چالش‌های ترامپ در غرب آسیا/ از مبارزه با تروریسم تا انتقال سفارت به قدس
کد خبر: 3564793
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۴

چالش‌های ترامپ در غرب آسیا/ از مبارزه با تروریسم تا انتقال سفارت به قدس

گروه بین‌الملل: دونالد ترامپ در حالی به‌عنوان چهل‌وپنجمین رئیس جمهور آمریکا سوگند یاد کرد که هیچ راهبرد واضح و روشنی برای مقابله با گروه‌های تروریستی در منطقه غرب آسیا ندارد و طرح وی برای انتقال سفارت از تل‌آویو به بیت‌المقدس نیز از مسائلی است که دولت ترامپ را با چالش جدی مواجه می‌کند.

چالش‌های ترامپ در غرب آسیا/ از مبارزه با تروریسم تا انتقال سفارت به قدس
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، مراسم تحلیف «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور جدید آمریکا در حالی شامگاه جمعه در کلیسای «سنت جونز» در محوطه کنگره آمریکا برگزار شد که صدها شهروند معترض با حضور در خیابان‌های نیویورک و واشنگتن همچنان در اعتراض به سیاست‌ها و رویکردهای ترامپ تظاهرات کردند.
در مراسم تحلیف چهل و پنجمین رئیس جمهوری آمریکا، رؤسای جمهوری سابق آمریکا و هیلاری کلینتون، رقیب دمکرات وی در انتخابات ریاست جمهوری نیز حضور داشتند و ترامپ به‌عنوان رئیس جمهوری و مایک‌پنس به عنوان معاون رئیس جمهوری در مراسمی در بخش غربی کاخ کنگره آمریکا سوگند یاد کردند.
در این مراسم که از سوی صدها رسانه از سراسر جهان پوشش داده می‌شد، نمایندگان کنگره، قضات دادگاه عالی، دیپلمات‌ها و عموم مردم از مدعوین نیز حضور داشتند، اما دونالد ترامپ بعد از ادای سوگند در نخستین سخنرانی عجیب و طوفانی خود باز هم همان مواضع انتخاباتی خود را تکرار کرد!
تروریسم اسلامی تندرو؛ میراث شوم رؤسای جمهور سابق آمریکا
از جمله نکات قابل توجه در نخستین اظهارات ترامپ به‌عنوان رئیس جمهور آمریکا، مبارزه با آن‌چه وی آن را «تروریسم اسلامی» نامید، بود.
ترامپ در سخنان خود تأکید کرد که همه جهانیان باید متعهد شوند که به زعم وی «ترویسم اسلامی تندرو» را از بین ببرند، اما واقعیت امر این است که آن‌چه ترامپ از آن به‌عنوان «تروریسم تندرو اسلامی» نام می‌برد، میراث شوم سیاست‌های نادرست دخالت رؤسای جمهور سابق آمریکا از جمله دولت اوباما و بوش پسر در کشورهای اسلامی و منطقه است، چرا که بر همگان واضح و آشکار است که گروه‌های تندرو و تکفیری منطقه از جمله داعش از سوی آمریکا و هم‌پیمانان غربی آن‌ها ایجاد شد تا علاوه بر ایجاد حاشیه امن برای رژیم صهیونیستی، محور مقاومت را تضعیف کند و از بین ببرد.
چالش‌های ترامپ در غرب آسیا / از مبارزه با تروریسم تا انتقال سفارت به قدس
همچنین، جریان‌های تکفیری و تروریستی منطقه که براساس رویکرد دونالد ترامپ به‌عنوان تروریسم تندرو اسلامی طبقه‌بندی شده‌اند، تاکنون بیشترین جنایت را در حق مسلمانان اعم از شیعه و سنی مرتکب شده‌اند و خون‌های بی‌‌گناه زیادی در دیار اسلامی به‌خاطر جنایات وحشتناک این جریان‌های مورد حمایت غرب به زمین ریخته شده و بخش زیادی از تأسیسات و زیربنای کشورهای منطقه و آثار تاریخی ارزشمند این کشورها از بین رفته است.
