«أَحْسَنِ الْحَالِ»، انسان را به مقام رضا نزدیک می‌کند/ تقرب به خدا، آزادی از قیود دنیا
کد خبر: 3583698
تاریخ انتشار : ۰۴ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۲

«أَحْسَنِ الْحَالِ»، انسان را به مقام رضا نزدیک می‌کند/ تقرب به خدا، آزادی از قیود دنیا

گروه فعالیت‌های قرآنی: قاری و داور قرآن کریم با بیان اینکه احسن‌الحال یعنی حالی که درآن رضایت خدا درکنار رضایت قلبی خود انسان باشد، گفت: رضایت خوشنودی خدا درحالی هست که مومنین در بهترین حال‌شان باشند و تقرب به خدا باعث می‌شود انسان از قید و بندهای دنیایی آزاد شود.

ملیحه اسحاق‌نژاد، قاری و داور قرآن کریم در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، درخصوص عبارت «أَحْسَنِ الْحَالِ» آمده در دعای تحویل سال، ابراز کرد: «أَحْسَنِ الْحَالِ»، یعنی حالی که در آن رضایت خدا در کنار رضایت قلبی خود انسان باشد.
وی اضافه کرد: صرفا حالی که مورد رضایت انسان درخصوص وضعیت مادی و معنوی باشد، حال احسن محسوب نمی‌شود، زیرا رضایت و خشنودی خداوند درحالی است که مؤمنان در بهترین حال‌ خود باشند.
این استاد قرآن ادامه داد: در آن لحظه که انسان با تمام وجود از خداوند «حَوِّلْ حَالَنَا إِلَی أَحْسَنِ الْحَالِ» را می‌خواهد، این حس خوب بندگی و تقرب به خداوند باعث آزادی از قیود شده و خواسته‌های دنیوی برای انسان کم‌ارزش می‌شود و در نهایت به حالی می‌رسد که رضایت خدا در آن باشد و «رضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَ رَضُوا عَنْهُ» شود.
هدیه دادن نشاط درونی خود به دیگران
اسحاق‌نژاد با بیان اینکه حال نیکو در قلب مؤمن است، عنوان کرد: تجلی این وضعیت داشتن چهره بشاش و هدیه این نشاط درونی به خلق‌الله است. وقتی که یک قاری، قرآن تلاوت می‌کند بهترین حال را داراست که همان حال احسن است و چه بسا تلاوت معنامحور هم «أَحْسَنِ الْحَالِ» را به دنبال آورد.
رشد فضای قرآنی مشهد در سال گذشته
این داور قرآن کریم با بیان اینکه در سال 1395 شاهد رشد در فضای قرآنی بودیم، ابراز کرد: با توجه به اینکه مشهد پایتخت معنوی جهان اسلام است، در عرصه مسابقات رشد چشمگیری نسبت به سال 1394 داشتیم و بیشترین برگزیدگان مسابقات قرآنی امسال از مشهد بودند.
وی توجه و اهمیت کم به فعالیت‌های قرآنی در مقایسه با عترت را از جمله خلأهای موجود در فضای قرآنی دانست و مطرح کرد: این مسئله ریشه اعتقادی دارد و باید زمینه‌ای به آن پرداخته شود. مثلا عدم آگاهی از کرامات قرآن باعث شده که عترت، با وجود بقعه‌های فراوان، وقف‌های فروانی نیز داشته باشد.
علل توجه اندک به خدمت قرآنی
اسحاق‌نژاد افزود: نپرداختن جامعه روحانی، مبلغان و حتی خود قراء به این مسئله که خادم‌القرآن بودن هم به اندازه‌ خادم بقاع بودن اجر و پاداش دارد، کم‌اهمیت دادن مسئولان به مراکز خیریه قرآنی حتی در مسائلی که عام‌المنفعه هستند، ترویج کم و سوق دادن اندک افراد متمکن، خیّر و آگاهی دادن آن‌ها به اینکه جامعه در قسمت فرهنگی ـ قرآنی نیاز مبرم به یاری‌رساندن مادی دارد از جمله موضوعات مطرحه در این حوزه است.
