ای کاش یاد بگیریم مثل اویس قرنی باشیم
کد خبر: 3584738
تاریخ انتشار : ۰۸ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۰

ای کاش یاد بگیریم مثل اویس قرنی باشیم

گروه معارف: حجت‌الاسلام و المسلمین کیانی با اشاره به داستان اویس قرنی آن را نمونه خوبی برای مردم عصر غیبت دانست و گفت: چرا اصرار می‌کنیم که حتماً الان باید در خدمت حضرت ولیعصر(عج) باشیم؟ کسی که تکلیف و وظیفه خود را انجام دهد، این بهترین دیدار است. اگر قلب ها واقعاً عارف به امام زمان(عج) باشد و ما تکلیف خود را بدانیم گویا الان در خدمت حضرت ولیعصر(عج) هستیم.

حجت‌الاسلام و المسلمین منصور کیانی مدیر مدرسه علمیه آیت الله قاضی دزفول در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان، درباره عوامل محرومیت از وجود مقدس امام عصر(عج)گفت: در مورد اینکه ما چه کنیم که پرده‌های ضخیم غیبت را کنار بزنیم و بتوانیم با مولایمان آشکارا ارتباط داشته باشیم باید گفت اولاً بین آسمان و زمین واسطه‌ای هست و خدای تعالی وقتی نظر به مخلوق می‌کند، نظر به اکمل مخلوق می‌کند.

وی توضیح داد: این را باید بدانیم که خدای تعالی حتماً کسی را دارد که عامل به قرآن است؛ یعنی در هیچ زمان نیست که قرآن عامل به آیات خود نداشته باشد. یعنی اگر بگوییم هیچ کس عامل به قرآن نیست، یعنی مخاطب ندارد، پس برای چه نازل شده است؟ از این رو، خدای تعالی باید کسانی را داشته باشد که عامل به قرآن هستند، کاملاً رموز قرآن را می‌فهمند و در عمل قرآن ناطق هستند. ما در مورد ائمه اطهار(ع) به این موضوع اعتقاد داریم.

حجت الاسلام و المسلمین کیانی ادامه داد: لذا اهل‌سنت که این گمان را دارند که این قرآن فعلاً عامل ندارد، خواهی نخواهی در توحید خود اشتباه کرده اند. الان عامل به قرآن هست و اگر نباشد قرآن لغو است و نعوذ‌بالله خدا کار لغوی کرده است. و این استدلالی است که کسی به آن اعتقاد دارد که توحیدش درست است.

این مدرس حوزه گفت: دعایی برای حضرت ولی‌عصر(عج) داریم که خیلی زبیا و منطقی است، می فرماید:‌ «خدایا خودت را به من بشناسان. اگر من تو را نشناسم و توحید را نشناسم قطعاً رسول تو را درست نخواهم شناخت. خدایا پیامبرت را به من بشناسان. اگر پیامبرت را به من نشناسانی، امام و حجت تو را نخواهم شناخت و اگر حجت تو را نشناسم گمراه خواهم شد و به مرگ جاهلی خواهم مرد». بنابر این، کسی که خالق را نشناسد، مخلوق را درست نمی‌شناسد. یعنی از خالق به مخلوق باید حرکت کنیم. اما اگر از پایین بخواهیم بالا برویم، اشتباه رفته‌ایم.

منشأ این همه انحرافات در قضایای مهدوی عدم شناخت خود خدای تعالی است

وی تصریح کرد: منشأ این همه انحرافات در قضایای مهدوی، یا اهل‌سنت و دیگرانی که نمی‌توانند جهان را تفسیر کنند، عدم عرفان و شناخت خود خدای تعالی است. اگر خدا را بشناسند، می‌فهمند باید پیغمبری باشد که تمام ظرفیت‌های انسانی را به کمال رسانده باشد. اگر خدا را بشناسد، می‌دانند که الان محال است یک انسان که در تمام کمالاتش، کامل باشد، وجود نداشته باشد. بنابراین اولاً باید خداشناس باشیم تا امام‌شناس باشیم.