مبارزه با تروریسم اسلامی؛ ترفند ترامپ برای ترویج اسلام‌هراسی
به نظر می‌رسد، تأکید گسترده ترامپ و هم‌تیمی وی بر اصطلاح «تروریسم اسلامی تندرو»، رویکردی در جهت مهاجرستیزی و ترویج گسترده اسلام‌هراسی باشد و آن‌ها تلاش می‌کنند با تأکید بر این اصطلاحات از آن به‌عنوان دستاویزی برای ترویج اسلام‌هراسی و ترساندن جوامع غربی از اسلام و مسلمانان سوءاستفاده کنند، چرا که مفتیان میانه‌رو و اندیشمند اهل سنت که گروه‌های تکفیری با ادعای حمایت از اهل سنت به کشتار وحشیانه انسان‌های بی‌گناه اقدام می‌کنند، بارها با این گروه‌های منحرف و افراطی مرزبندی کرده و پیوسته تأکید کرده‌اند که جریان‌های تکفیری، افکار، اندیشه‌ها، رویکرد و اقدامات آن‌ها هیچ ارتباطی با اسلام و مسلمانان و اهل سنت ندارد.
کارشناسان بر این باورند که ترامپ در حالی شعار پوپولیستی(عوام‌گرایی) مبارزه با تروریسم اسلامی تندرو را مطرح می‌کند که هیچ راهبرد و استراتژی آشکار و روشنی در این زمینه تاکنون ارائه نداده است و وی تنها کلیاتی درباره تشدید حمله به مواضع داعش در سوریه، عراق و لیبی مطرح کرده است.
مبارزه با اسلام سیاسی؛ راهبرد ترامپ برای هدف قراردادن حزب‌الله
همچنین، مبارزه با «اسلام سیاسی» از دیگر مسائلی است که در دیدگاه‌ها و رویکردهای ترامپ، «ژنرال مایکل فلین»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید و «رکس تیلرسون»، گزینه ترامپ برای پست نخست‌وزیری مطرح می‌شود که این موضوع را نمی‌توان جدای از تروریسم اسلامی تندرو دانست.
بنابر اذعان کارشناسان، ممکن است که مقابله با «اسلام سیاسی» بر مبارزه با برخی گروه‌ها همچون جنبش اخوان‌المسلمین و برخی جنبش‌ها و نهادها و شبه‌نظامیان شیعی همچون حزب‌الله لبنان که از سوی ایران حمایت می‌شود، اطلاق شود.
این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران و جنبش‌ها و تشکیلات مورد حمایت آن از جمله حزب‌الله لبنان و جنش‌های مقاومت شیعی عراق، امروز در خط مقدم مقابله با گروه‌های تکفیری و تروریستی قرار دارند و در این راه بسیار مصمم و جدی هستند، برخلاف ائتلاف‌های ساختگی آمریکا و دولت‌های غربی که با هدف مقابله با داعش و گروه‌های تروریستی ایجاد شده‌اند، اما در واقع و بنابر شواهد عینی برخی اقدامات این ائتلاف تاکنون سدی در برابر آزادسازی مناطق‌‌ اشغال‌شده از سوی داعش به‌ویژه در عراق بوده است.
به هر حال، با توجه به این که اکنون در آغاز راه ریاست جمهوری ترامپ قرار داریم، شاید قضاوت کردن درباره عملکرد و هدف ترامپ در مبارزه با جریان‌های تکفیری زود باشد، اما از آن جا که تیم قبلی حاکم بر کاخ سفید در صدد بودند از طریق ایجاد و تقویت گروه‌های تکفیری و حمایت مالی و تسلیحاتی آن، محور مقاومت را از بین ببرند و جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان کشور قدرتمند منطقه و محور مقاومت را تضعیف کنند، دور از ذهن نیست که ترامپ نیز این نقشه را داشته باشد که به بهانه آن‌چه آن را مبارزه با تروریسم تندرو اسلامی می‌داند، در صدد ضربه‌زدن به محور مقاومت باشد.
آنچه تجربه سالیان گذشته ثابت کرده، دولت‌های آمریکا هیچ‌گاه خیرخواه کشورهای اسلامی و مسلمانان نبوده‌اند و قطعا تصمیمات و رویکردهای آن‌ها بیشتر در جهت مقابله با مسلمانان است که این مسئله یک بار از طریق اسلام‌هراسی و ترویج آن در رسانه‌ها مطرح می‌شود و یک بار نیز از طریق مبارزه با تندروی و افراط‌گرایی نمود پیدا می‌کند.