از تجربیات قرآنیان در اعتلای فرهنگ قرآنی استفاده شود
این قاری قرآن کریم گفت: من به عنوان خادم‌القرآن از مسئولان تقاضا دارم، زیرساخت‌هایی که مبنای اصلی فرهنگ قرآنی در کشور است را پررنگ‌تر جلوه دهند و در جهت ارتقا سطح قرآنی جامعه، از اساتید به روز و آن‌هایی که عمرشان را در این مهم گذاشتند، استفاده کنند.
وی در تکمیل این موضوع اضافه کرد: حداقل از نظرات این افراد استفاده کنند، چرا که تجربیات افرادی که سالیان متمادی در زمینه تلاوت و تدریس یا پژوهش قرآن زحمت کشیدند، به اعتلای فرهنگ جامعه کمک‌رسانی خواهد کرد.
اسحاق‌نژاد، با بیان این مطلب که قاری خوب، لزوما داور مناسبی برای مسابقات نیست، عنوان کرد: داوری، حاصل تجربیات، داشتن فنون تدریس، ابداعات و بروزبودن شخص است، همچنین فرد قرآنی همیشه هماهنگ با جامعه گام بردارد و دور از آن موقعیت نباشد، یعنی هر زمان به طور اتفاقی از وی خواسته شد که هم اکنون خود به عنوان شرکت‌کننده مسابقه بدهد، اعتراض نکند.
میدان دادن به داوران جوان‌تر
وی افزود: در مسابقات کنونی که هنوز از داوران سال‌های پیش استفاده می‌شود، جایی برای کسب تجارب همه وجود ندارد، البته خدا را شکر سازمان اوقاف امسال دست به کارهای راهبردی در این زمینه زده‌ است و امیدوارم ثمربخش واقع شود.
از بعد معنوی مسابقات دور نشویم
این داور قرآن کریم بیان کرد: البته نباید از بعد معنوی مسابقات دور شویم؛ چراکه قرآن و هر چه به آن مربوط می‌شود، دارای معنویت است، چه در حوزه مسابقات و چه غیر آن. البته قاریان قرآن در درجه اول باید علاوه بر حفظ شئونات اسلامی و متخلق بودن به اخلاق قرآنی سعی کنند گرفتار عناوین و القاب نشوند که اگر اینگونه باشد با خود قرآن به عکس قرآن، عمل‌ کردن است.
وی در تکمیل این مطلب عنوان کرد: پتانسیل بالای مسابقات قرآن برای متسابقان بانو در سراسر کشور و کم‌اهمیت دادن برای بروز استعدادها، یکی از معضلات همیشگی در این فضا است.
اسحاق‌نژاد یکی از دغدغه‌های خود در حوزه قرآنی را حمایت از اساتید قرآنی دانست که داور هستند و  هیچگونه حمایت شغلی ندارند و افزود: متأسفانه غرور بی‌جا و حس تکبر و خود بزرگ‌بینی در بین بعضی از قاریان و اساتید وجود دارد و امیدوارم به این مسئله توجه کنند که ما زکات علم‌مان را می‌دهیم و باید الگو باشیم.
محفل قرآنی ذکری؛ محلی برای بانوان دغدغه‌مند قرآنی
مدیر جلسه قرآنی ذکری در ادامه اظهار کرد: محفل قرآنی ذکری را مختص بانوان تشکیل داده‌ایم که تحت نظر مؤسسه فاطر، یک سال است فعالیت می‌کند و امیدوارم بانوان علاقه‌مند از این فضا استفاده کنند.
اسحاق‌نژاد در پایان به هدف تشکیل این محفل اشاره کرد و گفت: با توجه به جمعیت کثیری که در شهر قاری‌‌پرور مشهد وجود دارد، با دغدغه‌هایی چون زدودن غبار سطحی‌نگری از آموزش قرآن، واکسینه کردن بانوان با فرامین قرآن در مقابل آسیب‌های اجتماعی، نهادینه‌ کردن قرآن در فضای خانواده، کاربردی کردن کتاب وحی در زندگی روزمره و نشر فرهنگ قرآنی با حضور اساتید مجرب چنین محفلی برای بانوان تشکیل شد.
captcha