سوگندنامه قرآنی پزشکی تعهدات حرفه‌ای را تشدید می‌کند
کد خبر: 3570585
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۳
پارساپور عنوان کرد:

سوگندنامه قرآنی پزشکی تعهدات حرفه‌ای را تشدید می‌کند

گروه سلامت: عضو مرکز اخلاق پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران ضمن استقبال از ایده تدوین سوگند‌نامه پزشکی مبتنی بر قرآن گفت: این کار می‌تواند موجب عمل به اصول اخلاقی و تشدید تعهدات حرفه‌ای پزشک شود.

علیرضا پارساپور، عضو هیئت علمی مرکز اخلاق پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، با اشاره به پیشنهاد رئیس سازمان نظام پزشکی در رابطه با تدوین سوگندنامه پزشکی بر اساس آیات قرآن اظهار کرد: این پیشنهاد، قابل تأمل است و می‌تواند در برخی موارد بسیار راهگشا باشد.

وی افزود: معمولا سوگندنامه‌ها یک نوع اعلام تعهد نسبت به وظایفی است که با ورود به حرفه پزشکی فارغ ز تمامی گرایش‌های دینی و ملی متوجه فرد می‌شود.

پارساپور ادامه داد: آن چیزی که در سوگندنامه پزشکی می‌آید، این است که من به تمام مقدسات بسته به فردی که این قسم را می‌خورد، به وظایفی که به محض ورود به این حرفه است، پایبند باشد.

عضو فرهنگستان علوم پزشکی عنوان کرد: تمام وظایف و تعهداتی که در سوگند‌نامه‌ها می‌آید کلا در حوزه اخلاق پزشکی است و می‌تواند برداشت‌هایی از باورهای دینی ما باشد.

وی اظهار کرد: باورهای دینی ما تأکید مجددی است بر رابطه بین من پزشک و بیمار، دلجویی و درمان او؛ همچنین باید راز دار بیمار باشم، اما به عنوان یک مسلمان باید صد چندان راز دار باشم.

پارساپور یادآور شد: بسیاری از این تعهدات حرفه‌ای وابسته به تعهدات دینی نیست، بلکه وابسته به اصول اخلاقی است که باورهای دینی می‌تواند آنها را تشدید کند.

وی تأکید کرد: وقتی سوگندنامه بر اساس این باورهای دینی تدوین شده و فرد آماده ورود به حرفه پزشکی به آن سوگند یاد کند، مطمئنا تعهدات اخلاقی او دوچندان می‌شود، چرا که علاوه بر اصول اخلاقی باید پاسخ‌گوی باورهای دینی خود نیز باشد.

captcha