نژادپرستی و مهاجرستیزی؛ در صدر سیاست‌های ترامپ
سخنان و تبلیغات انتخاباتی ترامپ از همان ابتدا بوی تبعیض‌نژادی و مهاجرستیزی می‌داد و به نظر می‌رسد که رویکرد مهاجرستیزی ترامپ نیز بیشتر متمرکز بر مسلمانان است و حتی ترامپ شامگاه جمعه نیز در نخستین سخنرانی خود به‌عنوان رئیس جمهور بار دیگر این مواضع را به نوعی تکرار کرد، این در حالی است که سیاست‌های ضداسلامی ترامپ بارها با انتقاد شورای روابط اسلامی ـ آمریکایی به‌عنوان بزرگترین سازمان اسلامی آمریکا مواجه شد و این شورا در زمان تبلیغات انتخاباتی از «دونالد ترامپ» خواست علاوه بر برخورد با عاملان انتشار پیام‌های ضداسلامی و نژادپرستانه در ستاد خود، در لحن، دیدگاه و سیاست‌های متعصبانه خود نیز تجدیدنظر کند.
چالش‌های ترامپ در غرب آسیا / از مبارزه با تروریسم تا انتقال سفارت به قدس
همچنین، برخی اعضای ستاد ترامپ در طول تبلیغات دیدگاه‌های بسیار نژادپرستانه‌ای را مطرح می‌کردند و در اظهاراتی کاملا تبعیض‌آمیز مدعی می‌شدند که «مسلمانان صلاحیت شهروندی آمریکا را ندارند!» و ترامپ نیز در زمان انتخابات نیز با طرح ادعایی مبنی بر ممانعت از ورود مسلمانان به خاک آمریکا و ترویج ادعای غلط «اسلام از همه بیزار است»، پیشنهاداتی مبنی بر تعیین اوراق هویت ویژه برای مسلمانان و تمایلاتی مبنی بر تعطیلی مساجد و توقف ساخت مساجد جدید مطرح کرد که این مسئله با نگرانی شدید مسلمانان آمریکا مواجه شد.
همچنین، ترامپ تلاش می‌کند از هر حادثه و اقدام تروریستی که در گوشه‌وکنار جهان رخ می‌دهد، به‌عنوان حربه‌ای برای اِعمال فشار بر مسلمانان سوءاستفاده کند، تا جایی که وی انفجارهایی را که در برخی کشورهای مختلف اروپایی و بعضا توسط عناصر تندرو و افراطی انجام می‌شود، بلافاصله به تمام مسلمانان عمومیت می‌دهد، به‌طوری که وی پس از حمله به بازاری در برلین در خلال عید کریسمس و ترور سفیر روسیه در آنکارا بلافاصله مدعی شد که «حق دارم ورود مسلمانان را به آمریکا محدود کنم!»
این در حالی است که مسلمانان از اقلیت‌هایی هستند که با علم و دانش خود بیشترین خدمت را به جامعه آمریکا داشته‌اند و افکار عمومی آمریکا نیز به اهمیت و نقش مسلمانان در پیشرفت و توسعه این جامعه چند فرهنگی واقف است، اما ترامپ در اظهاراتی سخیف در زمان تبلیغات انتخاباتی مدعی شده بود که مردم آمریکا بعدها به‌خاطر جلوگیری از ورود مسلمانان از من تشکر خواهند کرد.
انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به بیت‌المقدس

مسئله فلسطین، از جمله موضوعاتی است که تمامی امت اسلام بر روی آن وحدت‌نظر دارند و بر این باورند که این سرزمین مقدس از سوی رژیم اشغالگر غصب شده است، همچنین، شهر قدس به دلیل وجود مسجدالاقصی به‌عنوان نخستین قبله مسلمانان در این شهر و آثار اسلامی گسترده در آن از اهمیت و اعتبار زیادی نزد امت اسلام برخوردار است.
اما در همین راستا، دونالد ترامپ با هدف جلب رضایت لابی صهیونیست، یکی از سیاست‌های انتخاباتی خود را انتقال پایتخت از تل‌آویو به بیت‌المقدس قرار داد.
چالش‌های ترامپ در غرب آسیا / از مبارزه با تروریسم تا انتقال سفارت به قدس
این در حالی است که کنگره آمریکا در سال ۱۹۹۵ میلادی «قانون سفارت اورشلیم» را تصویب کرده و طبق آن قدس به عنوان «پایتخت اسرائیل» اعلام و تأکید شد که سفارت ایالات متحده باید تا سال ۱۹۹۹ میلادی به آنجا منتقل شود، اما از زمان تصویب آن، تمام رؤسای جمهور آمریکا هر شش ماه یکبار از ترس بروز درگیری در این منطقه، لغو این قانون را امضا می‌کنند.  
