جنسیت در دستیابی به كمالات مطرح نیست/ مقام حضرت زهرا(س)؛ محور رضایت و خشم خدا
کد خبر: 3579281
تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۶
آیت‌الله ایمانی:

جنسیت در دستیابی به كمالات مطرح نیست/ مقام حضرت زهرا(س)؛ محور رضایت و خشم خدا

گروه اجتماعی: نماینده ولی فقیه در استان فارس بر این نكته تأكید كرد كه در دین اسلام بحثی پیرامون جنسیت در عرصه رسیدن به كمالات معنوی و حتی كمالات مادی مطرح نیست و تفاوت در میان زن و مرد منتهی به تبعیض نمی‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایكنا) از فارس، آیت‌الله اسدالله ایمانی، نماینده ولی فقیه در استان فارس در جمع طلاب خواهران حضرت معصومیه(س) شیراز با بیان اینكه در محكمات دین اسلام، رسیدن به كمال‌ و سعادت‌های دنیا و آخرت، جنسیت مطرح نبوده و نیست، گفت: در تمام آیات قرآن كریم به این نكته اشاره شده است كه هر كمال و مقامی كه برای انسان متصور است مرد و زن در آن مشتركند و اساساً بحثی پیرامون جنسیت در عرصه رسیدن به كمالات معنوی و حتی كمالات مادی مطرح نیست.

وی افزود: طبق آیات قرآن كریم مردان از آنچه تلاش می‌كنند نصیب می‌برند و زنان هم به همین شكل در عبادات و اطاعات كه قرب به حق به وسیله آن حاصل می‌شود، بهره می‌برند و تفاوتی میان زن و مرد نیست و همه عبادت‌ها و اطاعت‌ها یكسان است و حتی در برخی از عبادات و فعالیت‌های اجتماعی كه خداوند تكلیف را از زنان برداشته معادلی برای آن قرار داده است.

آیت‌الله ایمانی اظهار كرد: در صدر اسلام این قضیه برای زنان مدینه جا افتاده بود كه در همه مسائل و قضایا مردان و زنان علی السویه هستند یعنی زنان در انجام جهاد با مردان شریك بودند و همان جهاد در خانه‌داری و امور محوله‌ای كه مربوط به جهاد است، بود و همان مزد كه به مردان داده می‌شود به زنان هم اعطا می‌شد.

خداوند كار ظالمانه انجام نداده و نمی‌دهد

امام جمعه شیراز با بیان اینكه ممكن است برخی سئوال كنند كه در اسلام جنسیت و تبعیض‌هایی برای دستیابی به كمالات مطرح شده یعنی می‌گویند بر اساس جنسیت كمالات فرق می‌كند و بعد تفاوت ایجاد می‌شود، گفت: تفاوت میان زن و مرد در اینجا طبیعی است اما اینكه می‌گویند این تفاوت به تبعیض منتهی می‌شود، خلاف عدل و عدالت است چرا كه خداوند كار ظالمانه انجام نداده و نمی‌دهد و تبعیض یك نوع ظلم است كه خداوند از آن برحذر و دور است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تسلیت فرا رسیدن ایام سالروز شهادت حضرت زهرا(س) گفت: دختر گرامی پیامبر اسلام(ص)، بانویی است كه در كمالات آنقدر رشد و مقام پیدا كرد كه توانست محور خشم و رضای خدا شود و روایات فراوان از پیامبر خدا(ص) در احادیث شیعه و سنی به صورت متواتر به این معنا آمده است و عامه و خاصه این روایت را به همین مضمون تقریباً نقل كردند كه خداوند برای رضای فاطمه(س) راضی می‌شود و برای خشم فاطمه(س) خشم می‌گیرد و این عبارت را ما برای كس دیگری جز ائمه نداریم.

آیت‌الله ایمانی ادامه داد: این مضمون بسیار بلند و سنگینی است و ممكن است شنیدن فراوان یك سخن اهمیت آن را مقداری در نظر انسان كم كند اما این سخن، سخنی است كه با هیچ مطلبی قابل مقایسه نیست كه خداوند درباره پیامبر(ص) بیان كرده است.

مقام حضرت زهرا(س) در این است كه رضایت خداوند مشروط به رضایت اوست

نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری گفت: خداوند درباره حضرت زهرا(س) می‌گوید رضای زهرای طاهره رضای خداست نه اینكه رضای خدا، رضای حضرت زهراست یعنی حضرت زهرا(س) آنچه خدا راضی است، این هم راضی است و این مقامی برای حضرت زهرا(س) نیست بلكه مقام حضرت زهرا(س) در این است كه رضایت خداوند مشروط به رضایت حضرت زهرا(س) است.

وی اضافه كرد: اینكه خالق عالم و آفریدگار جهان بگوید اگر فاطمه زهرا(س) خشم گرفت من هم خشم می‌گیرم و به هر كس او عصبانی شد من هم عصبانی می‌شوم، از هركس بدش آمد من هم از او بدم می‌آید، یعنی در وجود حضرت زهرا(س) جز خدا و ذات لایزال الهی چیز دیگری نیست و قیام و قعود و خواستن و نخواستنش خداست و رسیدن به این مقام كار ساده‌ای نیست.

آیت‌الله ایمانی همچنین یادآور شد كه وقتی می‌خواهند خاندان نبوت و امامت را بشمارند اول می‌گویند فاطمه(س) بعد پدر، شوهر و فرزندان یعنی همه پشت سر فاطمه(س) هستند وام ابیها به همین منظور گفته شده است یعنی پدرش هرچه دارد از این دختر است و از طریق این بانوی بزرگ است و لذا كلمه كوثر قرآن مجید بر او اطلاق كرد.

توسل به حضرت زهرا(س) گره‌گشای تمام مسائل دنیوی و اخروی است

امام جمعه شیراز در پایان تأكید كرد كه توسل و توجه به این بانوی بزرگ گره‌گشای تمام مسائل دنیا و آخرت است و باید این ارتباط را در تمام شرایط حفظ كرد و نگه داشت.

captcha