برگزاری همایش ملی نظام سلامت در اسلام
کد خبر: 3563258
تاریخ انتشار : ۰۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۸

برگزاری همایش ملی نظام سلامت در اسلام

گروه اجتماعی: همایش ملی نظام سلامت در اسلام با تکیه بر آموزه‌های رضوی در دانشکده طب سنتی مشهد برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، همایش ملی نظام سلامت در اسلام با تکیه بر آموزه‌های رضوی، فروردین‌ماه سال آینده در دانشکده طب سنتی مشهد برگزار می‌شود.
«گزاره‌های دینی و گستره نظام سلامتی»، «روش‌شناسی گزاره‌های طبی در اسلام» و «آسیب‌شناسی روشی و محتوایی مطالعات طب و دین» محورهای این همایش را تشکیل می‌دهد.
در بخش «گزاره‌های دینی و گسترش نظام سلامت»، موضوعاتی همچون، ابعاد و ساحات مختلف سلامت انسان(فردی، اجتماعی، معنوی) و بهره‌گیری هر یک از آن‌ها از نگرش‌های دینی، رابطه نفس و بدن و تاثیر متقابل آن‌ها از دیدگاه متون دینی و اندیشمندان مسلمان، سبک زندگی مبتنی بر آموزه‌های اسلامی و تأثیر آن بر سلامت فردی، اجتماعی و معنوی، تاثیر نگرش‌های الهی به انسان در سلامت معنوی و روان و جایگاه سلامت در آموزه‌های رضوی مطرح می‌شود.
علاوه بر این، در محور «روش‌شناسی گزاره‌های طبی در اسلام» نیز، روش‌های مطالعه و پژوهش در علوم حدیث و تطبیق آن بر علوم سلامت، اعتبارسنجی(بررسی سندی، بررسی دلالت‌شناختی، تأثیر عوامل فرهنگی و انگیزه‌های دخل و تصرف و ..) در روایات پزشکی، جایگاه عقل و تجربه در هندسه معرفتی طب در اسلام، تبارشناسی طب سنتی و طب اسلامی و فهم بهتر مفاهیم احادیث پزشکی با استفاده از دیگر رشته‌ها، بررسی خواهد شد.
در محور «آسیب‌شناسی روشی و محتوایی مطالعات طب و دین» نیز موضوعاتی همچون نقد و بررسی آثار نگاشته‌شده در رابطه با قرآن و طب، نقد و بررسی آثار مکتوب در رابطه با روایات و طب، آسیب‌شناسی دیدگاه‌های مطرح شده در جامعه درباره استفاده از روایات در طب و طب اسلامی(مفهوم‌‌شناسی، فرصت‌ها و تهدیدها) مطرح می‌شود.
این همایش در قالب چهاردهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) برگزار می‌شود که در حاشیه آن، برنامه‌هایی از جمله برگزاری جلسات هم‌اندیشی اساتید و کارگاه‌های آموزشی درنظر گرفته شده است.
بر اساس این گزارش، مهلت ارسال آثار این جشنواره تا 25 دی‌ماه سال جاری در نظر گرفته شده بود که به دلیل استقبال علاقه‌مندان، این مهلت تا پایان اسفندماه تمدید شده است.
علاقه‌مندان می‌توانند آثار خود را به دبیرخانه این همایش به نشانی مشهد، میدان ده دی، رازی شرقی، روبروی سالن ورزشی مهران، دانشکده طب سنتی و مکمل مشهد ارسال کنند.
این همایش دارای امتیاز فرهنگی برای اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها است، همچنین مقالات واجد شرایط در یکی از مجلات نمایه شده در ISC چاپ خواهد شد.
یادآور می‌شود، مصطفی مهرابی‌بهار، رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد، به عنوان رئیس این همایش، حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر مهدی ابراهیمی، معاون فرهنگی دانشگاه به عنوان دبیر علمی همایش و جلیل توکل‌ افشاری، رئیس دانشکده طب سنتی و مکمل، به‌عنوان دبیر اجرایی این همایش معرفی شده‌اند.
captcha