اما به نظر می‌رسد، انتقال سفارت از قدس به تل‌آویو از اولویت‌های جدی ترامپ برای کسب حمایت لابی تندرو و با نفوذ صهیونیست باشد، چرا که ترامپ در آخرین گفت‌‌وگوی خود با روزنامه عبری‌زبان «یسرائیل هیوم» اعلام کرد که به وعده خود در انتقال سفارت به بیت‌المقدس پایبند است.
همچنین، برخی منابع سیاسی اسرائیل نیز مدعی شده‌اند که احتمالا هفته آینده موضوع انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس اعلام شود.
 این در حالی است که هرگونه اذعان رسمی آمریکا به موجودیت قدس به‌عنوان پایتخت اسرائیل می‌تواند درگیری دیپلماتیک و جنگ دینی زیادی به همراه داشته باشد، همانطور که بسیاری از علما، مفتیان و شخصیت‌های دینی و سیاسی جهان اسلام پیش از این نسبت به این مسئله هشدار داده‌اند.
استقبال رژیم صهیونیستی از انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس
در عین حال، موضوع انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس با استقبال گسترده مسئولان رژیم غاصب و اشغالگر صهیونیست مواجه شد، تا جایی که «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر اسرائیل آذرماه سال جاری از اظهارات «کلین کانوی»، مشاور ارشد «دونالد ترامپ» رئیس جمهور منتخب آمریکا درباره وعده او برای تغییر مکان سفارت آمریکا از «تل‌آویو» به «قدس» استقبال کرد.
اما وعده ترامپ برای انتقال سفارت به بیت‌المقدس تاکنون واکنش‌های خشمگینانه فلسطینیان و برخی علمای جهان اسلام را به دنبال داشته است و آنها از این مسئله به‌عنوان اقدامی مغایر با قطعنامه‌های بین‌المللی و عامل تشویق اشغالگری اسرائیل یاد می‌کنند.
واکنش شخصیت‌های دینی و سیاسی جهان اسلام به انتقال سفارت
ریاض منصور، نماینده فلسطین در سازمان ملل متحد با هشدار نسبت به این اقدام، تأکید کرد که در صورتی که دونالد ترامپ، رئیس جمهور منتخب آمریکا تصمیم به اجرایی‌کردن وعده خود در زمینه انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس بگیرد، فلسطینی‌ها زندگی را در محافل بین‌المللی به کام آمریکا تلخ خواهند کرد.
«حافظ محمد طاهر محمود اشرفی»، رئیس شورای علمای پاکستان نیز از تصمیم «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا برای انتقال سفارت این کشور از تل‌آویو به بیت‌المقدس به شدت انتقاد کرد و این مسئله را توهین و تعدی به تمامی جهان اسلام دانست.
وی همچنین، انتقال سفارت از تل‌آویو به قدس را نقض آشکار ارزش‌ها، اصول و معاهدات بین‌المللی و توهین مستقیم به فلسطین و کشورهای عربی و اسلامی دانست و  هشدار داد که امت اسلام در مقابل نقض آشکار حقوق و مقدسات خود از سوی آمریکا سکوت نخواهد کرد.
«شیخ محمود هباش»، مشاور امور دینی رئیس تشکیلات خودگردان و قاضی ارشد فلسطین نیز درباره پیامدهای اقدام دولت جدید آمریکا به ریاست «دونالد ترامپ» به انتقال سفارت این کشور به شهر اشغالی قدس، هشدار داد و چنین اقدامی را اعلام جنگ علیه مسلمانان دانست.
در پایان می‌توان گفت که افکار عمومی کشورهای عربی و اسلامی به این نکته واقف است که تصمیمات و اقدامات آمریکا و غرب هیچ‌گاه در جهت منفعت مسلمانان و امت اسلام نبوده‌ و امروز تمامی بحران‌‌هایی که کشورهای اسلامی در یمن، بحرین، عراق، سوریه، لیبی، افغانستان و سایر کشورهای اسلامی با آن مواجه هستند در نتیجه دخالت‌های مستقیم و غیرمستقیم آمریکا و انگلیس و هم‌پیمانان آن‌ها به وجود آمده است، و به همین خاطر نمی‌توان هیچ حسن نیتی به دستگاه حاکمیت آمریکا و جوامع غربی نسبت به مسلمانان داشت و روی‌کار آمدن رئیس جمهور جدید آمریکا از اهمیت چندانی برای افکار عمومی کشورهای عربی و اسلامی برخوردار نیست.
جواد پارسامهر
captcha