نوه عبدالباسط را بشناسیم/ دختری که فقط در حضور زنان تلاوت می‌کند + عکس
کد خبر: 3580040
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۹

نوه عبدالباسط را بشناسیم/ دختری که فقط در حضور زنان تلاوت می‌کند + عکس

گروه بین‌الملل: «سمیه الدیب»، نوه عبدالباسط محمد عبدالصمد متولد شهر «بنها»ی استان «قلیوبیه» مصر است، او در 11 سالگی کل قرآن را حفظ کرده و صوتی دلنشین دارد.

نوه عبدالباسط را بشناسیم/ دختری که فقط در حضور زنان تلاوت می‌کند + عکس
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، پایگاه خبری «نجوم مصریه» با گزارشی درباره سمیه الدیب، نوه عبدالباسط عبدالصمد، قاری نامدار مصری او را این گونه معرفی کرده است:
 سمیه الدیب، نوه مرحوم عبدالباسط محمد عبدالصمد، قاری نامدار و شهیر مصری با دقتی فراوان و صدایی گیرا آیات قرآن را تلاوت می‌کند و کسی که برای اولین بار صدایش را بشنود، خواهد دید که صوتی گیرا و دلنشین و مهارت در ادای مخارج حروف را از جدش به ارث برده است.
شاید بتوان گفت که او هم مانند پدربزرگش که یکی از مشهورترین قاریان مصر و جهان اسلام بود و به دلیل صوت زیبا و اسلوب منحصر به فردش به «حنجره طلایی» جهان قرائت مشهور شد، منتظر دستیابی به جایگاهی مهم و مردمی است.
حفظ کل قرآن در 11 سالگی
سمیه در شهر «بنها»ی استان «قلیوبیه» مصر متولد شده و فن موسیقی را در کودکی آموخته است و حفظ قرآن را نیز از 4 سالگی آغاز کرد و در 11 سالگی موفق به حفظ کل کلام وحی شد.
نوه عبدالباسط را بشناسیم/ دختری که فقط در حضور زنان تلاوت می‌کند + عکس
ویدیوهایی از این قاری مصری در فضای مجازی منتشر شده است که نشان می‌دهد او صدای شاخص، نازک و زیبایی دارد؛ صدایی که سبب شده است برخی برایش آینده‌ای درخشان متصور شوند.
همراهی والدین در مسابقات
پدر و مادر سمیه الدیب او را در مسابقات قرائت در کشورهای عربی و غیر عربی همراهی و کمک کرده‌اند، سمیه نبوغ و مهارتی خاص در تلاوت دارد به نحوی که هرکس تلاوتش را می‌شنود، او را صاحب «صوتی ملکوتی» می‌داند که به شیوه‌ای عجیب و گوش‌نواز آیات را قرائت می‌کند و دل‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد.
پدر؛ کاشف نبوغ قرآنی دختر  
پدر سمیه استعداد و نبوغ دختر در تلاوت را کشف کرده است و زمانی که او با برادرش مشغول حفظ قرآن بوده، پدر از او می‌خواهد که برخی آیات را برایش تلاوت کند، این دختر مصری به شیوه‌ای قرآن را برای پدرش می‌خواند که او شگفت‌زده شده و سمیه را به حفظ کل قرآن و یادگیری مقامات موسیقایی تشویق می‌کند و دختر هم در مرکز تخصصی قرائت، حدیث و تفسیر مصر احکام تلاوت را فرا می‌گیرد.
نوه عبدالباسط را بشناسیم/ دختری که فقط در حضور زنان تلاوت می‌کند + عکس
سمیه درباره تقلید و تأثیرپذیری‌اش از سبک قراء مصری می‌گوید: «من در قرائت از مکتب شیخ مصطفی اسماعیل، زیبایی صوت پدربزرگم و قرائت‌های شیخ کامل یوسف البهتیمی خیلی تأثیر پذیرفته‌ و بهره‌مند شده‌ام و به شیوه‌های مختلف آیات را تلاوت می‌کنم؛ آیات حزن‌آلود را با مقام «صبا»(از مقام‌های قرائت) و آیات درباره بهشت و نعمت‌های بهشتی را هم با مقام «نهاوند» می‌خوانم.»
عدم تلاوت در حضور نامحرمان با عمل به حکم فقهی
سمیه ادیب در 29 آوریل 2015 با تصمیمی که می‌گیرد، همه را غافلگیر می‌کند، او پس از سؤال از علما و تحقیق درباره جواز تلاوت زنان در حضور مردان نامحرم یا پخش تلاوت‌هایش در فضای مجازی و رسانه‌های سمعی و بصری به این نتیجه می‌رسد که این کار زمانی که موجب مفسده است، شرعا مجاز نیست.
توبه و برائت از تلاوت‌های منتشره در رسانه‌ها
سمیه پس از تحقیق و تفحص بلافاصله توبه کرده و برائت خود را از نوارهای صوتی و ویدیوهایی که سابقا از او منتشر شده است و همچنین عدم موافقت با نشر آن‌ها در آینده را اعلام می‌کند.
نوه عبدالباسط را بشناسیم/ دختری که فقط در حضور زنان تلاوت می‌کند + عکس
نوه عبدالباسط درباره حضورش در محافل قرآنی تأکید می‌کند: من در محافل قرآنی و مجالس انس با قرآن حضوری فعال دارم، البته فقط برای بانوان و با رعایت ضوابط شرعی که اجازه نشر تلاوتم در جمع مردان را نمی‌دهد.
سمیه تاکنون درباره عالمی که فتوای عدم جواز قرائت نزد مردان نامحرم را صادر کرده، چیزی نگفته و اسمی از این شخص نبرده و نام و نشانی از او به زبان نیاورده است.
 

انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۰
کامران
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۶/۱۰ - ۰۷:۰۰
3
3
باسلام ایشون نوه عبدالباسط نیست نام پدرش علی و پدربزرگش هم عبدالعزیز هست که البته عبدالعزیز الدیب یعنی پدربزرگ ایشون هم ازحفاظ مصر ودارای جواز قرائات عشره بودن ولی لطفا این اشتباه رو تصحیح کنید. سمیه علی عبدالعزیز الدیب هم نام کاملشون هست
Sadaf Samadi
|
Afghanistan
|
۱۳۹۷/۰۶/۲۸ - ۱۶:۱۶
2
5
السلام و علیکم
از خداوند یکتا خواهان عمر طولانی برای سمیه جان میخواهم و من صدای زیبای سمیه جان را بسیار دوست دارم .
به امید موفقیت های بیشتر تان خواهرم
فاطمه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۰/۰۶/۲۹ - ۱۲:۱۱
1
1
موفق باشید
captcha