نتیجه غفلت مسلمانان، آسیب به حج و اقتصاد جوامع اسلامی است/ انتقاد از عدم توجه به جنگ اقتصادی
کد خبر: 3585587
تاریخ انتشار : ۰۵ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۲:۲۴
آیت‌الله ایمانی:

نتیجه غفلت مسلمانان، آسیب به حج و اقتصاد جوامع اسلامی است/ انتقاد از عدم توجه به جنگ اقتصادی

گروه سیاست و اقتصاد: نماینده ولی فقیه در استان فارس با بیان اینكه مسئله حج و اقتصاد هر دو به عنوان دو عامل پایداری جامعه اسلامی امروز گرفتار آسیب و آفت شده است، آن را نتیجه غفلت مسلمانان دانست.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایكنا) از فارس، آیت‌الله اسدالله ایمانی، نماینده ولی فقیه در استان فارس روز جمعه، 4 فروردین‌ماه در نخستین خطبه‌ نماز جمعه سال 96 با اشاره به آیات و روایات درباره جامعه اسلامی گفت: دو چیز مقوم جامعه است یکی مراسم حج و کعبه معظمه به عنوان قبله مسلمانان که باید مورد توجه باشد، دوم مال و اقتصاد و ثروت جامعه اسلامی.

حج و اقتصاد؛ عوامل قوام جوامع اسلامی

وی با بیان اینكه در قرون اخیر دشمن نسبت به هر دو این مسئله دست اندازی كرده است، افزود: دشمن بیش از صد و چند سال است كه كعبه را در اختیار یک خانواده گذاشته و با تمام وجود از این خانواده حمایت می‌کند تا آنان منافع دنیای غرب را حفظ كنند و حج از حالت واقعی خود خارج شده و یک حرکت سوری و ظاهری شود، بی محتوا و بدون مایه باشد.

اقتصاد كشورهای اسلامی بر اساس نسخه‌های اقتصاددانان غربی است

آیت‌الله ایمانی ادامه داد: همچنین اقتصاد کشورهای اسلامی بر اساس نسخه‌ای است که اقتصاددانان غرب پیچیده و برای کشورهای اسلامی تجویز كرده‌اند و آنان باید این نسخه پیچیده شده را اجرایی کنند و به دنبال آن مال و ثروت و سر نخ اقتصاد و ثروتشان در اختیار غربیان باشد، آنان هر گونه که خواستند تغییر و تحول به نفع خود در آن ایجاد کنند.
امام جمعه شیراز اضافه كرد: به عبارت دیگر کعبه که مقوم زندگی مسلمانان باید قرار گیرد و شبه جزیره العرب امروز مقوم دنیای غرب است و خواسته دنیای غرب را در جهان اسلام تأمین می‌کند و ثروت مسلمانان که باید مقوم کشورهای اسلامی و ملت‌های مسلمان باشد مقوم کشورهای غربی شده است.

وی اظهار كرد: امروز شاهدیم كه ثروت‌های دنیای اسلام کجاست و چگونه دشمنان از آن استفاده می‌کنند و بهره می‌برند؟ زمانی که رئیس جمهور آمریکا به صراحت و با کمال وقاحت اعلام کند که ما هزینه زیادی داریم و عربستان درآمد فراوانی دارد باید ما را در درآمد خود شریک سازد؛ آنچه آن روز تا به حال برده کم است که به صراحت اعلام می‌کند یک میلیارد دلاری که سود می‌برید سهم ما از آن کجاست؟

گرفتاری حج و اقتصاد جوامع اسلامی نتیجه غفلت مسلمانان است

آیت‌الله ایمانی، این مسائل را نتیجه غفلت مسلمانان نسبت به مسائل اصلی كه جامعه آنان با آن‌ روبه‌روست، دانست و افزود: مسئله حج و مسئله اقتصاد هر دو به عنوان دو عامل پایداری جامعه اسلامی امروز گرفتار آسیب و آفت شده است و روز به روز و لحظه به لحظه هم این آسیب و آفت بیشتر و بیشتر و فراوان‌تر می‌شود.

نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری تأكید كرد كه توجه به مسائل اقتصادی یکی از ارکان پایداری نظام و جامعه است و باید هر کس به اندازه خود و در توان خودش به این نکته توجه لازم داشته باشد.

آیت‌الله ایمانی در ادامه با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در آغاز سال جدید و در جوار حرم مطهر رضوی گفت: معظم‌له همه ساله با سخنرانی مبسوطی که دارند کلید و راه حل مشکلات را ارائه می‌دهند، مشکلات اساسی جامعه را مطرح كرده و برون رفت از مشکلات را بازگو می‌كنند، امسال هم همانند سال‌های گذشته مسئله اقتصاد را اولویت اول جامعه معرفی فرمودند به خاطر مشکلاتی که برای مردم در عرصه‌های مختلف وجود داشته و دارد.

دشمن در حال جنگ اقتصادی با ماست

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینكه رهبر معظم انقلاب هشت سال است كه شعار سال را مسائل اقتصادی قرار داده‌اند و درباره مسائل اقتصادی صحبت می‌كنند، گفت: این نشان از اهمیت این مسئله در این برهه از زمان و نشان از این است که دشمن در حال جنگ اقتصادی با ماست.
وی اظهار كرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی تلاش مسئولان را در سال 95 امضاء فرمودند اما ناکافی دانستند و در حدی که بتواند آنچه رهبری و مردم می‌خواهند پاسخ گفته باشد ندیدند؛ سال 94 ما طبق آمار مرکز آمار یازده درصد بیکار داشتیم اما در سال 95 دوازده درصد و چهار دهم یعنی یک و چهار دهم بر آمار کسانی که در سن کارند و می‌توانند صاحب کار باشند افزوده شد، با توجه به ثروت و سرمایه ما و امکاناتی که در اختیارمان است نباید این چنین باشد و این همان معضلات اقتصادی است، این همان جنگ اقتصادی است که نقدینگی بالا رفته، بیکاری اوج گرفته، تولید پایین آمده، اشتغال کم شده و رکود دست نخورده است.

برشمردن آثار بیكاری در جامعه

وی ضمن برشمردن آثار بیكاری در جامعه گفت: آثار بیکاری که همه ما داریم لمس می‌کنیم ناامیدی، افسردگی، مشکل ازدواج، بالا رفتن آمار طلاق، افزایش جرم وجنایت و بحران امینت و غیره همه مسائلی است که به دنبال بیکاری به وجود می‌آید.

آیت‌الله ایمانی از عدم احساس وضعیت فوق‌العاده و اینکه در حال جنگ اقتصادی هستیم و طبعاً نداشتن برنامه‌های جهادی برای برخورد، انتقاد كرد و گفت: وقتی ما ندانیم در حال جنگ هستیم و در حال عادی هستیم مسلماً برخوردمان با مسئله عادی است اما زمانی برخورد غیرعادی داریم که احساس کنیم در حال مبارزه هستیم، وقتیببینیم در حال مبارزه نیستیم برخوردمان اداری می‌شود.

متأسفانه ما احساس نمی‌كنیم كه در حال جنگ اقتصادی با دشمنان هستیم

وی با تصریح اینكه متأسفانه ما احساس نمی‌كنیم كه در حال جنگ اقتصادی با دشمنان هستیم، گفت: به دنبال اینکه ما این احساس را نداریم مشكلات اقتصادی و درد حاکم بر طبقات متوسط جامعه هم با آمارها و بالا و پایین کردن می‌خواهیم جواب دهیم، آمار که جواب نمی‌گوید، سفره را پر نان نمی کند، مشکلات را حل و فصل نمی‌کند بلكه باید فکر اساسی کرد، این آمارها عمدتاً محل تأمل است و باید روی آن‌ها فکر کرد، میعانات گازی را صادر می‌کنیم و نام آن را صادرات غیرنفتی می‌گذاریم در حالی كه میعانات گازی از گاز و نفت به وجود می‌آید ولی اسمش می‌گذاریم صادرات غیر نفتی .

