گره‌گشایی در دید و بازدیدهای نوروز
کد خبر: 3584590
تاریخ انتشار : ۰۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۶

گره‌گشایی در دید و بازدیدهای نوروز

گروه اجتماعی: استادیار دانشگاه فردوسی مشهد گفت: باید در دید و بازدیدهای عید گره‌گشایی صورت پذیرد و افراد، ضمن ایجاد هویت خانوادگی و احساس امنیت، از یکدیگر تأیید اجتماعی را دریافت کنند.

سیدمحسن اصغری‌نكاح، استادیار دانشگاه فردوسی مشهد، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، گفت: انسان برای تأیید شدن نیازمند یک شبکه اجتماعی است، که این فرصت در دید و بازدیدهای عید فراهم می‌شود.
وی با تأکید بر ساده برگزار کردن مهمانی‌های عید، افزود: مهمانی‌ها باید ساده، کم‌تجمل و کم‌استرس برگزار شوند، تا خود آن مانعی برای فاصله گرفتن افراد از یکدیگر نشود.
اصغری‌نکاح گفت: در دید و بازدیدهای عید باید گره‌گشایی صورت پذیرد و افراد، ضمن ایجاد هویت خانوادگی و احساس امنیت، از یکدیگر تأیید اجتماعی را دریافت کنند.
این روان‌شناس با تأکید بر تشکیل شبکه فامیل بیان کرد: دید و بازدیدها باید وسیع و گسترده باشد تا به ارتقای بهداشت روانی افراد کمک کند که ایام نوروز بهترین فرصت برای تشکیل شبکه فامیل است.
وی با یادآوری سرزدن به سالمندان، افراد کم‌بضاعت و بیماران در ایام نوروز افزود: در مهمانی‌ها باید مراقب تکنولوژی‌های نوین بود و استفاده از فضای مجازی را کنترل کرد.
استادیار دانشگاه فردوسی مشهد بر استمرار دید و بازدیدها تأکید کرد و گفت: آشنایی با آداب و رسوم اجتماعی و دینی یکی از نتایج دید و بازدیدهای خانوادگی است.
وی با انتقاد از تنوع خنثی و آسیب‌رسان در فضای مجازی افزود: در فضای حقیقی و طبیعی و در دید و بازدیدها، تنوع اجتماعی مثبت اتفاق می‌افتد که منجر به کاهش افسردگی، اضطراب، افکار منفی و کدورت‌ها می‌شود؛ این عوامل به بهداشت روانی افراد کمک می‌کند.
اصغری‌نکاح با اشاره به کنار گذاشتن کینه‌ها و کدورت‌ها با آغاز سال نو عنوان کرد: باید در ایام نوروز به‌نحوی مهمانی‌ها صورت گیرد که هم موجب افزایش هویت فامیلی و خانوادگی شده و هم رضای الهی و قرب الهی را در پی داشته باشد.
captcha