ظرفیت‌های پیشکسوتان و قاریان جوان توأمان توجه شود
کد خبر: 3556669
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۸
طریقه حمایت از قاریان و حافظان جوان/ علی خشنود مطرح کرد:

ظرفیت‌های پیشکسوتان و قاریان جوان توأمان توجه شود

گروه فعالیت‌های قرآنی: علی خشنود قاری ممتاز قرآن به اهمیت توجه به اساتید پیشکوست و قاریان جوان به صورت توأمان تأکید کرد.

علی خشنود، قاری ممتاز قرآن در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) ضمن اشاره به نقش مؤثر اساتید پیشکسوت در پیشرفت‌های قرآنی بیان کرد: پیشکسوتانی که در این عرصه هستند قطعا نقش مؤثری در پیشبرد فعالیت‌های قرآنی از جمله مباحث فنی تلاوت و مسائل اخلاقی داشته‌اند، اما در حال حاضر مسائل اخلاقی و احترام به اساتید پیشکسوت کمرنگ شده‌ است. این اساتید برای تربیت شاگرد چندین سال زحمت کشیده‌اند، اما نه قاریان از زحمات اساتید به شکل مطلوب قدرانی کرده‌اند و نه اساتیدی چون خدام حسینی و موسوی بلده در نهادهای قرآنی به شکل شایسته مورد حمایت قرار گرفته‌اند.
خشنود تصریح کرد: اساتید پیشکسوت جلوتر از ما هستند و در زمینه فن تلاوت و ... پیشگام بوده اند و نباید منکر زحمات آنها شد و به گونه‌ای رفتار کرد که آنها در حاشیه قرار بگیرند، البته از طرفی هم نباید به گونه‌ای عمل شود که به پیشکسوتان بیش از حد بها داده شود تا جایی که از قاریان جوان غافل شد، باید هر دو نسل را راضی نگه داشت و از همه ظرفیت‌ها استفاده کرد البته باید به پیشکسوتان نگاه ویژه‌تری داشت، مسئولان فرهنگی ـ قرآنی هم باید نگاه ویژه‌ای داشته باشند و این اساتید را حمایت کنند.
وی در مورد حمایت نهادهای قرآنی از فعالیت‌های قرآنی بیان کرد: حمایت نهادهای قرآنی در زمینه استفاده از قاریان جوان در زمینه تلاوت و سایر امور قرآنی کمرنگ است و وضعیت به گونه‌ای است که به جوانها فضایی برای فعالیت داده نمی‌شود و می‌توان گفت نسل قبلی بیشتر مورد حمایت واقع می‌شدند.
قاری ممتاز قرآن گفت: اگر به همه قاریان جوان نگاه عادلانه شود، خیلی از مشکلات حل می‌شود، چنان که باید در استفاده از قاریان جوان دقت و اهتمام بیشتری صورت گیرد. مسئولان باید این مشکل را حل و از همه استعدادهای جوان استفاده کنند. در حالی به قاریان جوان توجه نمی‌شود که رشد خوبی داشته‌ایم و شاهد رشد استعداهای قرآنی خوبی بوده‌ایم.
قاریان جوان نیازمند کرسی تلاوت
وی در مورد مشکلات پیش روی فعالیت‌های قرآنی بیان کرد: یکی از مشکلات جدی که قاریان جوان با آن دست به گریبان هستند، نداشتن کرسی تلاوت در تهران و شهرستانها است، قاریان جوان باید بتوانند برای اهل محل و استان خودشان تلاوت داشته باشند و قرائتشان را ارائه کنند، لذا این مشکلات از جمله مشکلات بزرگ برای قاریان محسوب می‌شود.
خشنود افزود: متأسفانه نهادهای قرآنی در زمینه حمایت‌های مالی از قاریان نیز ضعیف عمل کرده‌اند و به این موضوع به صورت شایسته نپرداخته‌اند. از دیگر مشکلاتی که قاریان با آن مواجه هستند عدم میل نهادهای قرآنی به قرآن است به گونه‌ای که نهادهای قرآنی حتی برای آغاز برنامه‌های خودشان هم وقت بسیار اندکی را برای اجرای برنامه قاری در نظر می‌گیرند و این موضوع در نهادهای دیگر قطعاً وضعیت نامناسب‌تری دارد، این موضوع نشان دهنده این است که استفاده از قرآن، بیشتر جنبه تبرک جستن دارد.
وی در مورد مسائل معیشتی قاریان جوان تصریح کرد: شاهد این هستیم که نهادهای قرآنی در مسأله استخدام قاریان جوان و ایجاد تسهیلات در بهبود وضعیت زندگی و معیشت آنها هیچ اقدامی را انجام نمی‌دهند و این در حالی است که یکی از دغدغه‌های اصلی نسل جوان قرآنی دغدغه اشتغال و تأمین معیشت است.
آموزش صحیح قرآن در گرو تقلید صحیح
خشنود در مورد اهمیت تقلید بیان کرد: در مباحث فنی قرائت قرآن مدیون اساتید مصری هستیم و مقلد آنها به شمار می‌آییم چنان که اساتید هم این موضوع را تأیید و روی آن تأکید دارند در نتیجه توجه کردن به بحث تقلید بسیار مهم است، به این معنا که در این زمینه آموزش‌ها به شیوه صحیحی باشد و بدان توجه ویژه صورت گیرد؛ چرا که اگر قاریان نوجوان و جوان به اهمیت تقلید پی ببرند و به آن توجه کنند و اساتید هم به شاگردانشان شیوه صحیح تقلید را آموزش دهند، پیشرفت‌های خوبی خواهیم داشت، دلیل این اهمیت هم آن است که در فن قرائت قرآن همه بخش‌ها اعم از صوت، لحن و تجوید و نحوه اجرای دقیق آنها به کیفیت تقلید برمی‌گردد.
وی در مورد اهمیت دعوت از قاریان مصری بیان کرد: پس از انقلاب به برکت خون شهدا در زمینه قرائت قرآن پیشرفت‌های خوبی داشته‌ایم و هم‌چنین تحت تأثیر قرائت قاریان مصری به ویژه نسل طلایی آنها بوده‌ایم در نتیجه باید از نسل طلایی قاریان مصر که هر کدامشان صاحب مکتب بوده‌اند الگو گرفت هم‌چنین می‌توان از قاریان درجه یک مصر که در حال حاضر در حال فعالیت هستند برای برگزاری کارگاه‌های آموزشی استفاده کرد.
وی افزود: با توجه به این که قاریان کشور خودمان از سطح خوبی در قرائت قرآن برخوردار هستند در نتیجه در بعضی مواقع اگر به صورت کارگاه، جلساتی برای آموزش فن قرائت برگزار شود و برای تدریس هم از قاریان مصری دعوت کنیم این قالب می‌تواند مفید باشد، اما اگر بگوییم خودمان قاری خوب نداریم، صحیح نیست؛ چرا که خودمان قاریان جوانی داریم که در سطح قابل قبولی تلاوت می‌کنند.
مطالب مرتبط
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۱۰/۱۱ - ۰۸:۵۶
0
0
با توجه به این موضوع نقش مؤثری در پیشبرد فعالیت‌های قرآنی خواهد داشت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۱۰/۱۲ - ۱۰:۰۰
0
0
توجه به پیشکشوتان و قاریان جوان تاثیر گذاری خوب و موثری به دنبال خواهد داشت
captcha