فعالیت‌های قرآنی مناطق محروم نیازمند طرح تحول
کد خبر: 3560472
تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۴
در برنامه افق مطرح شد:

فعالیت‌های قرآنی مناطق محروم نیازمند طرح تحول

گروه فعالیت‌های قرآنی: قاری بین‌المللی کشورمان با اشاره به اینکه برای محرومیت‌زدایی مناطق محروم نیاز به تدیون طرح جامع فعالیت‌های قرآنی مناطق محروم است، گفت: همچنین لازم است تا ستاد رسیدگی به امور قرآنی مناطق محروم راه‌اندازی شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، علی‌اصغر شعاعی،‌ قاری بین‌المللی کشور،‌ بعدازظهر امروز 18 دی‌ماه با حضور در برنامه زنده رادیویی افق به بیان برخی دستاوردهای سفر گروه قرآنی جهادی «ندای رحمت» به مناطق محروم بشاگرد پرداخت.
وی در ابتدای صحبت‌های خود با اشاره به برخی مختصات جغرافیایی این منطقه، گفت: فعالیت‌های خوبی در این شهرستان صورت گرفته است، اما با این وجود هنوز هم سختی‌هایی در این منطقه وجود دارد که همت مسئولان برای برطرف شدن آنها را می‌طلبد، مشکلاتی از قبیل ‌پراکندگی منطقه، جاده نامناسب، آب آشامیدنی، آموزش‌ در کپرها و ... است که همانطور که گفته شد به همتی مضاعف برای رفع آنها نیاز است.
وی در ادامه با اشاره به اینکه یکی از مشکلاتی که در بحث فعالیت‌های قرآنی کشور وجود دارد، موازی‌کاری گروه‌های قرآنی است، افزود: اگر چنین موازی‌کاری‌هایی وجود نداشته باشد، شاید کمتر شاهد مناطقی که از نعمت امکانات برای یادگیری قرآن کریم محروم هستند،‌ باشیم.
شعاعی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به یکی از روستاهای شهرستان بشاگرد که اهتمام جدی به قرآن کریم داشته است، بیان کرد: روستای کوه حیدر یک نمونه از روستاهای این شهرستان است که با داشتن 1000 نفر جمعیت نزدیک به 200 حافظ قرآن از یک جزء به بالا را تربیت کرده است.
این قاری بین‌المللی تصریح کرد: تاکنون دو سفر به مناطق محروم بشاگرد داشته‌ام. در سفر اول متوجه شدم که بیشترین تشویقی که از قرآن‌آموزان این روستا به عمل آمده است، اهدای شکلات به حافظان قرآن بوده است و این برای من که چنین افرادی که در اوج محرومیت هستند و مسائل مادی هیچ جایگاهی ندارد بسیار جالب بود. مربی قرآن این روستا اعلام می‌کرد که بیشترین تشویقی که از قرآن آموزان شده است، شکلات بوده است.
شعاعی با تأکید بر اینکه داشتن چنین روستاهایی در کشور نشان از وجود ظرفیت‌ها و استعدادهای بسیار زیاد دارد، گفت: اینها همه ظرفیت‌هایی هستند که باید بیشتر آنها را دریابیم.
وی در ادامه در پاسخ به این سوال که در حال حاضر بیشترین نیازهای مردم بشاگرد چه چیزهایی است، افزود: غیر از محرومیت‌های اقتصادی در زمینه فرهنگی نیز برخی کمبودها و محرومیت‌‌ها وجود دارد. برای محرومیت‌های اقتصادی، دولت‌مردان باید همت کنند و برای محرومیت‌های فرهنگی نیز باید با همفکری‌ها و اقدامات مناسبی را انجام داد.
این قاری بین‌المللی همچنین به برخی فعالیت‌های صورت گرفته در دو سفر گروه قرآنی جهادی ندای رحمت به منطقه بشاگرد اشاره و خاطرنشان کرد: بعد از بازگشت گروه از بشاگرد، جلساتی در قم برگزار شد و مصوباتی نیز داشته‌ایم که تشکیل کارگروه فرهنگی و راه‌اندازی یک موسسه قرآنی برای جذب بودجه جهت اجرای برنامه‌های قرآنی از جمله آنها بوده است.
شعاعی همچنین در پاسخ به این سوال که مهم‌ترین کاری که حرکت‌های جهادی مردمی برای ترویج فعالیت‌های قرآنی باید انجام دهند چه چیزی هست؟ گفت: گروه‌های زیادی در این زمینه فعالیت می‌کنند اما چون پراکنده هستند، دیده نمی‌شود، ‌در وهله اول باید گروه‌های جهادی قرآنی از پراکندگی خارج شده و ساماندهی در مورد آنها صورت بگیرد.
وی خاطرنشان کرد: موضوع دیگری که مطرح است این است که در مناطق محروم آموزش‌هایی که ارائه می‌شود باید تناسب و هماهنگی‌هایی داشته باشد، به عنوان مثال اگر روخوانی و روان‌خوانی قرآن آموزش داده می‌شود در مورد مفاهیم نیز آموزش‌هایی ارائه شود. باید تلاش کرد تا اگر آموزشی ارائه می‌شود جامع باشد. اگر هماهنگی به وجود بیاید می‌توان امیدوار بود که برای آینده این مناطق نیز چشم‌انداز تعریف شود.
این قاری بین‌المللی کشورمان در بخش دیگری از صحبت‌های خود به طرح موضوع پیگیری فعالیت‌های قرآنی در مناطق محروم در شورای توسعه اشاره کرد و افزود: در تلاش هستیم تا به همکاری مسئولان شورای توسعه فرهنگ قرآنی طرحی در زمینه مناطق محروم تدوین شود.
شعاعی در ادامه این بخش از صحبت‌های خود، استعدادیابی در مناطق محروم را یکی از موارد مهمی که باید مورد توجه قرار بگیرد عنوان کرد و گفت:‌ در این مناطق نخبگانی هستند که شناسایی نشده‌اند، در این سفر نوجوانی را به من معرفی کردند که استعداد عجیبی در حفظ سریع قرآن کریم داشت به گونه‌ای که در طی چند ماه موفق به حفظ قرآن کریم شده بود.
این استعدادها تنها در زمینه قرآنی نیست و در اکثر زمینه‌ها شاهد چنین استعدادهایی هستیم که تنها نیاز به همت مسئولان برای کشف آنها وجود دارد.
این قاری بین‌المللی رساندن اهالی این مناطق به خودباوری را یکی دیگر از شاخص‌هایی دانست که می‌تواند محرومیت این منطقه را مرتفع کند و گفت: ‌این خودباوری در حال حاضر کمتر در بین اهالی مناطق محروم وجود دارد.
وی در بخش پایانی صحبت‌های خود با اشاره به اینکه باید تلاش شود تا بودجه‌ای برای قرآن در مناطق محروم اختصاص یابد،‌ گفت: اگر می‌خواهیم مناطق محروم کشورمان از حیث قرآنی محرومیت‌زدایی، شوند باید تلاش کنیم تا ستاد مردمی رسیدگی به امور قرآنی مناطق محروم تشکیل شود و شماره حسابی اعلام شود تا اگر مسئولی،‌ نهادی یا هموطنی قصد کمک و همکاری دارد از طریق آن انجام دهد.
captcha