مدارس قرآن الجزایر در معرض تهدید کرسی «پداگوژی»
کد خبر: 3580349
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۳

مدارس قرآن الجزایر در معرض تهدید کرسی «پداگوژی»

گروه بین‌الملل: مدارس قرآن الجزایر به‌تازگی با اطلاعیه‌ای از سوی وزارت تربیت این کشور مواجه شده‌اند که حاکی از معرفی قرآن‌آموزان خود برای حضور در کلاس‌های تربیت مقدماتی و پر کردن صندلی‌های خالی واحد آموزشی «پداگوژی»(تعلیم آموزگاری) در مدارس عمومی هستند.

مدارس قرآن اردن در معرض تهدید کرسی «پداگوژی»
نمایی از یک مدرسه سنتی قرآن در الجزایر
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه خبری «الشروق»، وزارت تربیت الجزایر از مدیران امور دینی خواسته با ارائه لیستی از نام دانش‌آموزانی که مشغول تحصیل در مدارس قرآن کشور هستند، آن‌ها را برای حضور در کلاس‌های آموزش مقدماتی و کرسی پداگوژی به مدارس عمومی معرفی کنند؛ امری که عملاً مدارس قرآن را خالی از قرآن‌آموزان خواهد کرد.
منابع محلی الجزایر در این باره گزارش دادند: «نوریه بن غبریط»، وزیر تربیت این کشور با ارسال «اطلاعیه‌ای محرمانه» به مدیران تربیتی به آن‌ها دستور داده تا آمار دانش‌آموزان ثبت نام کرده در مدارس قرآن وابسته به مساجد را ارائه دهند.
وزارت تربیت الجزایر با هماهنگی مدیران امور دینی قصد دارد تا با تهیه این لیست، دانش‌آموزان را از مدارس قرآنی، فراخوانده و به مدارس عمومی ارجاع دهند.
وزارت تربیت الجزایر هدف از این برنامه را پر کردن صندلی‌های کرسی آموزشی «پداگوژی» یا تعلیم آموزگاری که بخشی از برنامه تربیت مقدماتی این وزارت است، اعلام و اظهار کرده که دانش‌آموزان باید از ابتدای سال تحصیلی جدید، برای فرصت‌های شغلی رشته‌های مالی، در این برنامه مقدماتی حاضر شده و تعلیم ببینند.
منتقدان، این برنامه وزارت را به منزله خالی شدن مدارس قرآن از وجود قرآن‌آموزان دانسته و اعلام کردند با این طرح، مدارس قرآن خودبه‌خود بسته خواهند شد.
این گروه از منتقدان همچنین اظهار کردند: تربیت مقدماتی بر حسب قانون توجیهی وزارت تربیت به شماره 08/04 که احکام اساسی منطبق بر ساختار تربیتی را تعیین می‌کند، به تدریس اجباری اطلاق نمی‌شود، بلکه دانش‌آموزان را مختار می‌کند که بر حسب امکانات فراهم شده در مدارس عمومی، از این واحدهای آموزشی بهره ببرند و از سوی دیگر به سایر نهادها این اختیار تام را می‌دهد که از گروه‌های دانش‌آموز در پرورشگاه‌ها یا مدارس قرآن به شکل اختیاری و نه اجباری استفاده کنند.
منابع مطلع الجزایر همچنین اظهار می‌کنند که وزارت تربیت این کشور در ارائه برنامه تربیت مقدماتی به دلایل متعددی چون نقص ساختارهای تربیتی، برنامه‌های زیربنایی و عدم وجود چارچوب مشخص برای واحد آموزشی «پداگوژی» یا تعلیم آموزگاری ناکام بوده است.
captcha