نمایش آثار قرآنی بانوان ایرانی در آلمان + عکس
کد خبر: 3586075
تاریخ انتشار : ۰۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۵

نمایش آثار قرآنی بانوان ایرانی در آلمان + عکس

گروه بین‌الملل: رایزنی فرهنگی ایران در آلمان اقدام به برگزاری نمایشگاه خوشنویسی قرآنی و اسلامی چهار بانوی هنرمند ایرانی در گالری «باکو ـ برلین» کرده است.

نمایش آثار قرآنی بانوان ایرانی در آلمان + عکس
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، رایزنی فرهنگی ایران در آلمان در خبری به ایکنا اعلام کرد: در این نمایشگاه تابلوهای هنری لیلا وزیری، فرنوش هادوی، ربابه حسین‌پور و مهرناز قربانپور؛ چهار بانوی مسلمان ایرانی که منقش به آیات قرآن و جملات حکیمانه است، در معرض دید عموم قرار گرفته است.
این نمایشگاه که پنجم فروردین‌ماه با همکاری انستیتو حافظ(سازمان مردم‌نهاد ایرانی ـ آلمانی مستقر در آلمان) طی مراسمی در برلین افتتاح شد، به مدت یک ماه ادامه دارد.
سید‌علی موجانی، رایزن فرهنگی ایران در برلین طی سخنانی در مراسم افتتاحیه نمایشگاه در جمع بازدیدکنندگان گفت: ایران کشوری دارای سابقه تمدنی چند هزار ساله و زبان و فرهنگی پیوسته است. یکی از مهمترین عناصر هویت‌ساز ما زبان فارسی است که طی دوران اسلامی هم به لحاظ ساختار و ترکیب پایدار بوده است. این بدان معنا است که نوجوان امروزی با گشودن یک متن هزار ساله چون شاهنامه این امکان را دارد که به راحتی اثری کهن را قرائت کند و بر معانی آن وقوف یابد. اینجا باید پرسید: ریشه این بقا و ثبات توأم با بالندگی مفاهیم و معانی را در چه می‌توان جُست؟ بخشی از پاسخ چنین است: «هنر خوشنویسی».
وی افزود: ویژگی زبان فارسی در دوران اسلامی آن بود که الفبای عربی را به عنوان لباسی بر قامت خود به استخدام گرفت تا در سطحی فراگیر و فزاینده هویت فرهنگی را با تکیه بر شاخص‌های زبانی و مفهومی ترویج دهد.‌حاصل این سیاست فرهنگی منتهی به آن شد که خطوط فارسی در دل مینیاتورها جای گرفتند و یا بر سفره ایرانی به شکل تزئین اغذیه خود را نمایان ساختند، حتی گاه بر قاب هنر به اشکال و نمونه‌های متنوعی از خطاطی و یا در شکل نقاشی – خط نشستند و سبب شدند تا خطوط و کلمات، اشعار و بیانات حکیمانه زبان ما ایرانیان به گونه‌های متنوع و متعدد در زندگی روزمره جای باز کند و از این راه در ساخت هویت ما به رغم حملات و مهاجرت‌های بی‌شمار مؤثر واقع شود.
موجانی تصریح کرد: تا حدی این ویژگی مهم و مؤثر بود که حملات و ضربات اقوام مهاجر چون عرب، ترک و مغول یا بلایا و حوادث طبیعی هم تأثیر چندانی در شکوفایی این فرهنگ و بقای آن نداشت.
وی در ادامه گفت: برای اینجانب به عنوان یک کارگزار فرهنگی مایه مباهات است که اینک در این شهر با کمک گالری باکو ـ برلین میزبان 36 اثر از چهار هنرمند زن جوان مسلمان ایرانی هستیم. هنرمندانی که آمده‌اند بلکه گوشه‌ای از این فرهنگ و تمدن را در نمونه آثاری متنوع از کوفی، ثلث، نسخ، نستعلیق، شکسته نستعلیق و نیز خط – نقاشی به معرض نمایش بگذارند و با ارائه آثار خود و برپایی کارگاه‌های متعدد بکوشند تصویر ساختگی خمودگی زن مسلمان و هنر زنان در دنیای اسلام و ایران را به چالش بکشند.
رایزن فرهنگی کشورمان در پایان بیان کرد: آثار این مجموعه زبانِ بیانِ هویت زنان مسلمان از جامعه جوان ایران است که در آثار خویش لطافت قلم، تنوع رنگ، مفاهیم نغز و هنر تلفیق را در هم آمیخته‌اند تا پنجره‌ای باشند در برابر ذهن مخاطبان و پرسشگرانی که مایلند با دیده و عقل خود به درک تصویر درونی دنیای ایرانی مسلمان نائل شوند.
آثار به نمایش درآمده در گالری باکو ـ برلین به مدت یک ماه با حق فروش در گالری یاد شده به نمایش در خواهد آمد. همچنین طی مدت یاد شده در محل گالری مورد نظر 4 کارگاه تخصصی به منظور معرفی سبک مختلف هنر خوشنویسی برای دانشجویان رشته هنر مدرسه عالی هنر برلین برگزار می‌شود.


captcha