برگزاری نشست مدیران فرهنگی و اجتماعی دانشگاه های منطقه 9 کشور در دانشگاه حکیم سبزواری
کد خبر: 3566892
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۱
با حضور مدیر کل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم صورت گرفت؛

برگزاری نشست مدیران فرهنگی و اجتماعی دانشگاه های منطقه 9 کشور در دانشگاه حکیم سبزواری

گروه معارف: پنجاه و چهارمین نشست مدیران فرهنگی و اجتماعی دانشگاه های منطقه 9 کشور، با حضور مدیر کل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در فضایی دوستانه در دانشگاه حکیم سبزواری آغاز به کار کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، پنجاه‌وچهارمین نشست مدیران فرهنگی و اجتماعی دانشگاه های منطقه 9 کشور صبح امروز، ششم بهمن ماه در دانشگاه حکیم سبزواری آغاز شد و این نشست فرهنگی دو روزه تا 5 شنبه 7 بهمن ادامه دارد.
با این وضعیت بودجه‌های فرهنگی عاقبت خوبی نداریم
در افتتاحیه این نشست، ابراهیم محمدی، دبیر پیشین اجلاس مدیران فرهنگی دانشگاه های منطقه 9 کشور با گلایه از نحوه تخصیص بودجه‌های فرهنگی و کمبود بودجه فرهنگی تصریح کرد: تخصیص بودجه‌های فرهنگی در دانشگاه ها مشخص نیست و در این رابطه کم توجهی به برخی از دانشگاه های کشور وجود دارد.
وی با بیان اینکه با این شکل تخصیص بودجه‌های فرهنگی، عاقبت خوبی نداریم، اظهار کرد: با توجه به شرایط ویژه و نزدیکی انتخابات 96 باید شرایط آرامش جامعه را حفظ کنیم همچنین باید تلاش شود تا تکلیف کرسی‌های آزاد اندیشی در دانشگاه ها روشن شود و اگر قرار است جایگاهی داشته باشد توجه ویژه‌ای در این رابطه شود.
برگزاری 54 نشست مدیران فرهنگی و اجتماعی دانشگاههای منطقه 9 کشور در دانشگاه حکیم سبزواری
برنامه‌های فرهنگی بر محور ارزش های اسلامی باشد
در ادامه این جلسه دکتر جواد حدادنیا، رئیس دانشگاه حکیم سبزواری با اشاره به اینکه برنامه‌های فرهنگی علاوه بر ایجاد نشاط باید بر محور ارزش های اسلامی و ایرانی باشد، با توجه به حضور مدیر کل فرهنگی وزارت علوم در این جلسه پیشنهاد داد، آئین نامه‌ها و فعالیت‌هایی که برخی از آن ها در دانشگاه  قدیمی شده‌اند و کاربردی ندارند، مورد بازنگری قرار گیرند.
وی با تاکید بر اینکه باید ساختار فرهنگی دانشگاه ها به روز شده و پالایش شوند، اظهار کرد: فعالیت‌های فرهنگی زیر بنای فعالیت‌های دانشگاهی است و با توجه به اینکه برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی یک دغدغه است، از برگزاری درست این نشست‌ها نگرانی داریم.
رئیس دانشگاه حکیم سبزواری با اشاره به دخالت برخی سازمان‌های بیرون از دانشگاه در برگزاری این نوع نشست‌ها و مسئول دانستن رئیس دانشگاه در صورت بروز هر گونه اتفاق تصریح کرد: گاهی اوقات نیازی نیست که دستگاه های خارج از دانشگاه، در محیط دانشگاه دخالت کنند و اگر قرار است دخالتی داشته باشند باید موضوع دخالت آن ها در دانشگاه به صورت شفاف بیان شود.