مدیر مدرسه علمیه آیت الله قاضی دزفول درباره تکلیف انسان خداشناس و امام شناس در دوره غیبت گفت: در دعا دارد: «اللهم فثبتنی علی دینک» خدایا مرا بر دین خود استوار بدار و بعد می‌فرماید: « وَ اَنْتَ الْعالِمُ غَیْرُ مُعَلَّمٍ بِالْوَقْتِ اَلَّذی فیه صَلاحُ اَمْرِ وَلیّکَ فِی الْاذنِ لَهُ بإظْهارِ أَمْرِهِ وَ کَشْفِ سِتْرِهِ» خدایا تو عالمی بدون آنکه معلم داشته باشی. تو می‌دانی و بهترین دانا هستی به اینکه چه زمانی قرار است و مصلحت است که امام ظهور کند.

حجت الاسلام و المسلمین کیانی ادامه داد: و تکلیف من:‌«فَصَبّرنی عَلی ذلِکَ حَتّی لا اُحِبَّ تَعْجیلَ ما اَخَّرْتَ وَ لا تَأخیرَ ما عَجَّلْتَ وَ لا اَکْشِفَ عَمّا سَتَرْتَهُ». خدایا به من صبر بده تا این را نخواهم که در آنچه تأخیرش را دوست داری، تعجیل بخواهم. و تأخیر آنچه را تعجیلش خواسته‌ای دوست نداشته باشم. خدایا دوست نداشته باشم آنچه را دوست داری بر آن پرده بیندازی، کشف کنم.

این مدرس حوزه تأکید کرد: اصرار بر کشف ستره های خدایی نکنید. خدا این را مصلحت دانسته است: «وَ لا اَبْحَثَ عَمّا کَتَمْتَهُ وَ لا اُنازِعَکَ فِی تَدبیرکَ وَ لا اَقُولَ لِمَ وَ کَیفَ وَ ما بالُ وَلیِّ الأمْرِ لا یَظْهَرُ وَ قَدِ امْتَلاءَتِ الْاَرْضُ مِنْ الْجورِ وَ اُفَوِّضَ امُوری کُلِّها اِلَیْکَ» دوست نداشته باشم پرده گیری کنم از آنچه کتمان کرده‌ای. اگر کسی بنده حقیقی خدا باشد دوست ندارد کاری بکند که خدا دوست ندارد. خدایا به من قدرت صبری بده، حلم و دوراندیشی بده تا به تو نگویم چرا و چگونه.

ای کاش آدم یاد بگیرد مانند اویس قرنی باشد

وی اظهار کرد: این دعا که در مفاتیح آمده و از نایب اول امام عصر(عج) نقل شده است به ما یاد می‌دهد شما بندگی کنید خدا می‌داند که چه وقت باید امام(عج) ظهور کند و چه زمانی صلاح است که در غیبت باشد. صلاح ظهور و غیبت دست خداست. ما بندگی می‌کنیم. نمونه این مطلب اویس قرنی است. ای کاش آدم یاد بگیرد مانند اویس قرنی باشد. اویس قرنی در عصر رسول خدا(ص) می‌زیست. او از صمیم دل به پیامبر(ص) ایمان آورد، مادر پیری داشت که از او مراقبت می‌کرد و بسیار به او اصرار می‌کرد که اجازه بدهد پیامبر(ص) را ببیند، اجازه نمی‌داد. یک بار مادرش اجازه داد و به او گفت: یک روز به مدینه برود و پیامبر را ببیند. اویس قرنی با وجود اینکه صمیمانه پیامبر(ص) را دوست داشت به مدینه آمد و پیامبر در مدینه نبود و او را ندید.

حجت الاسلام و المسلمین کیانی گفت: وقتی پیامبر(ص) به مدینه بازگشت، یک جمله فرمود که در تاریخ ثبت شدمن بوی یمن را در خانه استشمام می‌کنم» چه کسی آمده است؟ گفتند: اویس قرنی آمد و صبر کرد شما نیامدید و رفت. رسول خدا(ص) فرمود: هر کس او را دید، سلام ما را به حبیب ما برساند. او در یمن است، اما دلش در مدینه است و کاملاً به رضای خدا، راضی است و هیچ‌گاه هم رسول‌الله(ص) را ندید. اما گفته‌اند در جنگ احد که دندان رسول‌الله(ص) افتاد، دندان اویس هم در قرن افتاد، گفت: گویا احساس می‌کنم دندان حبیبم رسول خدا(ص) درد می‌کند. بعداً شنید چنین نیز شده است.

