واگذاری پایش دستگاه‌های قرآنی به کمیسیون‌ها/ خبری خوش درباره تحصیل حفاظ
کد خبر: 3584495
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۱

واگذاری پایش دستگاه‌های قرآنی به کمیسیون‌ها/ خبری خوش درباره تحصیل حفاظ

گروه فعالیت‌های قرآنی: هشتادمین جلسه مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی برگزار و در آن مقرر شد تا پایش دستگاه‌های قرآنی توسط کمیسیون‌ها صورت گیرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، هشتادمین جلسه مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی که آخرین جلسه این مجمع در سال 95 نیز بود اوایل هفته جاری برگزار شد تا به این ترتیب در این سال، شاهد برگزاری تمامی 12 جلسه این مجمع باشیم.
در این جلسه ابتدا، پیش از دستور جلسه مورد بحث قرار گرفت، پیش از دستور این جلسه به ارائه عملکرد شورای توسعه فرهنگ قرآنی در سال 95 اختصاص یافت. در این بخش، بحث گزارش یکساله عملکرد شورا و توضیحاتی در مورد تعداد جلسات، مصوبات و اهم مطالعات و کارهای کارشناسی شده توسط این شورا ارائه شد.
همچنین در این بخش مقرر شد تا از این پس هر سال و در پایان همان سال در مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی، گزارش عملکرد شورای توسعه و کمیسیون‌های مربوط به آن ارائه شود.
در ادامه، اولین دستور جلسه مطرح شد که به بحث رویکرد پایش‌ها در سال 96 پرداخت. در این بخش مقرر شد تا پایش‌ها در سال 96 توسط کمیسیون‌های شورای توسعه صورت بگیرد. همچنین مقرر شد تا پایش‌ در سال 96 با محوریت اجرایی‌سازی اسناد راهبردی سه گانه توسعه فرهنگ قرآنی باشد یعنی مبنای پایش این سه سند باشد.
همچنین یکی دیگر از دستور جلسات این جلسه به بحث اعطای مدرک مهارتی قرآنی اختصاص یافت. در این بخش در نهایت مقرر شد بحث در مورد دیپلم مهارت‌های قرآنی به همراه اسناد مرتبط جهت بررسی به کمیسیون توسعه آموزش عمومی قرآن در وزارت آموزش و پرورش ارجاع و در آنجا مورد بررسی قرار گیرد.
سومین دستور جلسه نیز به بحث پیش‌نویس شاخص‌های تبلیغی و ترویجی اختصاص یافت. در این بخش پس از بررسی ابعاد جزئی و کلی آن،‌ ایرادی به تعداد بسیار زیاد شاخص‌ها – 50 شاخص - وارد شد. توضیح وزارت ارشاد به این ایراد وارد شده، ابتدائاً این شاخص‌ها توسط خود وزارت ارشاد تهیه شده و ضمن اینکه همه این شاخص‌ها در سال اول اجرا نخواهد شد و به مرور به آن پرداخته خواهد شد. در نهایت مقرر شد تا این پیش‌نویس و شاخص‌ها به صورت جزئی در جلسات بعدی ادامه داشته باشد.
در پایان نیز بحث خارج از دستور جلسه به موضوع تحصیل رایگان حافظان و قاریان قرآن کریم پرداخت. در این بخش مقرر شد تا تعداد 22 نفر از دانشجویان که تا قبل از ابلاغ آئین‌نامه جدید در دانشگاه‌ها پذیرش شده بودند، در سال تحصیلی 95 - 96 بر اساس آئین‌نامه قبلی مورد محاسبه قرار گیرند و بعد از آن نیز بعد از ارائه مدرک تخصصی حفظ و قرائت قرآن کریم مورد محاسبه قرار خواهند گرفت.
یادآور می‌شود، آئین‌نامه تحصیل رایگان قاریان و حافظان قرآن آبان‌ماه ابلاغ شد، اما قبل از آن 22 نفر از مشمولان این طرح تا قبل از ابلاغ آئین‌نامه جدید و براساس اینکه آئین‌نامه تغییر نخواهد کرد، اقدام به ثبت نام در دانشگاه‌ها کردند.
captcha