شوق دیدار و تبلور شور و امید در نامه‌های مردم به رهبر معظم انقلاب
کد خبر: 3585412
تاریخ انتشار : ۰۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۸

شوق دیدار و تبلور شور و امید در نامه‌های مردم به رهبر معظم انقلاب

گروه سیاست و اقتصاد: امروز در گوشه و کنار صحن‌های مختلف حرم مطهر رضوی افرادی را با لهجه های مختلف، چه مرد و چه زن، از شهرهای مختلف ایران و حتی دیگر کشورها می دیدی که مشغول نگارش نامه برای رهبر انقلاب هستند، خدا می داند که در آن کاغذها چه حجمی از شور و احساسات مردمی و امید به ولی فقیه نهفته است؟! حجم عظیمی که قطعاً قابل بیان کردن نیست.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، طبق روال هرساله، امسال نیز حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، در اولین روز از سال نو در اجتماع انبوه و پرشور زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی(ع)، حضور یافته و سخنرانی خود را انجام دادند.
امروز در گوشه و کنار صحن‌های مختلف حرم مطهر رضوی افرادی با لهجه های مختلف، چه مرد و چه زن، از شهرهای مختلف ایران و حتی دیگر کشورها می دیدی که مشغول نگارش نامه برای رهبر انقلاب بودند حتی در کاغذهای کوچک، خدا می داند که در آن کاغذها چه حجمی از شور و احساسات مردمی و امید به ولی فقیه نهفته است.
برخی از صحن ها مثل هدایت و غدیر خلوت تر و مفروش بود و همین خود عاملی شده بود تا برخی از خانواده ها به اینجا بیایند تا به هنگام صحبت های رهبر معظم انقلاب، پدرومادرها بتوانند ضمن گوش دادن به سخنان ایشان، مراقب فرزندانشان باشند، در این صحن، فرزندان خردسال می توانستند با خیال راحت بازی کنند و حتی نوزدانی که می توانستند چهار دست و پایی کنند این مکان برایشان مناسب بود.
در قسمت ورودی رواق امام خمینی(ره) در صحن جامع رضوی، خیل عظیمی از بانوان تجمع کرده بودند در حالیکه درب های رواق از طرف نیروهای امنتی و حفاظتی رهبر انقلاب بسته شده بود اما با این حال، آن ها در انتظار آن بودند که دری باز شود تا بلکه بتوانند به این رواق ورود کنند. در قسمت جلویی این ورودی، یکی از خدام، پلاستیکی در دست داشت که در آن حجم عظیمی از نامه‌های مردم به رهبر معظم انقلاب قرار داشت.
امسال گویا تعداد جمعیت مشتاق برای دیدار با رهبر انقلاب کمی بیشتر افزایش یافته بود و این را می‌شد از تعداد افراد زیادی که در مقابل راه‌های منتهی به رواق امام خمینی(ره) در صف انتظار ایستاده اند فهمید و علاوه بر این ها در تعدادی از صحن ها مثل کوثر، آزادی و قدس، حلقه های حفاظتی توسط نیروهای پاسدار حفاظت رهبری و خدام کمی بیشتر از سال های قبل افزایش یافته بود.
در صحن قدس به هنگام سخنرانی رهبر انقلاب از خادمی پرسیدم که آیا راهی است که بتوان وارد رواق امام خمینی(ره) شد او جواب داد: حدود یک ساعت است که درها را بسته اند و این امکان میسر نیست. در طرفی دیگر پاسداری در جواب جوانی که گفته بود حاضر است جانش را فدای رهبر معظم انقلاب کند، گفت: ایشان این کارها را از ما نمی خواهند بلکه خودشان گفته اند که جانتان را برای اسلام فدا کنید.
 هر سال در چنین ایامی قبل از ایراد سخنان رهبر انقلاب، مرحوم آیت الله عباس واعظ طبسی تولیت سابق و فقید آستان قدس به خدمت ایشان خیر مقدم می گفت و علاوه بر این چند روز مانده به پایان سال از عموم مردم مشهد دعوت می کرد تا در این مراسم حضور یابند. اما امسال جای ایشان در این مراسم خالی بود و حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی، تولیت جدید آستان قدس رضوی این سنت هر ساله را اجرا و به ایراد سخنرانی پرداخت. 
وی در ابتدای صحبت های خود ضمن تبریک سال نو و تقارن آن با میلاد حضرت زهرا(س) یاد مرحوم آیت الله واعظ طبسی را گرامی داشت و با اشاره حکم انتصابی تولیت این آستان از سوی رهبر معظم انقلاب به خودش گفت: از روزهای نخستی که منشور هفت گانه آستان قدس یا همان حکم رهبر انقلاب در باب تولیت آستان قدس رضوی به بنده ابلاغ شد، ماموریت فرهنگی به عنوان یکی از مهم‌ترین ماموریت های آستان قدس رضوی در دستور کار قرار گرفت.
وی با بیان اینکه معارف الهی و قرآنی و فرهنگ اهل بیت(ع) و سیره رضوی، باید نشر پیدا کند چراکه اگر عالم با امام رضا(ع) آشنا شوند، در خانه‌ای غیر از امام رضا را نمی‌زنند، گفت: تمام همت ما در آستان قدس رضوی این است که تاکیدات و توصیه‌های فرهنگی مقام معظم رهبری تحقق پیدا کند.
