از اعجاز صوتی قرآن غفلت کرده‌ایم
کد خبر: 3582520
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۷

از اعجاز صوتی قرآن غفلت کرده‌ایم

گروه فعالیت‌های قرآنی: یک استاد حوزه و پژوهشگر علوم قرآنی با تأکید بر ملکوتی بودن صوت قرآن گفت: اگر به موسیقی قرآن توجه می‌کردیم مردم به دنبال موسیقی حرام نمی‌رفتند و روضه‌خوانی‌های ما نیز دچار موسیقی‌های نامناسب نمی‌شد و این توجه به صوت ملکوتی، روشی تبلیغی برای پیامبر(ص) بود که مردم را عاشقانه به سمت خود جذب می‌کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام مهدی نخاولی، مدرس حوزه و پژوهشگر علوم قرآنی، شب گذشته، 19 اسفندماه، در آخرین جلسه هیئت قاریان قرآن مشهد در سال جاری با اشاره به اهمیت قرائت قرآن، بیان کرد: ائمه اطهار(ع) به قرائت قرآن افتخار می‌کردند و در روایات آمده است که هنگام تلاوت قرآن توسط امام سجاد(ع) مردم در کوچه و خیابان مجذوب صوت ملکوتی ایشان می‌شدند.
وی ادامه داد: لفظ قاری در روایات ما به معنی قرآن خواندن همراه با فهم و تفسیر است که البته ما نیز باید به این سمت حرکت کرده و اینگونه باشیم چنان که اساتید قدیمی مصر از جمله منشاوی و مصطفی اسماعیل چنین به قرائت قرآن می‌پرداختند درحالی که شاید صوت برتر و برجسته‌ای نسبت به قاریان قرآن امروز نداشتند.
تفکر و فهم آیات، تجلی اعجاز صوتی قرآن را به همراه دارد
حجت‌الاسلام نخاولی با اشاره به اعجاز صوتی قرآن اظهار کرد: تفکر و فهم در آیات قرآن باعث تأثیر در صوت قاری قرآن و این خود سبب می‌شود تا قلب مخاطب و مستمع تحت تأثیر این کلام نورانی قرار گیرد و نمونه‌ای از این تأثیرات را در صوت عبدالباسط مشاهده می‌کنیم که حدود 120 نفر از طریق استماع همین صوت تلاوت به دین اسلام مشرف شدند.
وی به صوت زیبای ائمه اطهار(ع) در تلاوت قرآن اشاره کرد و گفت: امام سجاد(ع) به فرد دارای صوت لطیف مشهور بودند و ایشان از همین تلاوت‌های نورانی و زیبا به‌عنوان روشی‌ درمانی برای روان عمومی مردم که تحت رفتارهای ناشایست اجتماعی یزید بودند، استفاده می‌کردند و این خود نوعی موسیقی درمانی بود.
این پژوهش علوم قرآنی با اشاره به صوت ملکوتی قرآن امام سجاد(ع) اضافه کرد: مردم در زمان حکومت یزید، فسادهای اخلاقی و اجتماعی فراوانی در سطح جامعه مشاهده کردند و این باعث شد تا مردم تحت افسردگی شدیدی قرار بگیرند و نیاز به درمان داشتند و حضرت سجاد(ع) با صوت ملکوتی قرآن به موسیقی درمانی در جامعه پرداختند.
از موسیقی ملکوتی قرآن، غفلت کردیم
وی با تأکید بر ملکوتی بودن صوت قرآن ادامه داد: اگر از ابتدای انقلاب اسلامی به موسیقی قرآن توجه می‌کردیم در حال حاضر مردم ما به دنبال موسیقی حرام نمی‌رفتند و روضه‌خوانی‌های ما نیز دچار این موسیقی‌های نامناسب نمی‌شد و این توجه به صوت ملکوتی، روشی تبلیغی برای پیامبر(ص) بود که مردم را عاشقانه به سمت خود جذب می‌کرد.
موسیقی درمانی جامعه با صوت ملکوتی قرآن امام سجاد(ع)
حجت‌الاسلام نخاولی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تحدی قرآن نسبت به کافران و مبارزه‌طلبی در ارائه سوره‌ای مثل سوره‌های قرآن بیان کرد: کسی که بخواهد به تحدی قرآن پاسخ دهد از کوچکترین سوره قرآن شروع می‌کند و این در حالی است که سوره کوثر دارای مفاهیم بسیاری بوده و نماد اعجاز قرآن است.
اعطای کوثر به پیامبر(ص)، یک عنایت عادی نبود
وی با اشاره به سوره کوثر که بسیار مورد توجه قاریان در تلاوت‌ها است، ابراز کرد: اعطای کوثر، یک اعطای عادی در کنار سایر نعمت‌ها نیست، چرا که این سوره با تأکید فراوان در آیه ابتدایی همراه بوده و البته اعطا به پیامبر(ص) فقط دو بار در قرآن مطرح شده است و تنها جایی که خداوند عظمت خود در اعطا را همراه با منّت بر پیامبر(ص) همراه می‌کند، مسئله اعطای کوثر است و این یعنی این نعمت از تمام نعمت‌های دریافت شده توسط پیامبر(ص) مثل نبوت و حکمت بالاتر، ارزیابی می‌شود.
حجت‌الاسلام نخاولی با اشاره به مفاهیم موجود در آیه سوم کوثر، ادامه داد: نوع کلام و لحن موجود در این آیه به مخاطب اینگونه القا می‌کند که پاسخ به سؤالی در این آیه مدنظر بوده و گویی این سؤال هم در جواب پیامبر(ص) است که ما از این طریق دشمن تو را ابتر قرار دادیم و این ارزشمندی عطیه خداوند به پیامبر(ص) را می‌رساند.
ابتر شدن اهداف دشمنان اسلام با اعطای کوثر به پیامبر(ص) محقق می‌شود
وی گفت: ابتر شدن دشمنان پیامبر(ص) به معنای از بین رفتن نسل پیامبر(ص) نبوده است بلکه قرآن عکس این موضوع را در آیات دیگر قرآن به پیامبر(ص) متذکر می‌شود و از ازدیاد دشمنان اسلام سخن می‌گوید و ابتر شدن، آمده در آیه آخر سوره کوثر به معنای ناتمام ماندان اهداف دشمنان پیامبر(ص) و اسلام است.
حجت‌الاسلام نخاولی اضافه کرد: دشمن در دشمنی خود با اسلام به دو سطح از ابتر شدن دچار می‌شود، سطح اول این است که می‌خواهد طرف مقابل به هدف خود نرسد ولی از این مسئله ناامید می‌شود و سطح بالای ابتر شدن در زمانی محقق می‌شود که دین خدا به وضوح اظهار و فراگیر شود و این در زمان ظهور حضرت حجت(عج) محقق می‌شود و اعطای این عطیه به پیامبر(ص) در تحقق دین نقش مؤثری دارد.
captcha