قرائت، تفسیر و عمل به قرآن؛ سه وظیفه اصلی مسلمانان
کد خبر: 3577641
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۶

قرائت، تفسیر و عمل به قرآن؛ سه وظیفه اصلی مسلمانان

گروه معارف: رییس دفتر نمایندگی ولی فقیه در امور اهل سنت استان خراسان گفت: قرائت قرآن، تفسیر و تدبر در آیات قرآن و عمل به آیات قرآنی، سه وظیفه مهم امت اسلامی است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، حجت الاسلام و المسلمین اكبر فرجام، رییس دفتر نمایندگی ولی فقیه در امور اهل سنت استان خراسان، شامگاه گذشته، پنجم اسفندماه در مراسم اختتامیه ششمین دوره مسابقات قرآن طلاب و روحانیون اهل سنت خراسان که در محل اردوگاه مازندران برگزار شد، اظهار كرد: قرآن، كلام خداست و مورد قبول همه مسلمانان است.
وی با بیان اینكه هیچ عاملی نباید مانع از انس با قرآن و تلاوت آن شود، افزود: اولین وظیفه ای كه قرآن برای مسلمانان تعیین كرده، قرائت قرآن است.
حجت الاسلام و المسلمین فرجام ضمن اشاره به حدیث رسول خدا(ص) مبنی بر اینكه با شرافت ترین احزاب امت اسلامی، حاملان و حافظان قرآن هستند، گفت: هیچ عاملی نباید مانع از انس با قرآن و تلاوت آن شود.
رییس دفتر نمایندگی ولی فقیه در امور اهل سنت استان خراسان، با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر تاكید پرورش حافظان قرآن، اظهار کرد: در چشم انداز دراز مدت جامعه اسلامی ایران، باید از هر هفت نفر، یک نفر حافظ قرآن باشد.
وی یکی دیگر از وظایف مسلمانان را، تبیین مفاهیم قرآنی در امت اسلامی عنوان کرد و افزود: در طول تاریخ، آثار فاخر و ارزشمندی در عرصه تفسیر خلق شده است، ولی كافی نیست؛ چرا كه تفسیرها باید روزآمد و متناسب با نیازهای امروز نسل جوان و نیز همگام با پیشرفت های مختلف علوم باشند.
رییس دفتر نمایندگی ولی فقیه در امور اهل سنت استان خراسان، ضمن اشاره به لغت شناسی واژه تفسیر كه به معنای چهره گشودن و پرده برداری از آیات قرآن است، گفت: باید از آیات قرآن، چهره گشود و این چهره زیبا را برای مردم نمایان کرد.
وی در ادامه یکی دیگر از وظایف مسلمانان نسبت به قرآن را عمل به آیات آن دانست و با بیان اینكه دستورات حضرت حق باید در جامعه عملی شود، افزود: دستور قرآن این است که امت اسلامی با هم و در كنار هم باشند.
وی دلیل اصلی مشکلات کشورهای مسلمان را عمل نكردن به دستورات قرآن دانست و افزود: رسالت همه طلاب و روحانیون این است که در امت اسلامی، فضای آشتی، صمیمیت، برادری و  انس و الفت ایجاد کنند و هر ندایی كه تفرقه انگیز و حساسیت برانگیز باشد، از جانب شیطان است.
همچنین در این مراسم، غلامرضا ابراهیمی، جانشین معاونت فرهنگی دبیرخانه شورای امور اهل سنت به ایراد سخنانی پرداخت و گفت: به برکت قرآن، مناسک دینی و وجود رهبر معظم انقلاب، جهان اسلام و تمام كشورهای مسلمان از ایران انتظار دارند، همانند گذشته با قرآن و اسلام همراه بوده و به فریادهایشان پاسخ دهد.
ابراهیمی عنوان كرد: دبیرخانه شورای امور اهل سنت، به اجرای برنامه های آموزشی، فرهنگی، تبلیغی، ترویجی و از جمله مسابقات قرآن اهتمام ویژه ای دارد و همواره به دنبال پیشرفت در برگزاری بهتر این مسابقات است.
جانشین معاونت فرهنگی دبیرخانه شورای امور اهل سنت ادامه داد: از جمله برنامه های پیش رو برای برادران اهل سنت، اردوی سفر به مشهد مقدس و اردوی راهیان نور است؛ همچنین امیدواریم با غلبه بر خصومت های دشمنان، اردوهای معنوی عمره طلاب اهل سنت همانند گذشته انجام شود.
وی همچنین از انجام مرحله کشوری مسابقات قرآن طلاب و روحانیون اهل سنت، در حدود نیمه اردیبهشت در یکی از استان های مناطق قومی اطلاع داد.
در این مراسم، حجت الاسلام روح الله مقدادی، معاون فرهنگی و امور روحانیون اهل سنت خراسان نیز گفت: تعداد 120 نفر در این دوره از مسابقات در رشته های مفاهیم قرآن در دو بخش طلاب و روحانیون، حفظ سه جزء، حفظ پنج جزء، حفظ 10 جزء، حفظ 20جزء، حفظ کل قرآن، قرائت ترتیل و قرائت تحقیق شركت کرده اند که نفرات برتر به مسابقات سراسری معرفی خواهند شد.
در پایان نیز از نفرات برگزیده در رشته های فوق تقدیر به عمل آمد و از سه پژوهشگر برتر قرآنی اهل سنت نیز تجلیل شد.
captcha