وی در ادامه با بیان اینکه تشکیل سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی در جهت این مأموریت بوده است، اظهار کرد: تاسیس رادیو زیارت و تلویزیون ماهواره‌ای آستان قدس رضوی، از جمله گام‌هایی است که در این راستا برداشته شده است.
حجت الاسلام رئیسی در ادامه با اشاره به پیشینه مهم علمی حوزوی و دانشگاهی مشهد افزود: این شهر باید به مرجعیت علمی جهان اسلام تبدیل شود، اظهار کرد: در این راستا، در آستان قدس رضوی هم گام‌هایی برداشته شده است و امیدواریم که این امکانات در جهت پرورش انسان های متخصص، عالم، انقلابی و چهره های موثر در جهان اسلام موثر واقع شوند.
وی در ادامه، زائرمحوری از مبدا تا مقصد را از دیگر مسائل مورد توجه آستان قدس عنوان کرد و افزود: از مرز میرجاوه پاکستان تا نقاط مرزی در شمال و جنوب ایران زائرسراهای مختلفی ایجاد شده است و در کنار این، ساختن شهر زائرشهر در مشهد برای زائران کم درآمد در دستور کار قرار گرفت بر همین اساس از زمان ولادت امام حسن مجتبی(ع) در سال گذشته تا امروز شرایط تشرف بیش از ۳۰۰ هزار زائر اولی به حرم امام رضا(ع) مهیا شده است.
تولیت آستان قدس رضوی در پایان سخنان خود با بیان اینکه توجه به محرومان و مستضعفان، دغدغه همیشگی مقام معظم رهبری بوده است، اظهار کرد: آستان قدس رضوی، به نوبه خود در این راستا اقدامات مقدماتی را انجام داده است که باید آن را توسعه داد، همچنین سرمایه‌گذاری آستان قدس و کارهای اقتصادی آن باید در جهت گره‌گشایی از مستضعفان باشد که ایجاد معاونت امداد محرومان با همکاری سایر استانها، لای روبی از 110 قنات و ایجاد هزار شغل در این زمینه، کمک به صنایع روستایی و کشاورزی، بخصوص قسمت های گلخانه ای و دامپروری های سبک که از کنار آنها 2500 شغل ایجاد می شود، سرمایه گذاری در جهت گره گشایی محرومان مانند تأمین موارد دارویی سرطان، ام.اس و... از جمله اقداماتی ست که در این جهت انجام گرفته است.
«فرمان بده فرمان بده، با سر اطاعت می‌کنیم»، «تکلیف را ابلاغ کن با سر اطاعت می‌کنیم»، «صل علی محمد نائب مهدی آمد»، «ای پسر فاطمه منتظر شمائیم»، «صلی علی محمد نایب مهدی(عج) آمد»، «این همه لشکر آمده، به عشق رهبر آمده»، «ما اهل کوفه نیستیم، علی تنها بماند» و «اباالفضل علمدار، خامنه ای نگهدار» از جمله شعارهایی بود که دوستداران مقام معظم رهبری در بدو ورود ایشان در رأس ساعت 16:9 سر دادند و رهبر معظم انقلاب وارد رواق امام خمینی(ره) شدند.
 امسال برخلاف سال قبل سیستم های صوتی و تصویری به هنگام سخنرانی رهبر انقلاب از یک هماهنگی خوبی برخوردار بودند و علاوه بر این، بر تعداد تلویزیون های حرم امسال به نحو قابل توجهی افزوده شده بود به طوری که در برخی از نقاطی که سال های قبل از این تلویزیونی نصب نشده بود، امسال تلویزیون قرار داشت. فقط در این بین، تلویزیون صحن گوهرشاد کمی ایراد داشت چرا که فقط تصویر را پخش می کرد و صوت نداشت! 
هنگام پخش دیداری و شنیداری صحبت های رهبر معظم انقلاب تعداد زیادی از زائران به سخنان ایشان گوش می دادند و برخی هم از آن صحبتها یادداشت برداری می کردند، برخی دیگر مناجات و زیارت می کردند و برخی هم در صحنهایی که گنبد و بارگاه امام هشتم وضوح کامل تری داشت با دوربین همراه خود عکس یادگاری می گرفتند.
اولویت نخست صحبت های رهبر انقلاب حول مسائل اقتصادی کشور و چالش ها و فرصت های پیرامونی آن گذشت اما ایشان در بخش های پایانی سخنانشان به موضوع انتخابات پیش روی ریاست جمهوری و شوراهای شهر و روستا اشاراتی داشتند که یک نفر در میانه صحبتهای ایشان شعار هیهات منا الذله سر داد و ایشان در پاسخ وی فرمودند باید گفت هیهات از عدم برگزاری انتخابات.
در بخش دیگری هم ایشان به مسئله دخالت شان در انتخابات اشاره کردند و فرمودند که تابه حال هیچگاه در هیچ انتخاباتی دخالت نداشته اند اما در جایی که افرادی بخواهند رأی مردم را بشکنند دخالت کرده و با آنها مقابله می کنند که در این قسمت هم مردم شعارهایی را به حمایت از ایشان سر دادند.
در پایان مراسم هم پس از سخنان رهبر معظم انقلاب، صدای نقاره خانه حرم مطهر رضوی همزمان با غروب آفتاب طنین انداز شد و زائران حرم امام هشتم آماده اذان و اقامه نماز مغرب و عشاء شدند.
captcha