هر جامعه‌ای که توسعه خود را بر مبنای فرهنگ گذاشته، پیشرفت کرده است
در ادامه این نشست فرهنگی،  فضل الله ایرجی کجوری، مدیر کل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فن آوری با ابراز اینکه دانشگاه حکیم سبزواری یکی از دانشگاه های موفق در عرصه فرهنگی کشور است، گفت: فرهنگ، زیر بنا و زمینه ساز بقیه فعالیت‌های کشور است.
وی اضافه کرد: هر جامعه‌ای که توسعه خود را بر مبنای فرهنگ بنا کرده، پیشرفت کرده است.
مدیر کل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با تاکید بر اینکه جامعه دانشگاهی و دانشجویان نقش موثری در وقایع انقلاب و حضور موثر در زمان حوادث از جمله زلزله رودبار و اردوهای جهادی دارند، بیان کرد: مشکلاتی مانند مواد مخدر، مفاسد اجتماعی و طلاق یکی از دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب است که باید در دانشگاه ها ریشه‌ای بررسی و در جامعه حل شود.
وی با اشاره به اینکه یکی از مشکلات کشور، مشکل بودجه است که بخش فرهنگ نیز از این قاعده مستثنی نبوده است، اظهار کرد: یکی از بخش‌هایی که در قسمت فرهنگی بودجه زیادی را به خودش اختصاص داده اعزام کاروان‌های راهیان نور است که هیچ گونه ردیف بودجه‌ای در وزارت علوم ندارد.
وی با بیان اینکه ما از کاروان‌های راهیان نور حمایت می‌کنیم ولی باید ردیف بودجه خاصی دیده شود، گفت: دانشگاه ها نباید پیش از موعد به موضوع انتخابات ورود پیدا کنند، چرا که امکان دارد مسئله حساس تر شود.
برگزاری 54 نشست مدیران فرهنگی و اجتماعی دانشگاههای منطقه 9 کشور در دانشگاه حکیم سبزواری
وی در پاسخ دکتر حدادنیا افزود: دخالت برخی نهادهای بیرونی در دانشگاه واقعیت تلخی است که در برخی نقاط غیر موثر بوده است.
درد ما درد دین گریزی جوانان است
حجت‌الاسلام دکتر سیدجواد خاتمی، مسئول دفتر نهاد رهبری در دانشگاه حکیم سبزواری با تاکید بر اینکه درد ما درد دین گریزی، قرآن گریزی و مشکلات طلاق در جامعه است، اظهار کرد: ما مشکل هنر در کشور نداریم بلکه باید جشنواره‌هایی که برگزار می‌شوند از جمله موسیقی و تئاتر، به سمت ارزش ها سوق داده شوند.
وی افزود: اگر معاونت فرهنگی و نهاد رهبری در دانشگاه ها با هم مانند دانشگاه حکیم سبزواری متحد شوند هزینه‌ها کمتر و ارزش و کیفیت مطالب بالاتر می‌رود.
در پایان بخش افتتاحیه پنجاه‌وچهارمین نشست مدیران فرهنگی و اجتماعی دانشگاه های منطقه 9 کشور، دکتر رضا کشاورزی، معاون فرهنگی دانشگاه حکیم سبزواری با بهره گیری از منویات رهبر معظم انقلاب گفت: رهبر معظم انقلاب روی 3 محور مهم در دانشگاه ها تاکید داشتند؛ اولین محور حفظ نظام جمهوری اسلامی و دفاع صریح و بدون تقیه از آن است و خط قرمز ما در دانشگاه حفظ نظام جمهوری اسلامی است.
معاون فرهنگی دانشگاه حکیم سبزواری با اشاره به اینکه افزایش مخاطب با جذب حداکثری و دفع حداقلی از دیگر برنامه‌ها و منویات رهبر معظم انقلاب است، تاکید کرد: سومین محور این است که تبیین و روشنگری باید با ایجاد فضای دوستی باشد نه اقدامات دفع کننده، از طرفی دیگر با به دانشجو و جوانان حسن نیت داشته باشیم.
captcha