آزادسازی مقبره حضرت یونس(ع) در موصل
کد خبر: 3563532
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۸

آزادسازی مقبره حضرت یونس(ع) در موصل

گروه بین‌الملل: نیروهای عراقی در ادامۀ پیشروی خود در موصل موفق شدند مقبرۀ حضرت یونس(ع) را در این شهر آزاد کنند و پرچم عراق را بر فراز این مقبره به اهتزاز درآورند.

آزادسازی مقبره حضرت یونس(ع) در موصل
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پرس تی وی، صباح النعمان، سخنگوی نیروهای ضد تروریسم ارتش عراق، روز دوشنبه گفت: «ما کنترل منطقۀ یونسِ نبی را در اختیار گرفتیم و پرچم عراق را بر فراز آن به اهتزاز درآوردیم.»
وی افزود: نیروهای عراقی روز دوشنبه همچنین موفق شدند کنترل دو منطقۀ دیگر در شرق موصل را در اختیار بگیرند.
مقبرۀ حضرت یونس در موصل یکی از اماکن زیارتی مسلمانان و مسیحیان به شمار می‌آید.
گروه تروریستی داعش در سال 2014 و چند هفته پس از آن‌که کنترل بخش‌های زیادی از غرب و شمال عراق را اشغال کردند، مقبرۀ حضرت یونس(ع) را تخریب کردند. این موضوع خشم و اعتراض جهانی را به دنبال داشت.
همچنین سرلشگر عبدالامیر یارالله، فرماندۀ عملیات نینوا، روز دوشنبه گفت نیروهای عراقی ظهر دوشنبه منطقۀ الجماسه را آزاد کردند.
همچنین نیروهای ویژۀ عراقی صبح دوشنبه مناطق الکندی و القیروان را در موصل آزاد کردند و پرچم عراق را در این مناطق به اهتزاز درآوردند.
در همین حال سرتیپ یحیی رسول، سخنگوی عملیات مشترک عراق، روز یکشنبه اعلام کرد نیروهای امنیتی 90 درصد از ناحیۀ شرقی شهر موصل را از چنگ تروریست‌های داعش آزاد کرده‌اند.
وی گفت: نیروهای امنیتی عراق به پاک‌سازی و جستجوی مناطق آزادشده در موصل ادامه می‌دهند و تنها مناطق معدودی در ناحیۀ شمالیِ کرانۀ شرقی باقی است، که آن‌ها هم در حال حاضر در تیررس نیروهای عراقی قرار دارند.
رسول افزود: «در چند روز آینده آزادسازی کامل ناحیۀ شرقی موصل را اعلام خواهیم کرد.»  
وی با تأکید بر اینکه در عملیات نظامی فعلی هیچ‌گونه وقفه‌ای وجود نخواهد داشت، تصریح کرد:«هم‌اکنون نیروهای ما کنترل سه پل را در این ناحیه در اختیار دارند و فرودگاه موصل هم‌اکنون در تیررس نیروهای ما قرار دارد.»
شایان‌ ذکر است نیروهای عراقی، با پشتیبانی بسیج مردمی، روز یکشنبه موفق به آزادسازی محله‌های «اندلس» و «کفائات دوم» در کرانۀ شرقی شهر موصل شدند.
عملیات آزادسازی موصل، مرکز استان نینوا، از 26 مهر 1395 با شرکت ده‌ها هزار تن از نیروهای ارتش و پلیس عراق و با همراهی نیروهای بسیج مردمی و پیش‌مرگه کُرد، آغاز شد.
حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق که پیش‌تر وعده داده بود موصل، دومین شهر بزرگ عراق، تا پایان سال گذشتۀ میلادی به‌طور کامل آزاد خواهد شد، به‌تازگی اعلام کرده که سه ماه دیگر برای آزادسازی این شهر زمان لازم است.
captcha