هنرمندی که اعتماد به نفس خود را مدیون قرآن است
کد خبر: 3586883
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۲

هنرمندی که اعتماد به نفس خود را مدیون قرآن است

گروه فعالیت‌های قرآنی: هنرمند خوشنویس لرستانی ارتباط و انس با قرآن کریم در نزد هنرمندان را سندی بر توفیق آن‌ها در بندگی خالق عالم و هنر دانست و گفت: بیشترین تأثیری که قرآن و فعالیت‌های قرآنی روی من داشته است تقویت اعتماد به نفسی است که در وجود خودم احساس می‌کنم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، کورش صفرزاده، متولد سال 1354 در محله‌ای قدیمی از شهر خرم‌آباد است. او در سال‌های 58 و 59 به هنر خوشنویسی علاقه‌مند شد و با تمایل فوق‌العاده‌ای که به مشق نوشتن داشت و ممارست زیادی که داشت پس از ادامه تحصیلات به سمت و سوی فعالیت‌های هنری و کسب تجربه در فضای هنر متمایل شد.
وی از این تاریخ تاکنون فعالیت‌های هنری خود را به‌طور مستمر ادامه داده است، که برگزاری کلاس‌های آموزشی، نمایشگاه‌های گروهی و انفرادی و همچنین کتابت چند اثر نتیجه فعالیت‌های این هنرمند در سال‌های گذشته تاکنون بوده است.
چگونه به سمت قرآن کشیده شدید؟
به‌دلیل فضای روحانی و مذهبی که در خانواده ما وجود داشت ناخودآگاه به این سمت کشیده شده و با فعالیت‌های قرآنی و دینی مأنوس شدم.مشوق اصلی من در این راه خانواده بود که در سال‌های نوجوانی مرا به سمت و سوی مسجد، آموزش قرآن و عضویت در کتابخانه مسجد سوق دادند.
چه فعالیت‌هایی در این راه انجام دادید؟
از عمده فعالیت‌های قرآنی که داشتم شرکت در نمایشگاه‌های قرآن در استان و خارج از کشور است که به‌صورت پیوسته انجام شده است.
سعی داشتم که کارهای من به‌صورت مستمر و در قالب تابلو‌های قرآنی و برپایی نمایشگاه‌های خوشنویسی ادامه داشته باشد. 
اساتید شما در این راستا چه کسانی بودند؟
آموزش خوشنویسی را ابتدا در محضر استاد سیف آغاز کردم و در ادامه از محضر استاد امیرخانی نیز استفاده کردم. در سال 1366 دوره ممتاز خوشنویسی در رشته نستعلیق و در سال 1372 دوره ممتاز رشته شکسته را گذراندم.
کتابت قرآن‌کریم به خط نستعلیق را چه سالی و با چه انگیزه‌ای شروع کردید؟
کتابت این نسخه از قرآن‌کریم را که با توجه به نسخه عثمان طه و به خط نستعلیق است را در سال 1374 آغاز کردم که پس‌از 10 سال و در سال 1384 کتابت آن به پایان رسید که در حال حاضر صفحات ابتدایی آن مذهب شده و صحافی و جلدسازی آن نیز به پایان رسیده است.
فضای خانواده و تمایلات دینی که در قلب و روح افراد خانواده و همچنین بنده قوت و تجلی داشت و همچنین میل من به پرداختن به هنری که آمیخته با ادبیات و آیات قرآن بود به نوعی انگیزه من را برای کتابت قرآن کریم به خط نستعلیق شکل داد.
همواره ارتباط و انس با قرآن کریم در نزد هنرمندان سندی بر توفیق آن‌ها در بندگی خالق عالم و هنر بوده است.در نظر دارم در آینده بیشتر از آیات قرآنی در آثار خود استفاده کنم.
به نظر شما عامل تشویق و سوق دادن جوانان به قرآن و فعالیت‌های قرآنی چیست؟
تشویق و سوق دادن جوانان و نوجوانان به‌سمت قرآن کریم و هنرهای قرآنی باید از خانواده آغاز شود.
مدنظر قرار گرفتن نماز در خانواده، تمایل پدر و مادر به فعالیت‌هایی مانند شرکت در نمازهای جماعت، دیدار از نمایشگاه‌های هنری و قرآنی روی حافظه کودک و نوجوان نقش مثبت و آثار فراموش نشدنی برجا می‌گذارد.بعد از محیط خانواده مدرسه و فعالیت‌های هنری و قرآنی مدارس در شکل‌گیری این مهم تأمین کننده است.
قرآن کریم و حضور آن در فعالیت‌های شما چه تأثیری در زندگی شما داشته است؟
بیشترین تأثیری که قرآن و فعالیت‌های قرآنی روی من داشته است تقویت اعتماد به نفسی است که در وجود خودم احساس می‌کنم.
یک هنرمند خوشنویس قرآن قبل‌از نگارش آیات قرآن به‌صورت یک تابلوی خوشنویسی باید با کلام قرآن آشنایی پیدا کند یعنی روخوانی کند و معنی آیات را بخواند که من در مرحله آشنایی با قرآن‌کریم و مرور آیات این احساس را پیدا کردم که می‌توانم به خودم و به توانایی‌هایی که می‌توانم در این مسیر کسب کنم، اعتماد کنم.
اگر بخواهیم با قرآن زندگی کنیم صد در صد روی جزء جزء ارکان زندگی ما تأثیر می‌گذارد، به‌عنوان نمونه همین نمازهای یومیه را در نظر بگیریم سه وعده در صبح، ظهر و شب نماز می‌خوانیم این سه زمان را به‌عنوان ساعت طبیعی جسممان در نظر بگیریم چقدر نظم و هماهنگی در طول روز برای ما ایجاد می‌کند.
برداشت هر فرد از فعالیت‌های قرآنی با روحیات همان شخص ارتباط پیدا می‌کند، یعنی در هر شغلی که فعالیت داشته باشیم به فراخور همان شغل می‌توانیم برداشت‌های مثبت و ایده‌آل داشته باشیم.
من در هنری که انجام می‌دهم به این رسیدم که یک جلد قرآن کریم به خط خودم کتابت کنم که امیدوارم این کار ادامه داشته باشد کمااینکه قرآن‌کریم برای من فواید زیادی داشت، و واقعاً چیزی که می‌خواستم به من داد و نیازهای درونی مرا مرتفع کرد.
captcha