این مدرس حوزه افزود: این علاقه و عشق غیرقابل وصف میان اویس قرنی و رسول‌الله(ص) است. هر دو زنده یکی در مدینه و یکی در یمن اما گویا مثل یک روح هستند. این است که در شعر معروف می‌گوید:

گر در یمنی چو با منی پیش منی

گر پیش منی چو بی منی در یمنی

من با تو چنانم ای نگار یمنی

خود در غلطم که من توام یا تو منی

اگر قلب ها عارف به امام زمان(عج) باشد و ما تکلیف خود را بدانیم گویا الان در خدمت حضرت ولیعصر(عج) هستیم

اگر قلب ها واقعاً عارف به امام زمان(عج) باشد و ما تکلیف خود را بدانیم گویا الان در خدمت حضرت ولیعصر(عج) هستیم. اما اگر اصرار هم کنیم و اگر حضرت تشریف بیاورد، اما عارف به حق ایشان نباشیم، مثل برخی صحابه که در خانه رسول‌الله(ص) بودند اما به مرگ جاهلیت مردند، خواهیم بود. دربان رسول اکرم(ص) هیچ گاه به علی(ع) ایمان نیاورد و با ایشان بیعت نکرد و به همین انکار مرد. چون علی را مولای خود نمی دانست.

به گفته حجت الاسلام و المسلمین کیانی اویس قرنی برای ما الگو است. می‌گفتند اویس یک شب تا صبح سجده می‌رفت یا تا خود صبح در رکوع بود. در اواخر عمر خود اویس قرنی در جنگ صفین، به امام علی(ع) پیوست. این اولین باری است که اویس امام علی(ع) را می‌بیند آن هم در سال 40 هجری. او پیش از این هیچ گاه امام را ندید اما تکلیف خود را در یمن انجام می‌داد. آیا این الگوی خوبی نیست؟ او پیاده در رکاب حضرت جنگید و به شهادت رسید. یک انسان بصیر وظیفه‌شناس این طور است. او در یمن در خدمت امیرالمؤمنین(ع) بود. وقتی دید نیاز است، آمد و گفت: قلبم را آورده‌ام.

اگر وظیفه‌شناس بشویم دست تقدیر خدا سر منزلگاه ما را می‌آورد

این مدرس حوزه اظهار کرد: می‌خواهم بگویم ما اصرار نکنیم که بخواهیم کاوش کنیم چطور حضرت مولا را ببینیم؟ ما اگر وظیفه‌شناس بشویم و بندگی را درست انجام دادیم، سر منزلگاه مثل اویس قرنی دست تقدیر خدا، ما را می‌آورد که هم یاور علی(ع) و هم تثبیت کننده سخن رسول اکرم برای حضرت امیر(ع) شد و هم با سپاه معاویه جنگید.

مدیر مدرسه علمیه آیت الله قاضی دزفول در پایان تصریح کرد: چرا ما اصرار می‌کنیم که حتماً الان باید در خدمت حضرت ولیعصر(عج) باشیم؟ کسی که تکلیف و وظیفه خود را انجام دهد، این بهترین دیدار است. ما دیدیم افرادی که خدمت امام خمینی(ره) بودند، نزدیک‌ترین افراد بودند اما در تقلیب و تقلب روزگار به مسیر دیگری رفتند و بودند کسانی که یک بار در عمرشان حضرت امام(ره) را ندیدند ولی رفتند و شهید شدند و چه سعادتی نصیبشان شد. این حسرت دیدار امام بر دلشان آمد اما به درجه جهادی رسیدند. پس ما مکلف به صبر و بندگی در کمال رضایت هستیم.

captcha