به گزارش
خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) از
لرستان، رزق، هر نوع نعمتی است که خداوند متعال در هستی نهاده یا بندگانش
با تلاش به دست میآورند و این رزق به حسب طلب کردن انسان دو نوع است: رزقی
که ما آنرا میجوییم(مطلوب) و دیگری، رزقی که ما را میجوید(طالب)،
کمااینکه رزق طالب همان رزق و روزی است که خداوند، تکویناً آنرا برای همه
موجودات ضمانت کرده است؛ یعنی سهم و نصیبی است که باید به مخلوقات برسد تا
بتوانند به حیات و بقای خود ادامه دهند.
رزق مطلوب آن است که انسان و
موجودات با تلاش و کوشش به دست میآورند و تحصیل رزق میکنند. البته
استعدادها، امکانات، ابزار، وسایل، میلها و غریزههایی که برای خوردن در
اختیار ما و سایر موجودات قرار دارد، همه از مظاهر رزق خداست.اوست که هر
موجودی را با توجه به غرایز و کششها، به تلاش وامیدارد و بهدنبال رزق و
روزی میفرستد. رزاقیت اوست که شیر را برای نوزاد در سینه مادر، آماده نگه
داشته و سپس که توان مییابد روزیاش را با تلاشِ خود او در اختیارش
مینهد.همین توانِ غریزی، فکری و جسمی موجود، برای یافتن روزی از ناحیه
حضرت حق است.
این نوع رزق، از قضای الهی، نشئت میگیرد و قابل تغییر و
تحول نیست.علامه طباطبایی در تفسیر المیزان مینویسد: «روزی و روزیخوار،
متلازم یکدیگرند و معنا ندارد که روزیخوار در مسیر زندگی، طالب بقا باشد،
اما رزقی برای او نباشد.همچنین ممکن نیست رزقی تحقق پیدا کرده باشد و
روزیخواری در بین نباشد، از اینرو، رزق بخشی از قضای الهی است».
امام
علی(ع) در فراز سی و نهم از نامه خود به امام حسنمجتبی(ع) درباره «رزق و
روزی» فرموده است: «بدان فرزندام، که رزق و روزی دو نوع است: یکی آن روزی
که تو آنرا میجویی و دیگری آن روزی که تو را میجوید؛ اگر تو بهسوی آن
نروی، خود بهسوی تو میآید.چه زشت است فروتنی به هنگام نیاز و ستمکاری به
هنگام بینیازی! همانا سهم تو از دنیا آن اندازه است که با آن، سرای آخرت
را اصلاح کنی.اگر بر آنچه به دستت نرسیده، نیز بیتابی کنی».
امام علی(ع) در حدیثی فرموده است: «شما همگان عیال و خانواده خدا هستید، خداوند روزی خانوادهاش را تامین میکند».
روزی
طالب روزیای است که بهدنبال ماست که با حرص و طمع، تلاش و سستی، قابل
افزایش و کاهش نیست، اما روزیای که ما بهدنبال آن هستیم(روزی مطلوب) با
فراهم شدن علل و عوامل مادی و معنوی، کاهش یا افزایش مییابد؛ مثلاً
برنامهریزی و نظم، کار و فعالیت، یا صدقه دادن، طهارت، حُسنخُلق، عوامل
دیگری از این قبیل، موجب افزایش روزی میشود.چنانکه امام علی(ع) فرمود:
«روزی را با صدقه دادن فرود آورید».
نکته مهم این است که: مقدر بودن
روزی به این معنا نیست که اگر انسان هیچ تلاش نکند خداوند روزی آنها را به
تمام و کمال میدهد، بلکه به این معناست که روزیهای تقدیر و تامین و
تضمین شده، مشروط به تلاش و تدبیر و نظم و برنامهریزی انسان است.
جوان
باید از دوران پُرنشاط جوانی خود استفاده کند و از همین آغاز، تلاش مثبت و
سازندهای را در جهت کسبِ روزی حلال، سامان دهد و بداند که با توکل بر خدا و
نظم و برنامه و بهدور از حرص و ولع و با رعایت مرزهای حلال و حرام الهی،
رزق و روزی خود و خانواده را تامین نماید.