منجر به آوارگی گسترده مردم، كشتار آنها و یا نسل‌كشی شود قویاً محكوم كردند.
شركت‌كنندگان در این نشست فضای این دور از گفت‌وگو را بسیار مثبت و سازنده ارزیابی كردند. هر دو طرف بر لزوم توسعه همكاری‌های دینی و علمی به منظور آشناسازی مسلمانان و مسیحیان با اصول دینی، اخلاقی، تاریخی و الهیات و آیین دینی تأكید كردند.
دو طرف رضایت خود را از گفت‌وگوی بین جامعه مسلمان جمهوری اسلامی ایران و جامعه مسیحی ارمنی حوزه سیلیسی كه با موفقیت همراه بوده است، ابراز كردند و خواستار ادامه گفت‌وگوی برای همكاری‌ در عرصه جهانی و منطقه‌ای هستند و اعلام می‌دارند كه هشتمین دور گفت‌وگوی میان اندیشمندان مسلمان ایران و كلیسای ارمنی حوزه سیلیسی در سال 2018 در بیروت برگزار خواهد شد.»
بنا بر این گزارش، در مراسم اختتامیه هفتمین دور گفت‌وگوی دینی اسلام و كلیسای ارمنی حوزه سیلیسی كه عصر دیروز چهارشنبه، 24 آذر در محل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد، ابوذر ابراهیمی‌تركمان، رئیس این سازمان، جاثلیق آرام كشیشیان، رهبر کلیسای ارامنه حوزه سیلیسی که مقر آن در لبنان است، ژرژیك آبراهامیان، نمانیده ارامنه اصفهان و جنوب ایران در مجلس شورای اسلامی، اسقف اعظم سیبوه سركیسیان، خلیفه ارامنه تهران و شمال ایران و جمعی از اندیشمندان مسلمان و مسیحی از ایران و لبنان، حضور داشتند.

captcha