امام جمعه شیراز، همچنین از عدم توجه به وضعیت بانك‌ها نیز انتقاد كرد و گفت: با سود 23 و 22 درصد یا 18 درصد و سود مرکب کدام کارخانه تولیدی می‌تواند کار خودش را انجام بدهد، 18 درصد سود رسمی و بعد سود مرکب اضافه می‌شود با چه هزینه سنگینی صاحب تولید را از پا در می‌آورد.

با مسئله قاچاق در كشور بازی می‌كنیم

عدم توجه به مسئله قاچاق نیز از دیگر مواردی بود كه آیت‌الله ایمانی از آن یاد كرد و گفت: واقعاً با مسئله قاچاق داریم بازی می‌کنیم، بعضی قراردادهایی که امضا شده است مثل همین قراردادی که اخیراً با ترکیه امضا کردیم، چقدر واردات پوشاک انجام شد؟ چقدر کارگران ما بیکار شدند؟ در شرایطی که ما پوشاکمان از نظر کیفیت در وضعیت بسیار خوبی است قرارداد با ترکیه می‌بندیم قرارداد ترجیهی و بعد نتیجه‌اش کارگران فراوانی که در صنعت پوشاک بیکار می‌شوند و مشکلاتی برای جامعه به وجود می‌آید.

وی ادامه داد:بهانه‌گیری‌ها و مانع تراشی‌هایی که مدیریت‌های میانی در جامعه دنبال می‌کند از دیگر مشكلات تولیدگران است؛ یک تولیدگر می‌خواهد یک کارخانه راه بیندازد اما ده‌ها مورد برای او بهانه‌تراشی می‌شود و سر راه او مانع ایجاد می‌کنند که می‌خواهد سرمایه‌اش را بیاورد تولید کند، به جای اینکه فرش قرمز مقابلش پهن کنیم ما برای او بهانه‌گیری می‌کنیم و مانع تراشی سر راه او توسط مدیران میانی در استان‌ها انجام می‌گیرد .

وقتی مدیر متدین و انقلابی باشد، چشم طمع به سرمایه مملكت ندارد و كارها اصلاح می‌شود

آیت‌الله ایمانی با یادآوری فرمایشات مقام معظم رهبری درباره مدیران متدین، كارآمد و انقلابی گفت: وقتی مدیر متدین باشد، چشم طمع به سرمایه مملکت نداشته باشد، حقوق‌های کلان آنچنانی نخواهد و دنبال آن نباشد، انقلابی باشد و برای انقلاب دل بسوزاند، کارآمد باشد و بفهمد چه کار می‌کند، کارها اصلاح می‌شود. اما زمانی که دین نباشد، عشق به انقلاب هم نباشد و عقل و درک کار هم نداشته باشند چه توقعی هست که کارها سامان لازم پیدا کند؟ این است که رهبر معظم انقلاب فرمودند چهره‌های انقلابیِ کارآمد، فضای اینکه مورد اعتماد جامعه قرار بگیرند به وجود بیاورند .

وی در بخش دیگری از سخنان خود به فرا رسیدن ایام ماه رجب‌المرجب اشاره كرد و گفت: رجب، ماه بندگی خدا و ورود به سفره پرفیض پروردگار عالم است كه آغاز آن مصادف با میلاد امام باقر(ع) است و در این ماه میلاد مولای متقیان و میلاد امام جواد(ع) و مبعث پیامبر بزرگ اسلام را شاهدیم .

وی یادآور شد: در روز وانفسای قیامت که هر کس از آینده خویش نگران است و فوق‌العاده مضطرب، ندای «أین الرجبیون» که گروهی بر می‌خیزند و خرامان و آرام به سوی بهشت حرکت می‌کنند شگفتی دیگران را بر می‌انگیزد که اینان که بودند که این چنین روانه بهشت شدند. امیدواریم بتوانیم جزو رجبیون باشیم و به ویژه در شب جمعه اول ماه رجب، لیله الرغائب اعمال این ماه را مورد توجه قرار دهیم و برای رفع گرفتاری‌ها و رسیدن به حوائج آنچه نقل شده، دعاها و عبادت آن شب مجرب است .

captcha